نگاهی بر نمایش عاشورایی«یک‌روز ‌و هزار‌سال» منشوری از نور، نوا و نمایش به مناسبت ایام اسارت آل ا... کاری از گروه نمایش آیینی یاس شهرستان فریدونکنار که از سوم الی پنجم مهر ماه 98 در مصلی قدس شهرستان فریدونکنار به اجرا در آمد.
کد خبر: ۷۸۵۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶ 03 October 2019

به گزارش تابناک مازندران، حمیدرضا گل محمدی تواندشتی کارشناس و منتقد تئاترمازندرانی با اشاره به اهمیت هنر های نمایشی در انتقال فرهنگ عاشورایی و مفاهیم دینی گفت:

متاسفانه در حال حاضر هنرمندان تئاتر در انتقال مفاهیم دینی، فرهنگ عاشورایی و فرهنگ خودی دغدغه کمی از خود نشان می دهند و اکثرآن ها رو به اجرای نمایش های غربی مغایر با فرهنگ ایرانی- اسلامی روی آورده اند وعده قلیلی هم که در این راه گام برداشته بامشکلات مالی و معنوی از سوی مسئولان تئاتری دست و پنجه نرم می کنند.

نگاهی بر نمایش عاشورایی« یک ‌روز ‌و هزار‌سال» در فریدونکنار
 


وی افزود: گروه نمایش آیینی یاس فریدونکنار به سرپرستی وکارگردانی سید احمد متولیان از آن اقلیت های گروه نمایشی است که در زمینه فرهنگ عاشورایی و دینی سال های سال است که آتش به اختیار و بدون هیچ وابستگی به سازمان و تشکلی با هزینه های شخصی دست به کار های بزرگی با حضور حداکثری بازیگران ، در زمینه اشاعه فرهنگ دینی و عاشورایی زده است.
گل محمدی ادامه داد:

عوامل و بازیگران نمایش با توجه به اینکه با هزینه شخصی از جان و دل، تن به کار داده و هیچ گونه مساعدت وکمک مالی از مسئولان ذیربط تئاتری را در برنداشتند، اما در زمان اجرای نمایش، با شور و شعف و پشتکار فروانی در اجرا همکاری و همیاری داشتند که این موضوع مرا به یاد کلام یکی از نمایش نامه نویسان معروف و متعهد و ارزشی کشور انداخت که می گفت:« افرادی در سیستم تئاتر وجود دارند که بودجه های کلان را صرف آثار غیر ارزشی کرده اند. این در حالی است که جوانان ما با چنگ و دندان و بی ادعا تئاتر های ارزشی خوبی را روی صحنه می برند و برای اندک کمک هزینه التماس می کنند» که نوعی به بی عدالتی از سوی مسئولان ذیربط در جامعه تئاتری ارتباط پیدا می کند.
گل محمدی ادامه داد: نمایش های«یاس کبود»، «کشته فراموشی»، «گوش های ناشنوا» از جمله اجرا هایی هست که در سطح شهرستان بابلسر، فریدونکنار، مازندران و در مسیر اربعین حسینی و کربلای معلی به اجرا در آوردند و اخیرا هم شاهد اجرای نمایش «یک روز و هزار سال» در محل مصلی قدس شهرستان فریدونکنار بودیم که قرار است این نمایش هم در مسیر راهپیمایی اربعین و کربلای معلی به اجرا در آید.
کارشناس و منتقد تئاتر مازندرانی خاطرنشان کرد: نمایش «یک روز و هزار سال» نمایشی است به داستان اهل بیت پیامبر اسلام و توطئه های دشمنان اسلام علیه ایشان از مدینه تا کربلا و شهادت حضرت امام حسین (ع) می پردازد. این نمایش در سه روز اجرایش در محل مصلی قدس شهرستان فریدونکنار، همانند اجرا های پیشین این گروه از استقبال بالای 1000 نفری تماشاگران روبرو شدکه این موضوع به درک و مخاطب شناسی کارگردان برمی گردد.
وی ادامه داد: نمایش در یک فضای صحنه سه سویه که از سوی گروه نمایشی در مصلی قدس فریدونکنار تعبیه شده بود به اجرا در آمد، این فضا باعث ارتباط خوب بازیگران با مخاطبان شده بود. نمایش از دکور چند لایه برخوردار بود که با جابجایی لته ها به صورت کشویی تعبیه شده بود، صحنه ها تغییر پیدا می کرد و در هنگام تعویض صحنه با نور پردازی مناسب در جهت القای مفهوم صحنه روند خوبی را طی می کرد.
منتقد تئاتر مازندرانی با ارایه این مطلب که نمایش از جلوه های ویژه خوبی برخورداربود ادامه داد: در هنگام آتش زدن درب خانه حضرت علی و خیمه ها در صحرای کربلا از آتش طبیعی، بدون خطر آتش سوزی احتمالی، در صحنه استفاده شده بود که دلیل تفکر والا و صرف هزینه بالا در اجرای نمایش بودکه در روند رو به شد نمایش کمک بسزایی داشت. با توجه با اینکه نمایش حدود دوساعت به طول انجامید و شاهد تعویض صحنه های بسیاری بودبم، اما در هنگام تعویض صحنه هیچ گونه وقفه ای در کار پیش نیامد. در طراحی لباس که از نماد ها و نشانه های تعزیه برگرفته شده بود پنجاه الی شصت درصد موفقیت حاصل شده بود و سی الی چهل درصد از خود ضعف نشان می داد.
وی ادامه داد: نمایش از نورپردازی عالی برخوردار بود که در ایجاد فضا سازی صحنه های مختلف عملکرد خوبی از خود برجای گذاشت. موسیقی در خدمت نمایش، اما در استفاده از مداحی جهت روایت داستان نمایش زیاده روی شد که این حرکت کمی لطمه بر کار وارد کرد. در رابطه با بازی بازیگران با وجود اینکه اکثر غریب به اتفاق بازیگران غیر حرفه ای بودند، به جز درصد کمی از بازیگران بقیه بازی خوب و روانی از خود برجای گذاشتند.


این کارشناس تئاتر مازندرانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این نمایش به یک واقعه تاریخی در صدر اسلام می پرداخت در برخی از شخصیت های چهره پردازی مناسب حال آن برهه وزمان تاریخی ارایه نشد به طور مثال می توان گفت که شخصیت آهنگر پس از برداشتن چفیه از روی سرش، ریش و موی سرش که ظاهری امروزی داشت اعیان شد و چند مورد دیگر.
در پایان می توان گفت که حدود 80 درصد روند رو به رشد را در این نمایش شاهد بودیم که با برطرف کردن برخی از موارد که گفته شد کار به رشد صد درصدی خود خواهد رسید.
به گزارش تئاتر مازندران، نمایش عاشورایی« یک‌روز ‌و هزار‌سال» منشوری از نور، نوا و نمایش به مناسبت ایام اسارت آل ا... کاری از گروه نمایش آیینی یاس شهرستان فریدونکنار از سوم الی پنجم مهر ماه 98 در مصلی قدس شهرستان فریدونکنار به اجرا در آمد.
حسین عابدپور به عنوان دستیار کارگردان، حمید رضا بصیر به عنوان تهیه کننده و سعید محمدی به عنوان منشی صحنه در این نمایش یاریگر ما بودند.
سید احمد متولیان، حسین عابدپور، رضا سهرابیان، سعید محمدی، سید مرتضي محسنی به عنوان شورای نویسندگان متن این نمایش را برگرفته از هشت منبع تاریخی- اسلامی به رشته تحریر در آوردند.
آقایان مظاهرآزادی، حسین آزادی، محسن شیر افکن، محمدآزادی، مهدی محسن پور، سعید محمدی، سید مرتضی محسنی، رضا بصیر، سید محمد مهدی زاده، محمد اکبرعابدپور، مصطفی صبوری، محمد شفیع زاده، مجتبی محمدی، علی پیوسته، عليرضا آهنگری، سید ابوالفضل تقوی، محمد رضا قربانی، سینا قربان زاده، مهدی اسماعیلی، محمد رضا تقی پور، علی بابکی، محمد مهدی کامران، عرفان تاج الدین، امیررضا ناندوست، امیر محمد حاجی زاده، محمد حسین فهیمی فر، سعید نقی نسب و خانم ها مریم ولی اله پور، منیره آزادی، زهرا عبداله زاده، زهرا ایزدی، هانیه اسفندیاری، ساره آرزم، کوثر بصیر، زهرا خاکپور، کوثر علیزاده، نگار نجاتی، سما نجاتی، محدثه اسفندیار به ایفای نقش پرداختند.
مجتبی بروجردی، محمد انتظاری، مریم جلیلی، راضیه نجاریان، فاضله خاکپور مسئولان صحنه و جامه دار این نمایش بودند و سید محمد حسین موسوی نژاد، امیر بخشنده، مهدی نظرپور، محمد اسماعیل حمیدی، علی تشکری، علیرضا رمضانی، جواد یوسفی، مجتبی قاسمیان، ساجده نجاریان به عنوان نریتور، با این نمایش همکاری داشتند.
سید حسن بزرگی به عنوان مشاور مذهبی، علی اصغر آزادی، محمد رضا کامیاب، حسام اخضری، محسن دشتی، امیر حسین علیزاده، ابوالفضل اسفندیار و پوریا گیاهبان به عنوان مسئولان پشتیبانی و تدارکات، رضا سهرابیان به عنوان مسئول دکور، نور، افکت و صدا، مریم ولی الله پور، فاضله خاکپور، راضیه نجاریان، زهرا ایزدی، کوثر بصیر در طراحی و دوخت لباس، سعید حاجی خانی در ساخت تیزر تبلیغاتی در این نمایش همکاری داشتند.
پس از اجرای این نمایش در شهرستان فریدونکنار به یاری خداوند متعال قرار است که این نمایش در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی و کربلای معلی به اجرا در آید.
در اجرای این نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره آموزش و پرورش، ستاد اقامه نمازجمعه ، شهرداری، شورای اسلامی و هیئت رزمندگان و سپاه ناحیه فریدونکنار همکاری داشتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار