میراث فرهنگی استان مازندران با آغاز فعالیت تبلیغاتی برای میزبانی پایتخت گردشگری کشورهای عضو "اکو" ۲۰۲۲عملا نخستین گام را در این زمینه برداشت.
کد خبر: ۸۰۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷ 02 December 2019

سازمان همکاری اقتصادی به‌طور مخفف اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) نخستین بار آن را پایه‌ریزی کردند و اکنون ۱۰ عضو دارد.

پیشنهاد میزبانی مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو (سازمان همکاری اقتصادی) حدود ۶ ماه پیش از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور (رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت) داده شد و ۱۲ مهر ماه امسال به تصویب هیات وزیران کشورهای عضو اکو در تاجیکستان درآمد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه گردشگری و جهانگردی، انتخاب مازندران به عنوان پایتخت گردشگری رویداد مهمی در صنعت توریسم مازندران و کشور با توجه به شرایط اقتصادی کنونی خواهد بود که ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل مازندران برای جذب گردشگر و همچنین قرارگیری در خوش آب و هواترین منطقه خاورمیانه و آسیای غربی می تواند قدمی مثبت در تحول صنعت گردشگری مازندران و ایران باشد.

بنا بر اعلام اداره‌کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران از امروز فعالیت‌های تبلیغاتی میزبانی مازندران برای پایتخت گردشگری سال ۲۰۲۲ آغاز شده است که نخستین گام بود.

همچنین استقرار دبیرخانه میزبانی مازندران به عنوان پایتخت گردشگری عضو اکو نیز از دیگر گام مهم در این مسیر برای استان است که به گفته مسئولان میراث فرهنگی در ماه جاری با حضور علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل استانداری مازندران افتتاح خواهد شد.

کشورهای حوزه اکو علاوه بر مرزهای مشترک سیاسی – جغرافیایی دارای همپوشانی قلمروهای فرهنگی هستند که تاثیر این مشترکات، تاریخ و تمدن منطقه را شکل داده که در مجموع یکی از قدیمترین زیستگاه‌های جوامع بشری در دنیا است.

کشورهای ترکیه، ایران و پاکستان به همراه سایر کشورها همچون ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان ، ترکمنستان ، افغانستان و آذربایجان بعنوان یکی از بازارهای اصلی گردشگری فرهنگی و طبیعت گردی در جهان محسوب می شوند که تلاش برخی از این کشورها باعث درآمد مناسب از بازار بین المللی سفر شده است.

به گفته مسئولان گردشگری مازندران پیشنهاد پایتخت گردشگری کشورهای اکو تلاشی است برای همکاری منطقه ای و توسعه اقتصادی از دریچه گردشگری و امیدوارهستند با شکل گیری نخستین رویداد آن در مازندران به نمایندگی از ایران شرایط همکاری گسترده منطقه ای در حوزه انتقال تکنولوژی و دانش گردشگری و تبادل گردشگر در کشورهای عضو اکو بوجود آید.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، اظهار داشت: رویداد پیش رو بر خلاف بسیاری از اتفاقات بین المللی کاملا راهبردی و با برنامه ریزی بلند مدت است .

سیف ‌الله فرزانه میزبانی مازندران به عنوان پایتخت کشورهای عضو اکو را سرآغاز فصل جدیدی در صنعت گردشگری ایران و مازندران عنوان کرد و گفت: باید برای این رویداد برنامه ریزی بلندمدت و اصلاحات گسترده در سطح استان انجام شود تا بتوان تمام ظرفیت گردشگری مازندران را به نمایش گذاشت.

وی با بیان اینکه تحولات بزرگی در گردشگری مازندران در حال رخدادن است ، افزود: برای این تحول بزرگ باید دست به تغییر عمیق و گسترده زد تا بتوان مازندران را به عنوان یک مقصد گردشگری معرفی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید در این رویداد به میدان وارد شوند ، گفت: این فرصت استثنایی است که از دست دادن آن برابر با ادامه گردشگری سنتی در استان است.

فرزانه همچنین گفت: اگرچه ساری به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ٢٠٢٢ انتخاب شده اما برنامه‌ریزی‌ها و تبلیغات این رویداد مهم از امروز شروع شده است.

وی به اهداف این رویداد نیز اشاره کرد و افزود: تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه‌های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش توجه به طبیعت‌گردی، گردشگری مذهبی ، سلامت و فرهنگی در میان کشورهای عضو و بالا بردن استانداردهای زندگی شهری از جمله اهداف انتخاب پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو است.

به گفته او افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه‌های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری برخی از اهداف این طرح هستند که جوامع میزبان باید در برنامه‌ریزی‌های خود به آنها توجه کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی مازندران ضمن قدردانی از حمایت‌های استاندار در جریان این رویداد گفت: «همراهی تمام دستگاه‌های اجرایی، نهادها و موسسه‌های مردم نهاد در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این رویداد ضروری است.»

وی همکاری جهت آسان سازی سفر در کشورهای عضو اکو برای اعضاء را یکی از اهداف فصل پایتخت های گردشگری خواند و افزود: انتظار ما از مسئولان خودمان و کشورهای عضو این است که تا حد امکان موانع را برای گردشگری میان خود برداشته تا شاهد رشد اقتصاد گردشگری همه اعضا باشیم. /ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار