استاندار مازندران احیای کارخانه نساجی قائمشهر را گذشته از مسایل اقتصادی و معیشتی کارگران آن، دارای پیام فرهنگی دانست و گفت: کارخانه نساجی قطعه‌ای از هویت مازندران و بخشی از تاریخ این استان است.
کد خبر: ۸۰۴۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵ 09 December 2019

احمد حسین زادگان روز دوشنبه در بازدید رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از این کارخانه و آغاز رسمی احیای آن با سرمایه گذاری ستاد، افزود: برای احیای کارخانه نساجی مازندران ستاد اجرایی حضرت امام (ره) زحمات زیادی را تقبل کرده است ضمن این که ستاد پیش از این هم در دوره سیل و سیلاب اواخر سال گذشته و اوایل امسال نیز بیشترین خدمات را به شهروندان ما ارائه داده بود.

وی با اظهار این که مردم مازندران اثرات حمایت و خدمتگزاری ستاد اجرایی حضرت امام (ره) را در بخش های مختلف اعم از عمرانی ، بهداشت و درمان، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) و دیگر زمینه ها لمس کرده اند، گفت: این بار ستاد برای احیای کارخانه نساجی به عنوان بخشی از تاریخ مازندران و قائمشهر ورود کرده است، چرا که شهرستان قائمشهر را بدون کارخانه و تیم نساجی نمی توان تصور کرد.

نماینده عالی دولت در مازندران با اعلام این که بر اساس پیشنهاد مدیرعامل کارخانه نساجی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در فاز نخست ۱۷ میلیارد تومان در این کارخانه سرمایه گذاری می کند، افزود: احساس می کنم برای این کارخانه هزینه بیشتری نیاز است .

وی تاکید کرد: ورود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای احیای کارخانه نساجی مازندران امید را در دل کارگران این کارخانه زنده کرده است و به طور قطع مردم مازندران و قائمشهر قدردان این حمایت خواهند بود.

استاندار مازندران با اظهار این که شهرستان قائمشهر به خاطر مشکلات مزمنی چون کارخانه نساجی و تیم همنام این کارخانه طی دو دهه گذشته لقب " شهر خسته " را به خود گرفته است، توضیح داد: البته لقب شهر خسته به معنای نداشتن امکانات در حل مشکلات بوده است که با ورود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای بازسازی و احیای کارخانه نساجی ، خستگی از این شهرستان خارج و امید به شهروندان قائمشهری بازخواهد گشت .

حسین زادگان با اعلام اینکه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به دنبال سود نیست و به همین خاطر هم هر جایی که ورود کرده ، موفق بوده است، گفت: این که ستاد اجرایی دنبال رفع مشکلات مردم است، ارزشمند و منطبق بر نام این ستاد محسوب می شود.

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) صبح امروز دوشنبه به همراه استاندار مازندران و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان از کارخانه شماره یک نساجی قائمشهر بازدید کرد.

همچنین در نشستی که پس از بازدید از کارخانه نساجی انجام شد، تفاهمنامه رسمی احیای کارخانه نساجی به امضای رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و مسئولان مربوطه رسید و اولین چک ستاد هم برای بازسازی و احیای کارخانه نساجی صادر شد.

کارخانه نساجی قائمشهر که با نام نساجی مازندران هم شناخته می‌شود، از نخستین واحدهای صنعتی بزرگ کشور محسوب می‌شد که کلنگ آن در سال ۱۳۰۷ در زمینی به زمین زده شد سال ۱۳۱۳ به بهره برداری رسید. بعدها تعداد کارخانه نساجی در قائمشهر به سه واحد رسید تا چرخه ریسندگی کامل شود.
گذشت زمان و تغییر زمانه از کاهش کشت پنبه در مازندران گرفته تا فرسودگی ماشین آلات و سنگینی بوروکراسی ناشی از مالکیت دولتی سبب شد تا مشکلات کارخانه‌های نساجی از سال ۷۲ با واگذاری آن به بانک ملی آن هم با هدف حل معضلات ناشی از مالکیت دولتی نمود بیرونی پیدا کند.

مشکلات واحدهای باقی مانده نساجی قائمشهر از دهه ۸۰ با واگذاری‌های مختلف و نسخه‌هایی که با تغییر هر دولت، وزیر و استاندار پیچیده می‌شد، به کلاف سردرگم تبدیل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار