عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: خروجی مدل‌های هواشناسی نشانگر پائیز پر باران و زمستان خشک پیش رو است.
کد خبر: ۷۸۶۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷ 09 October 2019

 عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: خروجی مدل‌های هواشناسی نشانگر پائیز پر باران و زمستان خشک پیش رو است.

رضا نوروز ولاشدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از خروجی مدل‌های بزرگ مقیاس نظیر کلمبیا و اروپا سخن گفت و اظهار کرد: بر اساس این مدل‌ها، نیمه ابتدایی پائیز بارندگی‌ها فرا نرمال بوده و از حد معمول بیشترند و هر چه به انتهای پائیز نزدیک می‌شویم، بارش‌ها به نرمال نزدیک می‌شود.
وی با بیان اینکه بارندگی‌ها در زمستان و پائیز نرمال و زیر نرمال خواهد بود، تصریح کرد: بررسی مدل‌ها تا این لحظه نشان می‌دهد که پائیز نسبت به زمستان پر آب تر بوده و زمستان خشکی در پیش رو است.
عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خاطرنشان کرد: مطالعات و پژوهش های فعلی بر اساس خروجی مدل ها تنها یک پیش بینی است و این امکان وجود دارد که وضعیت آب و هوایی جو زمین مطابق انتظارات پیش نرود.
نوروز ولاشدی بارش های 11 روز گذشته در جلگه مازندران را در مقایسه با سال گذشته و در همین بازه زمانی افزایشی توصیف کرد و گفت: 25 درصد افزایش بارش ها نسبت به مورد مشابه در جلگه شرق مازندران به ثبت رسیده اما این میزان در ارتفاعات استان نظیر ایستگاه های بلده و آلاشت 5 درصد کاهش را تجربه کرده است.
وی بارش های مقایسه ای 11 روز اخیر در غرب استان را نسبت به مورد مشابه سال قبل کاهشی دانست و تاکید کرد: در بازه های زمانی بلند مدت مانند میانگین 51 ساله استان مازندران، بارندگی در حوزه آبریز دریای خزر 60 درصد کاهش پیدا کرده که این موضوع از اثرات تغییر اقلیم است.
عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بیان کرد: بر اساس آمار سازمان هواشناسی و نیز داده های وزارت نیرو، میزان بارندگی کل حوزه های کشور در بلند مدت کمتر از مقدار نرمال بوده و تنها حوزه هامون به دلیل بارش های مطلوب، تراز مثبتی را در سال جاری تجربه کرده است.
نوروز ولاشدی بارش های شدید و دماهای بسیار بالا و پائین را از تبعات و پیامدهای تغییر اقلیم عنوان کرد و افزود: در مباحث آماری هواشناسی، وقتی سطح زیر نمودارِ میانگینِ بلندمدت، به اندازه نیم تا یک درجه جا به جا شود اتفاقات حدی مانند دمای بالا یا پائین و بارش های شدید رخ می دهد.
وی با بیان شباهت وقوع ترسالی و خشکسالی خاطرنشان کرد: همانطور که خشکسالی پدیده ای خزنده بوده و به آرامی رخ می دهد خروج از آن هم به آرامی اتفاق خواهد افتاد و این تصور درست نیست که بگوییم با بارش های سال جاری وارد ترسالی شده ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار