کارشناسان مراکز پیشگیری بهزیستی مازندران از شهرستان‌های مختلف استان امروز یکشنبه در نخستین نشست برابر مدیرکل بهزیستی مازندران مشکلات خود را مطرح کردند.
کد خبر: ۸۱۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹ 12 January 2020

بهزیستی مازندران یکی از پرجمعیت ترین دستگاه‌های استان مازندران است که به حدود ۲۵۰ هزار نفر جامعه هدف در ۲۲ شهرستان و ۶۰ شهر خدمات رسانی می‌کند که از این تعداد ۶۰ هزار نفر معلول هستند.

پیشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی در جامعه یکی از مهمترین رسالات بهزیستی تعریف شده است. بر این اساس کارشناسان امر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی امروز در نشست هم اندیشی در ساری گرد هم آمدند تا مشکلات ، انتقادات، محدودیت ها و پیشنهادات خود را با مسئولان جدید استانی شامل مدیرکل بهزیستی ، معاون پیشگیری و متولیان روابط عمومی که بیشترین ارتباط را با کارشناسان پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارند در میان بگذارند.
با وجود اینکه در ابتدای جلسه جمال باقری نسامی مدیرکل بهزیستی مازندران از کارشناسان شهرستانی خواست تا بی‌پروا و بدون پنهان کاری و مصلحت اندیشی مشکلات و مسائل محدوده فعالیت خود را بازگو کنند، اما جو نخستین دیدار مانع از ابراز نظر شد.
کارشناسان با تاکید متولیان جلسه البته تاحدودی مشکلاتی را بیان کردند که گویا سالهاست با آن ها دست و پنجه نرم می کنند و تمام برنامه های پیشگیری از آسیب های جتماعی را در مازندران مختل کرده است.

کمبود اعتبار درد مشترک

کارشناسان پیشگیری بهزیستی شهرستان های مازندران بزرگ ترین مشکل و مانع برنامه های خود را کمبود اعتبار دانستند.

به گفته آنان کمبود اعتبار، در حوزه ایاب و ذهاب ، دستمزد درمان گران ، هزینه پزشکان و متخصصان غربالگری و موارد دیگر بیشتر خود را نشان می دهد.

همچنین کارشناسان پیشگیری شهرستانی بهزیستی از عدم دریافت اعتبار درمان سرپایی در ۲ سال گذشته انتقاد کردند و گفتند: بسیاری از درمانگران حاضر به همکاری با مراکز نیستند و یا همکاری خود را محدود کردند.

کارشناسان بالا رفتن هزینه ایاب و ذهاب را یکی از مشکلات مراکز بهزیستی عنوان کردند و گفتند : در حال حاضر تقریبا تمامی هزینه ها بر گردن بخش خصوصی قرار دارد.

مناطق صعب العبور و نبود امکانات

عدم خدمات رسانی به مناطق صعب العبور در فصل سرما و همچنین نبود امکانات از دیگر مشکلات شهرستان ها در اجرای برنامه های پیشگیری بود که توسط نمایندگان شهرستانی بهزیستی مطرح شد.

به گفته کارشناسان شهرستان های کوهستانی به خصوص غرب و مرکز مازندران، در فصل زمستان به دلیل مسدود بودن تردد به روستاهای کوهستانی اصلا امکان ارائه خدمات پیشگیری وجود ندارد.

همچنین آنها از اورژانس های اجتماعی و دیگر دستگاه های خدماتی نیز انتقاد کردند که با کارشناسان پیشگیری برای خدمات رسانی به مناطق کوهستانی همکاری نمی‌کنند.

علاوه بر این کارشناسان پیشگیری شهرستانی نسبت به فقدان خودروهای مناسب برای مناطق کوهستانی انتقاد کردند و خواستار رسیدگی به این مسئله شدند.

بی اعتنایی به نظر کارشناسان محلی

از دیگر مشکلات مطرح شده در جلسه امروز عدم اعتنا به نظر کارشناسان مراکز شهرستان ها در برنامه ریزی و صدور مجوزات مراکز درمانی و پیشگیری بود.

یکی از موارد مطرح شده از شهرستان چالوس بود که با وجود بارها پلمپ یک مرکز ترک اعتیاد به دلیل تخلفات فاحش و عدم صلاحیت ، از سوی بهزیستی استان برای مدیر مرکز با نام دیگر مجوز صادر شده که به ادعای کارشناسان شهرستانی طبق قانون فرد مذکور صلاحیت کافی نداشته است .

البته موارد مشابه در مناطق دیگر از سوی کارشناسان حاضر مطرح شد که مدیرکل بهزیستی دستور به رسیدگی سریع این موارد و جمع آوری اسناد و مدارک را صادر کرد.

طبق قانون نیز چنانچه کمپ ترک اعتیاد تخلفی داشته باشد تا ۳ بار تذکر داده و در نهایت در صورت برطرف نشدن مشکلات و تخلفات موضوع در کمیته ماده ۲۶ مطرح و منجر به پلمپ کمپ خواهد شد.

همچنین موارد دیگری از مشکلات مراکز شهرستانی بهزیستی در جلسه مطرح شد که از سوی مدیران استانی دستور پیگیری صادر گردید.

باقری نسامی مدیرکل بهزیستی مازندران نیز از کارشناسان شهرستانی خواست تا در مواجهه با مشکلات و یا بی قانونی از فرایند نامه نگاری اداری صرف خارج شوند و موارد را با اسناد و مدارک به سرعت منتقل کنند.ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار