تنگی نفس، سرفه، خستگی زودرس، تورم اندامها، عدم تحمل فعالیت و سرفه شبانه از علائم بروز نارسایی قلبی می باشد، بیان داشت: فشار خون، بیماری عروقی کرونر، دیابت، برخی بیماریهای ویروسی، نقص ذاتی، عضله و دریچه های قلبی، استفاده از سیگار، مواد انرژی زا و روانگردان از علل ایجاد نارسایی قلبی می باشد.
کد خبر: ۷۸۳۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴ 29 September 2019

به گزارش تابناک مازندران، دکتر نغمه ضیایی متخصص قلب و عروق دانشگاه از مرگ بیش از 17 میلیون نفر در جهان توسط بیماری قلبی و عروقی خبر داد.
بر اساس این گزارش، دکتر نغمه ضیایی با بیان اینکه امروز 7 مهرماه روز جهانی قلب می باشد، گفت: اتحادیه جهانی قلب شعار امسال را «یک قول بدهید تا قهرمان سلامت قلب شوید» نامگذاری نمود.
متخصص قلب و فلوشیپ نارسایی قلب و پیوند دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: بیماری قلبی و عروقی اولین عامل مرگ و ناتوانی در دنیا و مسئول 17.9 میلیون مرگ در سال است که پیش بینی می شود تا سال 2030 تا 23 میلیون نفر افزایش یابد.
این متخصص افزود: این تعداد یک سوم کل مرگ ها در دنیا و نصف کل مرگ های ناشی از بیماریهای غیر واگیر است حدود 85 درصد این مرگ ها به علت بیماری قلبی و سکته مغزی است.
دکتر ضیایی بیان داشت: نارسایی قلبی، شایعترین علت بستری بیمارستانی در دنیا محسوب می شود و از هر 5 نفر یک نفر در طول زندگی خود مبتلا به نارسایی قلب خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه نارسایی قلب به معنی عدم کفایت قلب در خونرسانی به ارگانها می باشد، گفت: بسیاری از بیماریهای قلبی عروقی نهایتا به نارسایی قلبی منجر می شوند.
متخصص قلب و فلوشیپ نارسایی قلب و پیوند دانشگاه علوم پزشکی بابل در همین راستا ادامه داد: براساس آمار وزارت بهداشت، در سال 2017، هشت درصد از ایرانیان به نارسایی قلبی مبتلا هستند که این آمار دو برابر سایر کشورهای آسیایی می باشد و پیش بینی می شود تا سال 2030 ، چهل و هفت درصد جمعیت جهان مبتلا به نارسایی قلبی می شوند.
دکتر ضیایی با اشاره به اینکه علائم نارسایی قلبی می تواند حاد و ناگهانی و یا تدریجی و پیشرونده باشد، تصریح کرد: میزان مرگ و میر ناشی از نارسایی قلبی از بسیاری از بدخیمی های شایع در کل دنیا بیشتر است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه تنگی نفس، سرفه، خستگی زودرس، تورم اندامها، عدم تحمل فعالیت و سرفه شبانه از علائم بروز نارسایی قلبی می باشد، بیان داشت: فشار خون، بیماری عروقی کرونر، دیابت، برخی بیماریهای ویروسی، نقص ذاتی، عضله و دریچه های قلبی، استفاده از سیگار، مواد انرژی زا و روانگردان از علل ایجاد نارسایی قلبی می باشد.

متخصص قلب دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه با ایجاد چند تغییر کوچک و ساده در زندگی، می توانیم خطر بیماری قلبی و سکته های مغزی را کاهش دهیم و کیفیت زندگیمان را نیز بهبود بخشیم، گفت: رژیم غذایی متعادل فاقد روغن جامد، کم کالری، پرهیز از نوشیدنی های شیرین، هر غذای آماده و فراوری شده، و پرهیز از نمک و مهمتر از آن روی آوردن به رژیم محتوی سبزی و میوه و حبوبات و ماهی فراوان در جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی موثر خواهد بود.
وی افزود: فعالیت ورزشی در سطح متوسط، پیاده روی تند به میزان 30 دقیقه در روز ، ترک سیگار و قرار نگرفتن در محیطی که سیگار مصرف می شود، عدم مصرف الکل نیز از راه های جلوگیری به ابتلا به بیماری های قلبی می باشد.
دکتر نغمه ضیایی با ذکر این نکته که بیماری قلبی و عروقی اولین علت مرگ و میر در کل جهان است، اذعان داشت: با کنترل 4 عامل خطر مهم «مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت بدنی و مصرف بیرویه الکل»، از میزان مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی به میزان 80 درصد پیشگیری خواهد شد.
وی افزود: مصرف دخانیات و در معرض دود سیگار دست دوم قرار گرفتن موجب مرگ 6 میلیون نفر در سال می گردد و تخمین زده می شود سبب تقریبا 10 درصد بروز بیماری های قلبی عروقی شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: در معرض دود دست دوم سیگار قرار گرفتن ششصد هزار نفر را در سال از بین میبرد که 28 درصد آن ها کودک هستند.
وی بیان داشت: طی 2 سال بعد از ترک دخانیات، خطر بیماری عروق کرونر بطور آسانی کاهش می یابد و در طول 15 سال بعد از ترک، خطر بیماری قلبی عروقی به وضعیت افراد غیر سیگاری برمی گردد.
.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار