مدیر برنامه‌ریزی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با اجرای سهمیه بندی بنزین، تاکنون در هیچکدام از جایگاه‌های سوخت مشکلی به وجود نیامده است.
کد خبر: ۸۰۲۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴ 04 December 2019

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد.تغییر آمارمصرف با سهمیه بندی بنزین/تولید بنزین بیشتر از مصرف آن استرضایی گفت: شرکت فراورده‌های نفتی سهمیه‌ی کارت را تا ۶ ماه نگهداری می‌کند.

به گزارش تابناک سمنان: شهرام رضایی مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: خوشبختانه با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین تاکنون در هیچکدام از جایگاه‌های سوخت مشکلی وجود ندارد. انبار‌های نفت به اندازه کافی و حتی بیشتر از نصف مصرف بنزین ذخیره دارند. هم اکنون میزان تولید بنزین کشور بیش از مصرف آن است به همین دلیل فعلا نیازی به واردات بنزین نداریم.

او گفت: جایگاه عرضه سوخت که به هر دلیلی آسیب دیده و قطعی سرویس داشته باشد در کوتاه‌ترین زمان راه اندازی می‌شود. در هر حالتی اگرمشکلاتی برای جایگاه‌های به وجود می‌آید مانند حادثه‌های که اخیرا رخ داد، جایگاه‌های اطراف معمولا وظیفه دارند میزان نیاز سوخت آن جایگاه  را پوشش دهند.

رضایی گفت: هم اکنون در کشور ۴ هزار جایگاه سوخت عرضه بنزین داریم، هم اکنون حدود ۱۰۰ جایگاه از سرویس خارج شدند که بلافاصله به سرویس برگشتند.

او در پاسخ به این سوال که مصرف سوخت با توجه به اینکه مدت کوتاهی است که از گرانی بنزین می گذرد، چگونه است؟ گفت: طبق آمار‌ها در ۶ ماه گذشته حدود ۹۵ و ۹۷ میلیون لیتر در روز مصرف بنزین داشتیم، تفاوت عدد آن در نوع بنزین سوپر و معمولی است. از روز جمعه اعلام سهمیه بندی تا به امروز میزان مصرف به ۷۵ تا ۷۷ میلیون لیتر در روز رسید. این اختلاف آمار به دلیل این که در روز‌های ابتدایی گرانی بنزین هستیم قابل اتکا نیست.

افزایش پله ای نرخ بنزین منطقی تر از اصلاح یک باره بود

او درباره سهمیه بندی و میزان مصرف بنزین افزود: سهمیه بندی اگر با هدف اصلاح الگوی مصرف و با مدیریت باشد تاثیر گذار است. تجربه خوبی که در ۶ تیر ۱۳۸۶ داشتیم نشان داد اصلاح الگوی مصرف با سهمیه بندی بنزین امکان پذیر می شود. قبل از آن کمبود بنزین داشتیم و در آن پروژه که سرمایه زیادی مصرف شد با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین بازگشت سرمایه آن ۲ هفته‌ای بود و برای کشور منفعت زیادی داشت.

مدیر طرح برنامه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ادامه داد: هم اکنون بعد از ۱۱ سال از اجرای آن طرح و حدود ۶ سال بعد از آخرین زمان سهمیه بندی مصرف بنزین عوامل دیگری هم درسهمیه بندی مجدد موثر است. طبق تشخیص کارشناسان گرانی ناگهانی بنزین به این دلیل بود که مدت‌ها بنزین گران نشده بود، ولی اگر به صورت پله‌ای و تدریجی بود شاید وضع بهترمی شد.

رضایی گفت: با گذشت زمان میزان کشش مشخص می‌شود. درصد تقاضا به قیمت تعیین کننده کشش است و مطالعات فعلی از روز جمعه درصد کشش را ۱۵ درصد نشان می‌دهد. طبق آمار‌های گذشته مصرف از مقدار غیر سهمیه ۴۰ میلیون لیتر بود.

او افزود: این محاسبات در گذشته نشان می‌دهد با این سهیه بندی چه مقدار مصرف خواهیم داشت.

مدیر طرح برنامه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به وضعیت سهمیه بندی بنزین در آینده گفت: برای آینده باید منتظر سیاست دولت باشیم. شرکت ملی پخش فراورده‌های نفت زیر ساخت را مشخص می‌کند اگر امکان پذیر باشد آن را طبق قانون اجرا می‌کنیم. شرکت ملی پخش سعی کرده با استفاده از تجربه پیشین خود مشکلی در سرویس دهی و توزیع در جایگاه نباشد.

رضایی ادامه داد: با توجه به اینکه در بامداد روز جمعه متوجه این سهمیه بندی شدیم در صبح روز جمعه جایگاهی بدون بنزین وجود نداشت که حاصل تلاش همکاران ما در شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی بود.

مدت زمان تحویل کارت سوخت/خودرو‌های فرسوده کارت سوخت دریافت نمی‌کنند

او در پاسخ به این سوال که روند چاپ کارت سوخت چگونه بوده، گفت: روزانه بیش از ۴ تا ۵ هزار تقاضا داریم و ظرفیت تولید کارت سوخت را روزی ۳۰ هزار یعنی چیزی حدود ۶ برابرظرفیت افزایش دادیم.

مدیر طرح برنامه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفت: در ۶ ماه گذشته  اطلاع رسانی خیلی فشرده توسط اصحاب رسانه داشتیم که همه‌ی مردم حداقل یکبار از کارتشان استفاده کنند. از روز جمعه به بعد با تقاضای روزانه ۷۰ تا ۷۵ هزار کارت سوخت مواجه شدیم. ۳ روز طول می‌کشد تا تقاضای یک روز را پاسخگو باشیم؛ بنابراین کسانی که در این چند روز گذشته تقاضا دادند باید مدت زمان بیشتری برای دریافت کارت سوخت صبرکنند.

رضایی افزود: با وجود اینکه ماشین آلات پیشرفته‌ای برای چاپ کارت سوخت نیاز است سعی می‌کنیم ظرفیت تولید را افزایش دهیم، زیرا واردات ماشین آلات برای افزایش روند کاری به صرفه نیست. چون بعد از مدتی ظرفیت چاپ به ۵ هزار کارت می‌رسد.

او گفت: مردم بابت سهمیه کارت‌های سوخت دغدغه‌ای نداشته باشند و بدانند که شرکت پخش فراورده‌های نفتی سهمیه آن‌ها را تا ۶ ماه نگهداری می‌کند.

مدیر طرح برنامه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در پاسخ به این سوال که چه تعداد کارت سوخت در باجه‌های پستی معطله وجود دارد، گفت: ۷۰۰ هزار کارت سوخت معطله در بادجه‌های پستی وجود دارد. با توجه به اینکه باجه‌های پستی دائما معطلی دارند از روز جمعه همچنان در حال اضافه شدن است.

او بیان کرد: البته یک مقدار از معطلی بادجه پستی مربوط به آدرس اشتباه یا نبود متقاضی در منزل است. چون کارت هوشمند است و باید احراز هویت شود. با هر ۳ بار مراجعه به درب منزل در صورت نبود متقاضی به باجه معطله بازگشت داده شود و مردم می‌توانند با مراجعه به باجه‌ی پستی محل زندگی خود کارت سوختشان را دریافت کنند.

رضایی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه جدول تغییر سهمیه بندی از هفته پیش چگونه بود، اظهار کرد:  طبق مصوبه بنزین ناوگان شهری طبق تاییدیه وزارت صمت اطلاعات پیمایش آن‌ها در اختیارمان قرار داده شد؛ که حداکثر ۲۰۰ لیتر برای خودرو‌های با سوخت بنزین و ۱۲۰ لیتر برای خودرو‌های دوگانه سوز اعتبار تخصیص داده شد، یعنی مابه تفاوت نرخ یک و دو  تومان است که ضرب در این مقدار سهمیه آن‌ها می شود ۳۰۰ هزار تومان که با کارت بانکی از جایگاه سوخت دریافت می‌کنند. در ۲ الی ۳ ماه آینده نیز به تاکسی داران شهری اپلیکیشن تعلق می‌گیرد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تفاوت بین اعتبار و سهمیه چیست، گفت: سهمیه در کارت هوشمند سوخت قرار دارد و وقتی کارت را در جایگاه قرار می‌دهند بنزین را با نرخ ۱۵۰۰ تومان دریافت می‌کنند، اما در اعتبار بنزین را ۳ هزار تومان برایشان حساب می‌کنند. زمانی که کارت را در ATM قرار می‌دهند برای مثال در سهمیه ۲۰۰ لیتری اینطور حساب می‌شود که ۲۰۰ ضرب در ۱۵۰۰ تومان، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان اعتبار برایشان وجود دارد و می‌توانند پول سوخت خود را از اعتبار پرداخت کنند بدون اینکه هزینه‌ای بپردازند. اعتبارهم فقط در جایگاه سوخت قابل بهره برداری است.

رضایی گفت:کار گروهی که از وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده وظیفه آن رصد و حصول اطمینان از اینکه با افزایش یا کاهش سهمیه بنزین قیمت تغییر پیدا نکند.

در پایان بیان کرد: طبق مصوبه هوای پاک و مصوباتی که بعد از آن آمده موتورسیکلت‌های بالای ۱۰ سال و خودرو‌های بالای ۲۵ سال به دلیل ایجاد آلودگی فرسوده حساب می‌شوند. وزارت نفت را مکلف کرد که به آن‌ها کارت سوخت ندهند و هر گونه تغییر ایجاد شده باید به وزارت نفت ابلاغ شود و اجرای هر طرحی مستلزم ابلاغ است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار