یکی از مشهورترین جراحان قلب جهان که انجام نخستین عمل پیوند موفقیت‌آمیز قلب انسان در جهان را در کارنامه خود دارد، تا چند ماه دیگر کلیه یک خوک را به انسان پیوند زده و سپس برنامه جراحی پیوند قلب این حیوان به بیماران قلبی را در دستور کار قرار خواهد داد.
کد خبر: ۷۷۳۳۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰ 21 August 2019

سیناپرس: یکی از مشهورترین جراحان قلب جهان که انجام نخستین عمل پیوند موفقیت‌آمیز قلب انسان در جهان را در کارنامه خود دارد، تا چند ماه دیگر کلیه یک خوک را به انسان پیوند زده و سپس برنامه جراحی پیوند قلب این حیوان به بیماران قلبی را در دستور کار قرار خواهد داد.
دانشمندان احتمال می‌دهند در آینده‌ای بسیار نزدیک امکان پیوند قلب حیوانات به انسان به وجود آید. شاید باور این موضوع بسیار دشوار باشد که اصلی‌ترین کاندیدا در دنیای حیوانات، خوک است.

به گفته سر ترنس انگلیش (Sir Terence English) یکی از مشهورترین جراحان قلب که نخستین عمل پیوند موفقیت‌آمیز قلب را در جهان به سال 1979 میلادی انجام داد، وی امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی، نخستین عمل پیوند کلیه یک خوک به انسان را انجام دهد.

قلب خوک ازنظر زیست‌شناسی و آناتومی، شباهت زیادی به قلب انسان داشته و به همین دلیل از این حیوان برای آزمایش روش‌ها و داروهای جدید قلب استفاده می‌شود. گفتنی است این جراحی در آستانه چهلمین سال جراحی تاریخی نخستین عمل پیوند قلب انسان در جهان، توسط سر ترنس انگلیش انجام خواهد شد.
این جراح بازنشسته که در حال حاضر 87 سال سن دارد، در رابطه با موضوع مهم پیوند اعضای بدن حیوانات به انسان، این‌چنین توضیح داد: «اگر نتیجه این جراحی پیوند کلیه خوک به انسان که موسوم به xenotransplantation است، موفقیت‌آمیز باشد، احتمالاً تا چند سال آینده امکان عملی کردن پیوند قلب خوک به انسان نیز وجود خواهد داشت.»

به باور محققان، موفقیت‌آمیز بودن این جراحی می‌تواند آینده شاخه پزشکی قلب را تغییر دهد. بر اساس آمارها در حال حاضر 280 بیمار تنها در بریتانیا در صف انتظار جراحی پیوند قلب قرار دارند و اصلی‌ترین معضل پیش رو نیز، عدم وجود اهداکننده با شرایط مناسب برای این افراد است.

قلب خوک ازنظر زیست‌شناسی و آناتومی، شباهت زیادی به قلب انسان داشته و به همین دلیل از این حیوان برای آزمایش روش‌ها و داروهای جدید قلب استفاده می‌شود. گفتنی است این جراحی در آستانه چهلمین سال جراحی تاریخی نخستین عمل پیوند قلب انسان در جهان، توسط سر ترنس انگلیش انجام خواهد شد.

روش درمانی پیشگامانه
پرفسور جرمی پیرسون (Professor Jeremy Pearson) از اساتید بنیاد قلب بریتانیا در رابطه با این روش جنجالی پیشنهادشده برای پیوند قلب خوک به انسان گفت: «یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بنیاد قلب بریتانیا، فراهم کردن بودجه پژوهشی برای دانشمندان به‌منظور انجام تحقیقات اولیه در مورد تکنیک‌های پیوند عضو است.

از سال 1963 تا به امروز ، بنیاد قلب بریتانیا دقیقاً افرادی مانند سر ترنس و سایر پیشگامان این حوزه را حمایت کرده و بودجه‌ای برای انجام تحقیقات برتر باهدف بهبود تکنیک‌های جراحی ، جلوگیری از رد پیوند و توسعه دستگاه‌های پزشکی برای کمک به ازکارافتادن قلب، فراهم کرده است.»

پیش‌ازاین و با اثربخشی یک روش درمان ژنتیکی آزمایش‌شده روی خوک‌ها که می‌تواند منجر به بهبود حمله قلبی شود، امید برای استفاده از قلب خوک جهت مصارف پزشکی، افزایش پیداکرده بود.

در ماه می سال جاری (برابر با اردیبهشت و خرداد) ، یک تیم بین‌المللی از محققان دریافتند که ارسال یک‌ذره کوچک از مواد ژنتیکی به نام microRNA-199 به قلب آسیب‌دیده می‌تواند باعث بازسازی سلول‌های این عضو حیاتی شود.

این تکنیک جدید نویدبخش بزرگی در بازسازی سلول‌های مهم عضلانی قلبی است که معمولاً در اثر حمله قلبی از بین می‌روند.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: inews.co.uk

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار