سرپرست بهزیستی مازندران با اشاره به پرداخت کمک معیشتی برای 6 هزار و 800 نفر از مددجویان گفت: یک سوم از ورودی دستگاه‌های استان برای تردد معلولان مناسب‌سازی هستند.
کد خبر: ۸۰۲۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳ 03 December 2019

جمال باقری‌نسامی بعدازظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته معلولان برگزار شد، اظهار کرد: هفته معلولان بهانه‌ایست برای اینکه ما در جهت احقاق حقوق جامعه معلولان کشور و نیازهای ضروری آنها تلاش و کارهایی که انجام شده و می‌توان انجام داد، را معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه قانون جامع حقوق معلولان بیش از ۱۰ سال به تصویب رسیده است، افزود: جدیدا هم موادی به تصویب مجلس رسیده که بسیار جامع و با نگاه حمایتی از این افراد است، این قانون در جهت شعار امسال سازمان بهزیستی در مورد جامعه معلولان که ارتقا مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه فراگیر عادلانه است، اصلاح شده است.

سرپرست بهزیستی مازندران به بندهای جدید این قانون در به کارگیری از معلولان توسط کارفرمایان اشاره کرد و گفت: کارفرمایانی که در ماده ۱۲، معافیت برای جذب افراد دارای معلولیت، این افراد را به کارگیری کنند از تسهیلات استفاده فرد معلول کارفرماها برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد یارانه مراکز شبانه‌روزی معلولان هم در ماه گذشته واریز شده، بیان کرد: کمک هزینه معیشتی برای ۶ هزار ۸۰۰ مددجوی سازمان بهزیستی تخصیص پیدا کرده است، از مجموع مددجویان ۳۵ هزار نفر مددجو یارانه و مستمری‌بگیر داریم که از این تعداد ۶ هزار و ۸۰۰ نفر از معلولین شدید و خیلی شدید و سه دهک پایین به حساب می‌آیند که به حساب همه اینها کمک معیشتی واریز شده است.

باقری با بیان اینکه در مازندران ۵۸ هزار و ۸۱۰ معلول شناسایی شده داریم، بیان کرد: از این تعداد ۳۶ هزار نفر مستمری‌بگیر و یارانه‌بگیر بهزیستی هستند، تعداد ۲ هزار و ۹۲۴ نفر در مراکز زیرپوشش بهزیستی روزانه و حدود ۳ هزار نفر در مراکز شبانه‌روزی زیرپوشش هستند.

وی با بیان اینکه یکی از موارد مهم و ابتدایی بحث دسترسی ساده جامعه معلولان به همه موارد اجتماعی، اماکن از مراکز خرید تا مراکز اداری، درمانی، حمل و نقل است، ادامه داد: مناسب‌سازی معابر یکی از بندهای حقوق معلولان است که از رسانه‌ها می‌خواهیم در تحقق آن همراه بوده و به آن بپردازند، مناسب‌سازی هزینه مضاعفی را به دستگاه‌ها اضافه نمی‌کند و گاها حتی هزینه عمرانی را کم می‌کند.

سرپرست بهزیستی استان مازندران به پیشتاز بودن مرکز مازندران در مناسب‌سازی اماکن و معابر اشاره کرد و افزود: مناسب‌سازی بحثی فرهنگی بوده اما باید آن را تکرار کنیم تا این فرهنگ جا بیفتد و مهندس در ذهن ناظر پروژه نهادینه شود.

باقری با بیان اینکه بهزیستی یک سازمان عمرانی نیست، تاکید کرد: بهزیستی در بسیاری از پروژه‌های عمرانی که باید اصول رعایت شود هیچ نقشی ندارد و متولی حمایت از قشری است که اگر در جامعه مناسب‌سازی برایشان فراهم نشود فریاد مناسب‌سازی را می‌کشد، شاخص‌هایی برای ارزیابی دستگاه‌های فعال عمرانی مطرح شده است و یکی از شاخص‌ها در جشنواره شهید رجایی بحث مناسب‌سازی بوده است.

وی با اشاره به شاخص ورودی هر دستگاه در مازندران، افزود: ورودی ۶۰ درصد از دستگاه‌ها به نسبت مناسب بوده، شاخص مربوط به سرویس بهداشتی فقط ۲۰ درصد و همچنین آسانسور مناسب برای جامعه معلولین نیز فقط ۲۰ درصد بوده است که در مجموع در بحث مناسب سازی، ۳۳ درصد دستگاه‌های مازندران یعنی یک‌سوم توانستند شاخص‌های ما برای تردد توسط معلولان را رعایت کنند.

سرپرست بهزیستی استان مازندران ادامه داد: سازمان بهزیستی استان مازندران روز گذشته ۶۵ واحد مسکونی را به مددجویان دو معلول و ۵۳ واحد را مددجویان تک معلول و زنان سرپرست خانوار واگذار کرد.

باقری افزود: در سال جاری مبلغ کمک بلاعوض مسکن به خانواده‌های دو معلول در محیط روستایی که دارای زمین بودند از ۱۸ میلیون برای ساخت به ۳۶ میلیون افزایش پیدا کرد و خانواده های دو معلول نیز ۴۰ میلیون تومان قرص الحسنه با کمک بنیاد مسکن دریافت کردند./فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار