عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران گفت: میراث فرهنگی با تنوع زیاد خود در این استان می‌تواند به عنوان مقصد گردشگری به توریست معرفی شود.
کد خبر: ۷۸۵۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴ 05 October 2019

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران گفت: میراث فرهنگی با تنوع زیاد خود در این استان می‌تواند به عنوان مقصد گردشگری به توریست معرفی شود.

محمد حسن زال در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه مازندران یکی از قوی‌ترین مکان‌هایی بوده که متغیرهای زیست بوم آن به حد کفایت است، اظهار کرد: این استان برای سکونت و اسکان انسان‌ها از گذشته تا به امروز مناسب بوده است بنابراین این ویژگی باعث شده که همیشه از قدمت مازندران یاد شود.

وی تصریح کرد: به طور مثال سایت موزه گرما رود آمل با 29 هزار سال قدمت، غار کمربند و هوتو در بهشهر و سایت موزه گهرتپه نشان دهنده قدمت مازندران است.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندرن خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی در گردشگری نیاز به ساز و کارهایی داشته که قبل از هرچیز یادآوری آن‌ها برای نشان دادن مازندران به عنوان استان غنی با داشتن آثار تاریخی بسیار حائز اهمیت است.

زال با بیان اینکه مازندران با داشتن معماری دوره اسلامی، محوطه‌ها و قلعه‌های تاریخی در کوه‌ها، می‌تواند فرصتی به نام گردشگری میراث ایجاد کند، گفت: متاسفانه ما از این فرصت خوب در این استان بی‌بهره هستیم در صورتی که می‌تواند گردشگری مازندران را در دوره‌های مختلف تاریخی متحول کند.

وی با اشاره به اینکه مازندران این توان را دارد که جمعیت انبوه گردشگران در سواحل را به سمت آثار مختلف و جذاب تاریخی این استان هدایت کند، افزود: در تمام شهرهای مازندران بناها و آثار معماری دوران قاجار و بعداز آن که شامل محوطه‌ها و تپه‌های باستانی حفاری شده و حفاری نشده است، می‌توان مشاهده کرد.

*احیای صنایع دستی مازندران نیازمند یک گردشگری غنی و متنوع

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با بیان اینکه طی دوره‌ای در مازندران چوب تراشی رواج داشت اما امروزه کمتر شاهد آن هستیم، عنوان کرد: در زمان‌های گذشته مخاطب خاص این صنایع افراد بومی ومحلی بودند که نیاز به ظروف چوبی داشتند اما امروزه استفاده از ظروف چوبی و صنایع دستی برای مخاطبان محلی نیز جذابیتی نداشته است.

زال یادآور شد: بنابراین اگر بتوانیم گردشگری غنی و متنوعی در استان ایجاد کنیم، صنایع دستی این استان نیز رشد پیدا کرده و احیا می‌شود.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ استفاده از صنایع دستی را به عنوان سوغات برای گردشگران ترویج دهیم، می توان گفت گردشگری گردشگران را مدیریت کرده تا خواهان و خواستار صنایع دستی ما باشند و اینگونه این صنایع دست‌ساز دوباره جان گرفته و تولید شود.

* طرحی به نام دهکده سوغات

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه باید از فصلی‌گرایی در گردشگری پرهیز کنیم، افزود: به طور مثال کسی که به مازندران سفر می‌کند، فقط دریا مقصد نهایی برای انتخاب نباشد بلکه از تمام نقاط این استان دیدن کرده و با صنایع دستی و محصولات فرهنگی و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آشنا شوند.

زال خاطرنشان کرد: با مطالعات خاص در سه جاده ورودی مازندران که شامل هراز، کندوان و فیروزکوه بوده و از دوران باستان تاکنون از راه‌های ارتباطی و سیاسی استان محسوب می‌شوند، طرحی را به نام دهکده سوغات، احداث کنیم تا بیشترین عرضه محصولات ایرانی و آنچه مطابق فرهنگ‌مان است، به نمایش گذاشته شود.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار