اعتراض مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نسبت به دریافت حق بیمه کامل نیروهای ساعتی، با انتقاد مسئولان تامین اجتماعی استان روبرو شد و مدعی شدند که اموزش و پرورش توان پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی را ندارد.
کد خبر: ۸۰۵۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۱ 11 December 2019

جلسه شورای آموزش و پرورش مازندران صبح امروز چهارشنبه با دستور کار مشکلات مدارس غیردولتی و با حضور معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار در محل استانداری مازندران برگزار شد.

اصلی ترین موضوع جلسه امروز شورا مشکلات ایمنی و استحکام بنای ساختمان های استیجاری مدارس غیرانتفاعی یا غیردولتی مازندران بود که بنابر آمار رسمی ۸۸ درصد مدارس غیر دولتی استان فاقد استاندارد فضای آموزشی هستند و این مسئله به بحران برای استان مازندران تبدیل شده است .

از کش و قوس‌های امروز مدیران ارشد استان در مورد ایمنی مدارس غیردولتی بگذریم، یکی از موارد مطرح شده در جلسه امروز پرداخت حق بیمه کامل نیروهای ساعتی مدارس غیر انتفاعی بود که توسط مدیرکل آموزش و پرورش مازندران مطرح شد.

عسگری نیکزاد از دریافت اینگونه حق بیمه توسط تامین اجتماعی انتقاد کرد و گفت: نمی شود نیروی کاری که در روز یک ساعت کار می کند حق بیمه کامل پرداخت کند .

وی افزود: این مسئله نه تنها فشار زیادی به مدارس غیردولتی وارد می کند و بر بار مشکلات آنها می‌افزاید ، بلکه آنها را مجبور می کند از انجام بیمه نیروهای خدماتی و حق التدریس ساعتی چشم پوشی کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از نیروهای مدارس غیردولتی مازندران از حق بیمه برخوردار نیستند که نیازمند توجه ویژه تامین اجتماعی است.

نیکزاد ادعا کرد که بر اساس قانون و شواهد دیگر استان ها تامین اجتماعی می تواند حق بیمه را بر اساس ساعت کار دریافت کند.

سخنان‌ مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نه تنها پاسخ مسئولان تامین اجتماعی را درپی داشت، بلکه انتقاد آنان نسبت به بدهکاری های معوق و عدم پا پیش گذاشتن آموزش و پرورش برای پرداخت آن را به همراه داشت.

ادعای آموزش و پرورش امکان قانونی ندارد

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران در پاسخ به ادعای اموزش و پرورش اظهار داشت: خواسته های آموزش و پرورش از همه دستگاه ها همچنین تامین اجتماعی خواسته به حق و به جایی است.

سید علی اصغر محمودی ادامه داد: اما قانون برای تامین اجتماعی همه چیز را پیش بینی کرده و نمی توان برای برخی نیروها بر اساس ساعات کار آنان حق بیمه دریافت کرد ولی همانند دیگران بیمه کامل دریافت کنند.

اظهار داشت: چنین فرآیندی برای تامین اجتماعی تعریف نشده است و در صورت چنین امکانی نیز منجر به بی عدالتی میان بیمه شدگان خواهد شد.

وی گفت: راهکار این مسئله این است که مدارس غیر انتفاعی برای نیروهای ساعتی خود نوعی قرارداد ببندند که حداقل ۱۵ روز کاری را شامل شود.

محمودی با بیان اینکه نباید جزیره ای فکر و عمل کرد افزود: آموزش و پرورش باید تامین اجتماعی را درک کند زیرا آنها با نیم میلیون نفر روبرو هستند ، اما تامین اجتماعی حدود ۲ میلیون نفر از جمعیت استان را تحت پوشش دارد.

وی افزود : مدیران آموزش و پرورش در گذشته به هر دلیلی نیروهایی را به کار گرفتند که نمی خواستند حق بیمه آنان را پرداخت کنند و با وجود اینکه بازرسان ما به مراتب آنها را شناسایی کردند، اما با توجه به مشکلات آموزش و پرورش ما اصلا ورود پیدا نکردیم.

محمودی ادامه داد: بیمه نشدگان آموزش و پرورش بعدها از ما در مراجع قضایی طرح دعوا کردند که از سوی دیوان عدالت اداری هم خودشان و هم آموزش و پرورش و مدارس محکوم شدند و مستندات آن نیز وجود دارد.

وی شکایات خود نیروهای قراردادی آموزش و پرورش که رای دیوان را در پی داشت ، ما را مکلف کرد که حق بیمه را کامل از نیروهای آموزش و پرورش بگیریم.

آموزش و پرورش توان پرداخت ۱۰۰میلیون تومان را هم ندارد

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران با اشاره به اینکه تا سال گذشته آموزش و پرورش ۴۳ میلیارد تومان به تامین اجتماعی مازندران بدهکار بود که از این میزان بیش از ۲۰ میلیارد تومان در قانون بخش جرایم شامل بخشودگی شد.

محمودی ادامه داد از باقی بدهی ها که وظیفه آموزش و پرورش بود تا وصول کرده و تحویل تامین اجتماعی دهد،حدود ۱۵میلیارد تومان را خود تامین اجتماعی با مسدود کردن حساب وزارت آموزش و پرورش وصول کرد.

وی همچنین اعلام کرد که هم اکنون نیز آموزش و پرورش حدود ۱۹ میلیارد تومان به تامین اجتماعی استان بدهکار است که می دانیم توان وصول و پرداخت آن را ندارد.

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران با اشاره به اینکه نباید آموزش و پرورش مازندران انتظار داشته باشد که تامین اجتماعی برای وصول بدهی‌های وی بسیج نیرو کند، گفت: مدیرکل آموزش و پرورش حتی یکبار نیز در جلسات پیگیری بدهی های دستگاه خود حضور نداشت.

محمودی با بیان اینکه آموزش و پرورش که توان پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان را ندارد ، تاکید کرد: حداقل مدیران می توانند در جلسات تامین احتماعی حضور داشته باشند تا از بخشودگی ها برخوردار و از مسایل مطلع گردند.

مسئولان اموزش و پرورش مازندران نیز در واکنش به اظهارات تامین اجتماعی خواستار مطرح شدن این مسئله در جلسات دیگر شدند./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار