سه سال اخیر پرداختن به موضوع خاک در مازندران پررنگ تر شده و اقدامات خوبی در راستای جلوگیری از فرسایش خاک در اراضی کشاورزی انجام شد.
کد خبر: ۸۰۲۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴ 02 December 2019

به گزارش تابناک مازندران، همایش بزرگداشت روز جهانی خاک، باحضور مقامات وزارت جهاد کشاورزی، استانداری مازندران، مدیران کل دستگاه های اجرایی استان، اساتید، محققان و‌ کارشناسان علوم خاک مازندران صبح دوشنبه، ۱۱ آذرماه ۹۸، از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳ در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد.

بر اساس این گزارش،  رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این همایش ابتدا وظیفه ی همه را در بخش کشاورزی، حفاظت از خاک دانست و افزود:از ۱۶۰ میلیون هکتار وسعت اراضی کشور، ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی است که ۸ میلیون هکتار آبی و مابقی دیم است.

برگزاری همایش بزرگداشت روز جهانی خاک در مازندران
 
برگزاری همایش بزرگداشت روز جهانی خاک در مازندران
 

شهیدی فر خاطرنشان کرد:اقداماتی که در اراضی شیبدار انجام شد، سبب جلوگیری از فرسایش خاک در زمان وقوع سیل می شود.

وی اضافه کرد:خاک بعنوان پالایشگاه بزرگ خداوندی در زمین سبب تامین غذای ۹۵ درصدی در جهان، ایران و مازندران است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از سالم بودن محصولات کشاورزی مازندران خبر داد و گفت: متاسفانه برخی افراد بدون آگاهی داشتن از تحقیقات دانشگاهیان و محققین، چوب سنگینی بر سر محصولات کشاورزی مازندران می‌زنند و تولید غذای سالم استان را زیر سوال می‌برند.

شهیدی‌فر ادامه داد: توصیه من به این افراد این است که نشست مشترکی با افرادی که در این زمینه کار کردند داشته باشند تا از سالم بودن محصولات کشاورزی مازندران مطلع شوند.

وی افزود: دهه ۷۰ حدود ۱۲هزار تن سم در تولید محصولات کشاورزی استان مصرف می‌شد که اکنون بعد از ۳۰ سال به ۴ هزار تن رسیده است.

 مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک نیز در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک در ساری گفت:سه سال اخیر پرداختن به موضوع خاک در مازندران پررنگ تر شده و اقدامات خوبی در راستای جلوگیری از فرسایش خاک در اراضی کشاورزی انجام شد.

وی تصریح کرد:بررسی ها نشان داده اگر ماده آلی خاک را افزایش دهیم ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی داریم.

این مسؤول خبر داد:قانون جامع حفاظت از خاک، خردادماه امسال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که می تواند در جلوگیری از قاچاق خاک موثر باشد.

مشاور معاون وزیر کشاوری در امور آب و خاک، گفت:با توجه به مطرح شدن موضوع حفاظت از خاک در قانون برنامه ششم توسعه، که در راستای حفاظت، بهبود و اصلاح خاک های کشاورزی است، اما هنوز اعتباری در این زمینه اختصاص پیدا نکرده است.

خبر:الهام زارعی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار