کد خبر: ۷۹۸۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳ 18 November 2019

مهر: ربیعی گفت: شواهد ما نشان می دهد از دیروز برخی افراد که به صورت هیجانی در ناآرامی‌ها حضور داشتند امروز نیستند ما برای آنها هم احترام قائلیم و آنها نیز حق اعتراض دارند. با تحریم و بی تحریم کشور نیازمند اصلاحات اقتصادی است در این ایام سخت مشخص می‌شود چه کسانی پای منافع ملی ایستاده‌اند و چه کسانی به فکر منافع خود هستند و از کوران حوادث به دنبال کسب محبوبیت هستند.

وی گفت: در این ایام رهبری نشان دادند با تصمیم شجاعانه در ایامی که برخی مدعیان خودشان را کنار می‌کشند شجاعانه به میدان می‌آیند امیدواریم با همین مردم این طرح را به طور کامل اجرا کنیم و آثار مثبت آن را نمایان کنیم و نگرانی آنها را رفع کنیم.

در ادامه نشست خبری امروز سخنگوی دولت، دهقان معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه دولت چگونه قصد دارد تورم حاصل از این افزایش قیمت را تنظیم کند، اظهار داشت: باید به چند نکته توجه کرد، اول اینکه تاثیر تغییر قیمت بنزین فقط روی همان بخشی که مربوط به بنزین است خواهد بود و سهم بنزین صفر است.

وی افزود: برای حمل و نقل درون شهری که از سوخت بنزین استفاده می‌کند، ۵۰ درصد قیمت بنزین افزایش یافته است اما سهم بنزین در ضریب خدمات تمام شده کم است. محاسبات ما نشان می‌دهد اثر مستقیم افزایش قیمت بنزین کمتر از دو درصد است.

دهقان ادامه داد: البته اثر غیر مستقیم هم دارد و در نهایت اثر جمع همه اینها نشان می‌دهد بیشتر از سه و نیم درصد نخواهد بود، بنابراین مجموع آثار تورمی این پدیده زیاد نخواهد بود.

وی تاکید کرد: نگرانی مردم ناشی از تجارب گذشته است. در کشور تورم وجود دارد و اثر قیمت بنزین اثر ناچیزی خواهد بود.

در ادامه قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز درخصوص آثار تورمی گفت: مجموعا آنچه بانک مرکزی در خصوص آثار تورمی محاسبه کرده در حدود ۴ درصد است که با برآورد وزارت اقتصاد همخوانی دارد. این یک اصلاح قیمت در سطح جامعه است و می‌خواهیم به افزایش مستمر قیمت‌ها منجر نشود و در همین راستا بسته‌های تکمیلی حمایتی و نظارت بازار و تنظیم بازار در نظر گرفته شده است. این اصلاح قیمتی اثرات تورمی محدودی خواهد داشت و بانک مرکزی با توجه به سیاست تنظیم بازار مجموعه تدابیری اندیشیده که باعث می‌شود آثار تورمی در حداقل باشد و جایی برای بروز تورم نباشد.

عدل معاون فنی و امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز تصریح کرد: ۱۵ بار طی سال گذشته تا سال ۹۳ تغییر قیمت‌های سوخت رخ داد، ۶ بار تراز تورمی کشور تغییر نکرد و ۶ بار کاهش داشت و تنها در ۳ مرتبه افزایش داشته که صرفا ناشی از افزایش قیمت سوخت نبوده. در نتیجه آثار تورمی ناشی از افزایش قیمت سوخت بسیار ناچیز خواهد بود.

وی ادامه داد: برآورد این است که از تغییرات اعمال شده سالانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم و به دستور رئیس‌جمهور مکلف به نظارت هستیم و حتی یک ریال در بودجه عمومی دولت صرف نخواهد شد و در غالب طرح حمایتی معیشتی۶۰ میلیون نفر پرداخت خواهد شد. امشب اولین مرحله پرداخت‌ها امشب به ۲۰ میلیون نفر انجام خواهد شد و مرحله دوم اواخر هفته و مرحله سوم در اوایل هفته آینده پرداخت خواهد شد که هر بار ۲۰ میلیون نفر را شامل می‌شود.

ربیعی در ادامه این نشست خبری خطاب به خبرنگاران حاضر که می‌گفتند چرا تا دو روز قبل از اجرای این طرح هرگونه افزایش قیمت بنزین تکذیب می‌شد، گفت: تقاضایی که من از همه دارم این است که در این موضوعات تردید ایجاد نکنید آن هم وقتی ریس‌جمهور اعلام می‌کنند که تا پایان دولت این بسته‌های معیشتی پرداخت خواهد شد من همین جا اعلام می‌کنم که اگر منابع جدیدی ایجاد شود میزان این بسته‌های معیشتی افزایش پیدا خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار