عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل:
شواهدی از اثرات نامطلوب واکسن در مادر و جنین وجود ندارد و ابتلا به آنفلوآنزا در شیرخوارانی که مادران آنها واکسن این بیماری را دریافت نمودند تا 6 ماهگی کاهش می یابد.
کد خبر: ۸۰۴۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹ 08 December 2019

به گزارش تابناک مازندران، متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل از کاهش ابتلا به آنفلوآنزا در شیرخوارگان با تزریق واکسن در مادران باردار خبر داد.
بر اساس این گزارش، دکتر مریم جوادیان با اشاره به اینکه ویروس آنفلوآنزا A وB سبب عفونت های تنفسی می شود، گفت: علامت مهم این عفونت تب,سرفه خشک, آبریزش بینی، دردعضلانی و درموارد خاص تهوع واستفراغ، اسهال و علائم سیستمیک است که معمولاً در بالغین سالم تهدید کننده حیات نیست.
متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه زنان باردار استعداد بیشتری برای ایجاد عوارض وخیم بیماری مانند درگیری ریوی دارند، تصریح کرد: بیشترین میزان انتقال ویروس در48 ساعت اول است و این ویروس از طریق قطرات تنفسی منتقل و فرد مبتلا می تواند با صحبت کردن به صورت نزدیک به اطرافیان انتقال دهد.
دکتر جوادیان با بیان اینکه اختلاف دمای زیاد و قرار گرفتن در سرما می تواند بدن را مستعد دریافت ویروس کند، بیان داشت: عفونت شدید در1% موارد می تواند سبب مرگ و میر مادر شود.
وی با ذکر این نکته که هریک تا سه سال ممکن است اپیدمی و موارد گسترده بیماری بروز کند، عنوان کرد: ویروس آنفلوآنزا A سبب ناهنجاری مادرزادی درجنین نمی شود. عفونت های شدید مادر موجب سقط درسه ماهه اول , مرگ جنین داخل رحم و زایمان زودرس می شود .
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این نکته که تصمیم گیری برای تجویز داروی ضد ویروس برای درمان آنفلوآنزا یا پروفیلاکسی دارویی براساس علائم بالینی و فاکتورهای اپیدمیولوژی می باشد، اظهار داشت: شروع درمان نباید براساس نتایج تست های آزمایشگاهی به تاخیر بیفتد.
دکتر جوادیان متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه برای همه خانمهای باردار که در طی فصول شیوع آنفلوآنزا هستند واکسن این بیماری توصیه می شود، تصریح کرد: تزریق واکسن در افراد با بیماری زمینه ای مانند دیابت،بیماری قلبی،آسم و افرادی که دارای نقص ایمنی می باشند، ضروری می باشد.
وی با ذکر این نکته که حداقل دو هفته پس از تزریق، واکسن تاثیرات خود را در بدن خواهد گذاشت، ادامه داد: واکسن حدود 70 درصد موارد از بروز بیماری بالینی پیشگیری می کند.
دکتر جوادیان افزود: شواهدی از اثرات نامطلوب واکسن در مادر و جنین وجود ندارد و ابتلا به آنفلوآنزا در شیرخوارانی که مادران آنها واکسن این بیماری را دریافت نمودند تا 6 ماهگی کاهش می یابد.
متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه شستشوی مکرر دستها منجر به قطع زنجیره عفونت های ویروسی می شود، گفت: شستن دست ها به مدت حداقل 30 ثانیه هر بار با آب و مایع دستشویی یا صابون چند بار در روز، دست ندادن و روبوسی نکردن بادوستان واطرافیان، رعایت اصول بهداشتی فردی واجتماعی، استفاده ازدستمال کاغذی برای ترشحات بینی ودهان و قرار دادن آن درکیسه زباله در بسته از راههای پیشگیری آنفلوآنزا می باشد.
وی با ذکر این نکته که کودک دارای علائم به مدت 3 روز به مهدکودک و مدرسه فرستاده نشود، افزود: کسانی که مبتلا به ویروس آنفلوآنزا شدند تا 48 ساعت در محل کارخود حاضر نشوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار