کد خبر: ۷۹۰۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶ 21 October 2019

ایلنا، سید محسن موسوی تاکامی (مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران) درباره طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی گفت: با توجه به اینکه بخش عظیمی از مسیر انتقال آب از جنگل‌های تحت حفاظت سازمان جنگل‌ها عبور می‌کند، بازدیدی از این مناطق داشتیم و قرار شد، نظرات کارشناسی‌مان را در خصوص این طرح ارائه دهیم.


وی با بیان اینکه پس از بازدید از این منطقه و ارائه نظرات کارشناسان با طرح انتقال آب از دریای خزر مخالفت کردیم، ادامه داد: منطقه‌ای که قرار است، خط لوله انتقال آب از آنجا عبور کند یک منطقه رانشی است و با توجه به اینکه عملیات خاک‌برداری بسیار زیاد است، خطرات بسیاری را برای منطقه ایجاد می‌کند.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران خاطرنشان کرد: لوله آبی که برای انتقال در نظر گرفته‌اند، در حدود ۶۴ اینچ است یعنی دهانه آن در حدود ۲ متر است، وقتی آب با قدرت از این لوله‌ها جریان یابد، قطعا لرزش ایجاد می‌کند و این لرزش مناطق مستعد لرزش را بیش از پیش تحریک کرده و باعث رانش زمین می‌شود و حتی ممکن است مناطق بکر جنگلی نیز بر اثر این لرزش‌ها مستعد حرکت شوند. همچنین ممکن است اثراتی بر روی روستا‌ها نیز داشته باشد. البته ممکن است مردم به انتقال آب معترض نباشند، اما برای ما مهم این است که جنگل و خاک با این اقدام نابود خواهد شد.


موسوی با بیان اینکه کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی این استان در نامه‌ای به سازمان حفاظت محیط زیست در ۱۰ بند با انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی کشور مخالفت کرده است، تصریح کرد: براساس نقشه‌ای که در اختیار ما قرار داده‌اند، ۱۱ کیلومتر از مسیر انتقال آب از جنگل‌ها عبور می‌کند، البته از همان مسیر خط انتقال لوله نفت است، اما برای جاگذاری لوله‌های آب که نمی‌توانند از همان مکان استفاده کنند و باید به داخل جنگل بروند. همچنین ۵ نقطه پمپاژ آب پیش‌بینی شده است.


وی ادامه داد: همچنین قطعا برای پمپاژ آب به نیروهای برق و سازه‌هایی برای آن نیز نیاز می‌شود، البته این نقاط هنوز شناسایی نشده است، اما بی‌شک جزئی از عرصه جنگلی برای مسیر این برق در نظر گرفته خواهد شد.


وی با بیان اینکه در طول این ۱۱ کیلومتر قطعا درختان بسیاری قطع می‌شود، ادامه داد: اگر چه این منطقه جز مناطق جنگلی پایلوت برای ثبت جهانی نیست، اما جزیی از جنگل‌های هیرکانی است و در آینده قطعا این منطقه هم ثبت جهانی خواهد شد. درست است که در برخی پروژه‌ها خسارت جنگل از دستگاه اجراکننده دریافت می‌شود، اما در این پروژه قرار است یک جنگل بکر از بین برود و بجای آن یک جنگل مصنوعی ایجاد کنیم، اما جابجایی خاک را چگونه می‌توانیم جبران کنیم


سلامت نیوزمخالفت اداره کل منابع طبیعی مازندران با انتقال آب خزر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار