جمعی از شهروندان بخش کجور شهرستان نوشهر با اشاره به قطعی گاز شهری در این بخش کوهستانی و برفگیر از مسئولان ذیربط خواستار اتخاذ تدابیر ویژه برای حل این مشکل شدند.
کد خبر: ۸۱۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳ 14 January 2020

بخش کجور نوشهر با دست کم ۱۲ هزار نفر جمعیت ثابت و ۲۵ هزار نفر جمعیت متغیر دارای ۲ نقطه شهری و ۶۸ نقطه روستایی است که در فاصله ۷۵ کیلومتری مرکز شهرستان نوشهر قرار دارد.

طرح گازرسانی به روش گاز فشرده (CNG) در شهرهای پول و کجور نوشهر در شهریورماه سال گذشته با اشتراک هزار و ۴۰۰ خانوار به بهره برداری رسید. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته برای تامین گاز مردم این بخش هر روز ۶ دستگاه تریلر، گاز سی ان جی را به شکل کپسول از نوشهر و چالوس به ایستگاه های تقلیل فشار گاز در شهرهای پول و کجور انتقال داده و پس از کاهش فشار گاز وارد شبکه گاز شهری می شود.

بنا به گزارش های مردمی و تایید مسئولان دست اندرکار، گاز مشترکان شهرهای پول و کجور در روزهای شنبه و یکشنبه درست زمانی که برف تمامی این مناطق کوهستانی و سردسیر را فراگرفته بود قطع شد.

این نخستین بار نیست که در فصل سرما، برف و یخبندان گاز شهری این بخش کوهستانی قطع می شود، این مورد نه تنها در سال جاری بلکه در زمستان سال گذشته نیز ساکنان این منطقه قطعی گاز را تجربه کرده بودند.

ذاکر خزایی یکی از شهروندان شهر پول در خصوص قطعی گاز در این شهر گفت: قطعی گاز در بخش کوهستانی کجور به هنگام بارش برف و کاهش شدید دما مردم را با مشکل عدیده ای مواجه کرده است.

وی افزود: همزمان با اجرای طرح گازرسانی در این شهر که در نوع خود قابل تقدیر از دولت و مسوولان محلی است، مردم اکثر وسایل گرمایشی خودشان را فروختند و یا به دلیل آماده نبودن وسایل گرمایشی نفتی و نداشتن نفت سفید قابل استفاده نیست.

خزایی اظهار داشت : قطع شدن گاز حتی برای چند ساعت در این بخش کوهستانی به دلیل سرمای بیش از حد منطقه،‌ زندگی مردم این شهرها را دچار مختل می کند .

وی گفت : در گذشته که مردم این منطقه از وجود گاز طبیعی بی بهره بودند به دلیل اختصاص سهمیه نفت و فراهم کردن هیزم پیش از اغاز سرما دچار این مشکلات نمی شدند.

وی خواستار توجه و برنامه ریزی مسوولان ذیربط برای تامین گاز در ماه های سرد باقیمانده از سال شد.

تریلی های حامل گاز به تجهیزات زمستانی مجهز نیستند

شهردار شهر کجور هم در این باره گفت: شهروندان این شهر در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری همزمان با ریزش برف و یخبندان، ساعت ها به علت قطعی گاز در آن سرمای سوزان شرایط بسیار سخت و طاقت فرسایی را تجربه کردند.

جمال ملک محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شهروندان این شهر دلشان خوش بود که با گازرسانی به این منطقه ، رفاه و آسایش مهمان خانه های آنها شده اما دیگر نمی دانستند ممکن است گاهی اوقات با قطعی گاز دچار مشکلات عدیده ای شوند.

وی اظهار داشت: از زمان اجرای طرح گازرسانی به این شهر طبق روال معمول سهمیه نفت شهروندان این شهر نیز خود به خود قطع شد و اغلب شهروندان نیز به ناچار تمامی وسایل گرمایشی نفتی را جمع آوری کرده اند، ضمن آنکه سیستم گرمایشی بیشتر ادارات بویژه مراکز آموزشی، درمانی و حتی واحدهای خبازی این شهر نیز با گاز است بنابراین قطع شدن گاز به مدت ۱۱ ساعت در این شهر روند زندگی عادی شهروندان را مختل کرده است .

شهردار کجور گفت که جاده کوهستانی کجور یک مسیر سخت گذر ، برفگیر و دارای پیچ های بسیار تند و خطرناکی است بنابراین مسئولان ذیربط پیش از اجرای این طرح باید تدبیر ویژه ای برای چنین روزهای زمستانی نسبت به نحوه حمل کپسول های گاز از طریق تریلرها سنگین در این مسیر را می اندیشیدند تا امروز شهروندان دچار چنین مشکلاتی نشوند.

ملک محمدی افزود: نکته دیگر آنکه دستگاهی که تامین کننده گاز شهری این منطقه است باید برای تامین گاز رانندگان با سابقه و اشنا به مسیر کوهستان را برای انتقال روزانه ۶ دستگاه تریل حامل مخزن های گاز همراه با تجهزات و امکانات زمستانی خودرو پیش بینی کند تا دچار مشکل نشوند.

وی نرسیدن بموقع کپسول های گاز و تخلیه آن در ایستگاه تقلیل فشار را از علت های اصلی قطعی گاز در این شهر معرفی کرد و ادامه داد: متاسفانه حوالی عصر شنبه هفته جاری راننده تریلر حامل کپسول پس از تخلیه تعدادی از این کپسول ها در ایستگاه سی ان جی شهر پول قصد بازگشت به شهر نوشهر را داشت که به علت لغزندگی سطح جاده حدفاصل گردنه "بیرون بشم " و شهر "پول " دچار مشکل شد و در نتیجه راه بندان ایجاد می شود.

این مقام مسئول گفت : پس از حضور میدانی در صحنه و رهاسازی این خودرو به منظور بازگشایی جاده متاسفانه دیده شد که راننده این خودرو بدون زنجیر چرخ در حال تردد از این مسیر بوده ضمن آنکه از توان و مهارت کافی نیز بی بهره است.

ملک محمدی افزود : حوالی ساعت ۱۷ روز شنبه تا حوالی ۲ بامداد روز یکشنبه هفته جاری با بکارگیری ماشین آلات موجود در شهرداری و دیگر ادارات شهرهای پول و کجور موفق به جابه جایی این خودروی سنگین به منظور بازگشایی این جاده برفی در این منطقه شدیم .

ضرورت ایمن سازی جاده کجور

رئیس اداره گاز شهرستان نوشهر ضمن تایید قطعی گاز در این منطقه گفت : اگر قرار است رانندگان تریلرهای حامل کپسول های گاز در جاده های برفی با کمترین مشکل ماموریتشان را بدرستی انجام دهند ، ایمن سازی جاده کجور ضروری است.

هژبر جوادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : جاده بخش کجور خصوصا گردنه بیرون پشم حد فاصل شهر پول و روستای لاشک به دلیل غیر استاندارد بودن به هنگام یخبندان تردد کامیون ها دچار مشکل می شوند.

وی اظهار داشت : اگرچه در زمان ریزش برف و کولاک شدید نیروهای راهداری بموقع عملیات نمک پاشی و برفروبی را انجام دهند ولی تا زمانی نسبت به رفع و اصلاح این نقطه غیر استاندارد این مسیر ارتباطی اقدامی انجام نشود ممکن است در آینده نیز چنین حوادثی رخ دهد.

رئیس اداره گاز نوشهر با عذرخواهی از قطعی یک باره گاز در این منطقه ابراز امیدواری کرد که با صرف اعتباری حدود ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شبکه گذاری خط تغذیه و خط توزیع که از سوی پیمانکار ذیربط در حال انجام است در چهار ماه آینده این مشکل برای همیشه برطرف می شود.

استفاده تمام قد امکانات راهداری برای حمل گاز بدور از عدالت است

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان نوشهر نیز گفت : این طور نیست که نیروهای راهداری با بکارگیری امکاناتشان فقط در جاده کجور خدمات ارائه دهند و ارائه خدمات برای بازگشایی مسیر در دیگر جاده های ارتباطی حوزه روستایی و شهری این منطقه را تعطیل کنند.

سعدی قادری افزود : از زمان اجرای طرح گازرسانی به شهرهای پول و کجور برای پیشگیری از اختلال تردد خودروهای حامل کپسول گاز در زمان برف و کولاک شدید حدود ۹۰ درصد امکانات و تجهیرات راه انداری برای خدمات دهی در این مسیر استفاده می شود درحالی که این رویه بدور از عدالت است .

این مقام مسئول اظهارداشت : نکته جالب اینجاست که برخی از رانندگان این خودروهای سنگین در ساعات خاص به فرض مثال یکی ساعت ۳ بامداد و دیگری حوالی ساعت ۱۷ در این مسیر تردد دارند بنابراین انتظار دارند اگر در مسیر مشکلی برای آن ها رخ دهد این نهاد با بکارگیری از امکانات و تجهیزات تمام و کمال در اختیار آن ها باشد که چنین رویه ای در هیچ جایی وجود ندارد.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نوشهر گفت: نکته دیگر آنکه لاستیک اغلب این خودروها سائیده و باید تعویض شوند ضمن اینکه بیشتر راننده ها به خودشان این زحمت را نمی دهند در زمان برفی بودن جاده از زنجیر چرخ استفاده کنند.

قادری با تائید غیر استاندارد بودن گردنه بیرون بشم در مسیر این جاده افزود : این نهاد اکنون برای اصلاح پیچ های تند در این مسیر با کمبود اعتبار مواجه است و امیدوارم در آینده با تخصیص اعتبارات لازم بتوان با اصلاح این پیچ اقدام کرد.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار