یکی از مهمترین معضلاتی که سال‌های سال شهروندان نوشهری با آن دست به گریبانند و از آن رنج می‌برند، مساله آبگرفتگی معابر اصلی و فرعی این شهر گردشگرپذیر بر اثر بارندگی شدید است.
کد خبر: ۸۰۳۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷ 07 December 2019

شاید مردم دیگر شهرستان ها یا استان های کشور با آمدن باران رحمت الهی خرسند و شادمان شوند ولی شهروندان نوشهری می دانند با هر بارندگی شدید و خصوصا ادامه دار روند زندگی آن ها دچار اختلال شده و چنین وضعیتی برای آن ها مشکلات فراوانی ایجاد می کند.

آبگرفتگی شدید خیابان ها و کوچه ها ، دشوار شدن در عبور و مرور عابران در پیاده رو ، آبگرفتگی واحدهای مسکونی ، تجاری و تولیدی ، ترافیک سنگین و آسیب دیدگی خودروها از مهم ترین مشکلاتی است که هرساله شهروندان نوشهری همزمان با آغاز فصل بارندگی با آن رو به رو هستند.

یکی از شهروندان منطقه ۱۵ شهری "دهنو " در این باره می گوید: سال ها شهروندان این منطقه از این معضل شهری رنج می برند چرا که با هر بارندگی سطح آب در خیابان های این منطقه به حدی بالا می آید که عبور و مرور ساکنان را دچار مشکل می کند.

محمد قریب که خود را به عنوان رئیس شورا یاری این منطقه نیز معرفی کرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : چنین وضعیتی فقط منجر به اختلال در آمد و شد شهروندان نمی شود بلکه در گذشته نیز بارها دیده شده که سطح آب به حدی بالا آمده بود که حتی شاهد آّبگرفتگی واحدهای مسکونی این منطقه نیز بوده ایم .

وی اظهار داشت : طبیعتا این وضعیت ضمن آنکه نگرانی های فراوانی از نظر روحی و روانی برای شهروندان ایجاد کرده بلکه اغلب خانواده ها بدون وسائط نقلیه ناگزیرند متقبل هزینه هایی مانند پرداخت کرایه آژانس شوند چرا که بدون خودرو امکان تردد در این منطقه که دچار آبگرفتگی شده نیست .

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در کوچه فرعی لاله چهار بلوار چمران خیابان شاهد به سمت دریا و یا انتهای خیابان گلستان در این منطقه با هر بارندگی مملو از آب می شود و با اینکه از مسئولان این شهر خواسته شده که حداقل یک کانال هدایت آب های سطحی در این منطقه بسازند تا بلکه شاید ساکنان این منطقه کمتر شاهد چنین معضلاتی شوند ، متاسفانه تاکنون این پیگیری ها و اقدامات نتیجه ای نداشته است.

رئیس شورایاری منطقه ۱۵ شهری نوشهر گفت که البته مشکلات شهروندان این منطقه فقط به آّبگرفتگی معابر محدود نمی شود بلکه معضل دیگری که با آن دست به گریبانند ، بازار هفتگی در این منطقه است ، متاسفانه اغلب شهروندان برای خرید به علت تعبیه نشدن فضای مناسب پارکینگ، خودروهای خود را در مقابل درب ورودی ساکنان این منطقه پارک می کنند.

قریب افزود: برای رفع این مشکل نیز نامه نگاری های فراوانی با مسئولان ذیربط انجام گرفت که متاسفانه این پیگیری ها هم تا این لحظه نتیجه ای نداشته و شهروندان این منطقه همچنان از دردسردهای ناشی از آن رنج می برند.

علیرضا اکبرپور دیگر شهروند منطقه هلستان نوشهر نیز گفت: معضل آبگرفتگی معابر اصلی و فرعی این منطقه شهری ، موضوع تازه ای نیست بلکه زخم کهنه ای است که سال ها شهروندان این منطقه از آن رنج می برند و حادتر از آن مساله دست اندازها و حفره های عمیقی که در سطح معابر خاکی این منطقه دیده می شود که هم زمان با بارندگی مملو از آب می شود به طوری که خودروی خیلی از عابران هنگام گذر از این مسیر داخل این حفره ها افتاده و دچار خسارت می شوند.

وی که رئیس شورایاری منطقه ۱۲ هلستان است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه شهردار وقت با صرف هزینه های هنگفت در مسیر اصلی که منتهی به کمربندی می شود ، این مسیر را روکش آسفالت کرد و پس از مدت کوتاهی سطح اسفالت به علت پائین بودن کیفیت آن شکسته شده و نتیجه بی تدبیری آن شد که امروز آثار خرابی های نظیر دست اندازها تند و خشن در این خیابان دیده شود.

وی گفت : با گذشت سال ها پیگیری و نشست های فراوان تنها کاری که شهرداری امسال انجام داده اقدام به روکش اسفالت سه معبر فرعی این منطقه آن هم به شکل ناقص است و تکمیل آن را منوط به همکاری مردم کرد.

اکبرپور افزود: هم اکنون به محض نامساعد بودن هوا و بارندگی آب در چاله و چوله های معابر اصلی و فرعی این منطقه پر می شود متاسفانه مردم با هزار دردسر و گرفتاری باید از این مسیر گذر کنند و علت این گرفتاری ها را از چشم شورایاری می بینند.

رئیس شورایاری منطقه ۱۲ هلستان نوشهر با اشاره به ساخت و سازهای بی رویه در این منطقه و دریافت عوارض آنچنانی بابت صدور پروانه و جرائم ماده ۱۰۰ از مردم گفت که به طور میانگین هر سال نزدیک به ۴۰ بنای مسکونی در این منطقه ساخته می شود و برابر قانون نیز حدود ۸۰ درصد عوارض دریافتی در این بخش باید در همان منطقه هزینه شود ولی در عمل متاسفانه چنین اتفاقی نمی افتد و با گذشت نزدیک به دو دهه از شهر شدن این منطقه ، مردم همچنان از کمبود امکانات زیرساختی و رفاهی رنج می برند.

یدالله جلالوند دیگر شهروند منطقه بابا طاهر نوشهر نیز با ابراز نگرانی از این معضل شهری گفت که اگر قرار است معضل آبگرفتگی سطح معابر اصلی و فرعی این منطقه رفع و به شکل اساسی هدایت شود باید شهرداری نسبت به ساخت کانال اقدام کند.

وی افزود : اگرچه شاید یکی از علت های اساسی آبگرفتگی بنا به اذعان خیلی از کارشناسان و صاحب نظران ساخت وسازهای غیرمجاز ، رعایت نکردن حریم قانونی رودخانه ها و نیز اجرای طرح های بدور از مطالعه و کار کارشناسی و طرح های زیرساختی از جمله معابر باشد منتهی شهروندان این شهر چه گناهی دارند که باید تاوان ضعف نظارت و بی تدبیری مسئولان را پس بدهند.

وی گفت : چنین مشکلاتی بارها در شبکه های اجتماعی پیام رسان حتی در کانال های تلگرامی نیز از سوی برخی از شهروندان در قالب کلیپ یا پیام خبری منتشر و انعکاس داده شد منتهی گویا عزم و اراده جدی از سوی مسئولان برای رفع این معضل وجود ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر نوشهر نیز با تائید معضلات شهری گفت که متاسفانه به علت انجام نادرست برخی از طرح های عمرانی، ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهری و نیز دخل و تصرف به حریم و بستر رودخانه ها امروز شاهد چنین مشکلاتی مانند آبگرفتگی معابر در شهر نوشهر هستیم که برای شهروندان این شهر دردسرهای فراوانی ایجاد کرده است.

رفائیل آزادیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به عنوان نمونه در منطقه شهری هلستان نوشهر مسیر اصلی که منتهی به کمربندی می شود در دوره مدیریت شهری گذشته میلیاردها تومان برای روکش آسفالت این مسیر هزینه شده و به علت انجام نادرست اجرای این طرح متاسفانه پس از حدود پنج سال سطح آسفالت از بین رفته و شاهد حفره های عمیق در سطح میانی و حاشیه این مسیر هستیم و در نتیجه علاوه بر آبگرفتگی در این حفره ها مشکلاتی هم برای عبور و مرور عابران سواره رو و پیاده رو ایجاد کرده است .

وی اظهار داشت : پیگیری حل این معضل در نشست های مختلف شورا مطرح و حتی از شهردار خواسته شده که با بهره گیری از پیمانکاران کاربلد سعی کند در اولین فرصت مناطقی که چنین وضعیتی را دارد شناسایی و با تخصیص اعتبار طرح هایی را برای هدایت آب های سطحی اجرا کند.

رئیس شورای اسلامی شهر نوشهر گفت : شهرداری امسال اعتبارات خوبی برای اجرای این طرح عمرانی اختصاص داده امیدوارم به مرور زمان این مشکل حل شود تا دیگر شاهد دل نگرانی شهروندان ناشی از این معضل چندین سال در این شهر گردشگرپذیر نباشیم .

در پی تماس های متعدد خبرنگار ایرنا با شهردار نوشهر مبنی بر دریافت اطلاعات بیشتر راجع به این موضوع ،متاسفانه این پی گیری ها بی نتیجه ماند.

شهر نوشهر با سابقه بیش از ۸۰ سال داشتن شهرداری ، دارای ۵۰ هزار نفر جمعیت ثابت شهری و دست کم ۲۵ هزار نفر جمعیت متغییر است./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار