رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از وجود هزار ایستگاه رصد میوه مدیترانه‌ای در این اسان خبر داد.
کد خبر: ۷۷۲۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶ 18 August 2019

عزیزالله شهیدی فر در نشست خبری مشترک با مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری که در اداره کل پدافند غیرعامل استان برگزار شد، با بیان اینکه تنها آفت مازندران مگس مدیترانه ای است، اظهار کرد: بیش از ۶۰۰ نوع آفت در کشور وجود دارد و از این تعداد بیش از ۴۰۰ نوع در مازندران بوده که خسارت زا است.

وی با اشاره به اینکه ۴ دهه از وارد شدن مگس میوه در مازندران می گذرد و کم وبیش فعال است، تصریح کرد: در محصولات باغی مانند هلو و شلیل ازشروع فصل بهار و هم اکنون در میوه هایی مثل سیب، گلابی، انجیر و در روزهای آتی، در خرمالو دیده می شود و بعضا خساراتی را به باغداران وارد می کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه نهال در آمد اقتصادی خانوار محسوب می شود، گفت: ما وظیفه مند هستیم، آموزش های لازم را در جهت بهبود وضعیت بهره برداران ابلاغ کنیم.

شهیدی فر خاطرنشان کرد: انتقال این بیماری به سمت میزبان دیگر مانند پرتقال و نارنگی که از محصولات اقتصاد استراتژیک، اشتغال زا و صادراتی مهم مازندران و کشور ایران است، وجود داشته که با ۵.۲ دهم میلیون تولید و بیش از ۱۰ هزار میلیارد گردش اقتصادی، نقش کلیدی و جدی در تولید استان و کشور دارد.

وی افزود: به همین منظور، تمام نگاه ما در مدیریت کنترل این آفت، آموزش، ترویج و حساسیت هایی که داریم، به خاطر جلوگیری از انتقال و مهاجرت این آفت به سمت میوه کلیدی استان ما در مرکبات است تا کمترین خسارات را در این زمینه داشته باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: بیش از هزار ایستگاه رصد میوه مدیترانه‌ای در استان وجود دارد که این ایستگاه‌ها شکار مگس میوه و حجم خسارت را رصد می‌کنند تا نسبت به کنترل آن اقدام شود .

* زاد و ولد مگس مدیترانه ای در مازندران

حسین منفردی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران در این ادامه این نشست خبری گفت: حوزه فعالیت پدافند غیرعامل بسیار گسترده است و یکی از وظایف ما حفظ و حراست جان و مال مردم است، یعنی سلامتی مردم و مال مردم، در ابعاد مختلف برای پدافند غیرعامل اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: تهدیدات متعددی برای سلامتی انسان‌ها وجود دارد، به طور مثال تهدیدات زیستی که این نوع تهدید اولویت نخست برای مازندران است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران افزود: مدیریت تغذیه، جسم سالم زمانی برای جامعه میسر خواهد بود که تغذیه سالم داشته باشیم.

منفرد ادامه داد: با نوع تغذیه می توان روحیات، آینده نگری و شخصیت های متعدد را پیش بینی کرد که این بحث به حوزه کشاورزی بر می گردد.

وی گفت: از جمله آفت های مورد متوجه محصولات کشاورزی مگس مدیترانه ای است که ۴۰ سال وارد کشور اما امسال زاد و ولد آن ها نسبت به سال دیگر متفاوت و بیشتر است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران خاطرنشان کرد: این تهدید، علاوه بر جان مردم، به تجارت آسیب می زند و اگر ما بتوانیم مرکبات مازندران را صادر کنیم، اولین قدم کیفیت محصول است.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار