مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت : یکی از راه‌های اساسی برای آماده کردن استان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال ۲۰۲۲ حل مشکلات زیرساختی در این حوزه است .
کد خبر: ۸۱۴۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶ 17 January 2020

میزبانی مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی در سال ۲۰۲۲ مهر ماه امسال به تصویب هیات وزیران کشورهای عضو اکو رسید.

سیف الله فرزانه روز پنجشنبه در نشست شورای اداری شهرستان کلاردشت از زباله ، حجم انبوه ترافیک در شبکه های درون شهری و برون شهری ، کمبود مراکز اقامتی ، تفریحی ، پذیرایی و رفاهی به عنوان بخشی از مشکلات زیرساختی نام برد.

وی گفت : این مشکلات از موانع خدمات دهی مناسب به گردشگران داخلی و خارجی در مازندران است و برای میزبانی شایسته استان از گردشگران اکو لازم است با همکاری همه دستگاهها و هم افزایی این مشکلات رفع شود.

فرزانه افزود : نهاد گردشگری یک دستگاه فرا بخشی است و به تنهایی نمی تواند این مشکلات را حل کند ، در حالی که انتخاب استان به عنوان پایتخت گردشگری اکو یکی از رویدادهای مهمی است که قرار است د استان رخ دهد و مازندران با همه ظرفیت های منحصربفرد در بخش های مختلف از جمله برخوردرای از بهترین شرایط آب و هوایی در منطقه خاورمیانه و آسیای غربی با حل مشکلات زیرساختی می تواند بهترین بهره برداری را از این فرصت داشته باشد.

سازمان همکاری اقتصادی با اسم اختصاری اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) آن را پایه‌ریزی کردند و هم اکنون ۱۰ کشور عضو آن هستند.

این سازمان از چند سال پیش طرح پایتخت گردشگری کشورهای عضو را به اجرا گذاشته است که از جمله اهداف آن تشویق کشورهای عضو برای تهیه برنامه های ملی به منظور توسعه شهرهای گردشگری با هدف فقرزدایی و توسعه پایدار مالی، افزایش توجه به طبیعت گردی، گردشگری مذهبی، گردشگری سلامت و گردشگری میراث در میان کشورهای عضو، بالا بردن استانداردهای زندگی شهری، افزایش آگاهی عمومی مردم کشورهای عضو اکو از جاذبه های توریستی، منابع و امکانات موجود در این کشورها به منظور تشویق گردشگری ورودی و ایجاد رقابت مثبت بین کشورهای عضو به منظور رشد گردشگری آنها است.

کشورهای حوزه اکو علاوه بر مرزهای مشترک سیاسی – جغرافیایی دارای همپوشانی قلمروهای فرهنگی هستند که تاثیر این مشترکات، تاریخ و تمدن منطقه را شکل داده که در مجموع یکی از قدیمترین زیستگاه‌های جوامع بشری در دنیا است. این مشترکات فرهنگی و ظرفیت های غنی منطقه در حوزه تجارت و ساختارهای اقتصادی باعث شکل گیری یکی از محوری ترین راه های تاریخی تجارتی جهان به نام راه ابریشم در این منطقه شده که امروزه می تواند نقش اصلی در توسعه اقتصاد منطقه به خصوص مازندران ایفاء کند.

در میان کشورهای عضو اکو ، ترکیه، ایران و پاکستان به همراه سایر کشورها همچون ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان ، ترکمنستان ، افغانستان و آذربایجان به عنوان یکی از بازارهای اصلی گردشگری فرهنگی و طبیعت گردی در جهان محسوب می شوند که تلاش برخی از این کشورها باعث درآمد مناسب از بازار بین المللی سفر شده و ترکیه با پذیرش قریب به ۳۰ میلیون گردشگر در صدر قرار دارد.

به اعتقاد کارشناسان ، میزبانی مازندران به عنوان پایتخت گردشگری اکو می تواند گردشگری این استان را متحول کند.

جایگاه ویژه کلاردشت در رخداد ۲۰۲۲

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران همچنین در این نشست از کلاردشت به عنوان یکی از زیباترین منطقه طبیعی و خوش آب و هوای استان یاد و تاکید کرد که این شهرستان در رخداد ۲۰۲۲ جایگاه ویژه ای دارد.

فرزانه گفت : کلاردشت در میان دیگر شهرستان های مازندران در حوزه صنایع دستی ، گردشگری و میراث فرهنگی منحصربفرد است بنابراین در سال ۲۰۲۲ طبیعتا خیلی از گردشگران خارجی نیز به جای دیدن دریا و جنگل بلکه رغبت بیشتری دارند که تاریخ و هویت ما ایرانی را بدانند بنابراین کلاردشت از این لحاظ جزو شهرستان های غنی است که باید مشکلات زیرساختی آن در این بخش حل شود.

فرماندار کلاردشت نیز با اشاره به برخورداری این شهرستان از موقعیت های ممتازی نظیر جنگل های هیرکانی ، رشته های کوه های به تنیده البرز مرکزی و قلل تخت سلیمان و علم و آثار تاریخی فراوان گفت : با همه این ظرفیت ها و استقبال خوب مسافران ، گردشگران داخلی و خارجی ولی به علت مهیا نبودن زیرساخت ها ، سهم مردم از اقتصاد صنعت گردشگری خیلی کم است .

طبق آمار منابع رسمی شهرستان کلاردشت درسال جاری پذیرای بیش از ۶۰۰ هزار گردشگرداخلی و خارجی اقامت در شب بوده است .

کامران پولادی افزود : چنین وضعیتی باعث شده تا مدت زمان ماندگاری مسافران و گردشگران در این شهرستان کاهش یابد در حالی که بنا به تاکید و اعتقاد اغلب مسئولان استانی و کشوری این منطقه قطب گردشگری است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهارداشت : به فرض مثال کاخ اوجابیت این شهرستان که قدمتی چندین هزار ساله دارد در سال های گذشته اغلب مسافران و گردشگران خارجی از این کاخ دیدن می کردند اما امروز این کاخ در اختیار یکی از دستگاه های اجرایی است و هیچ نفعی برای مردم این منطقه ندارد.

این مقام مسئول ، تخصیص اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی مانند ساختمان دخانیات ، سرم سازی ، تپه کلار و در اختیار قرار دادن این بناها به اداراتی مانند شهردای برای کسب درآمد بیشتر ، ارتقای نمایندگی گردشگری به اداره ، توجه بیشتر برای ایجاد بازارچه های صنایع دستی دائمی ، پرداخت اعتبار برای احیای دریاچه جنگلی دریوک را جزو مطالبات مردم این شهرستان معرفی کرد.

شهرستان کلاردشت با جمعیتی دست کم ۵۰ هزار نفر دارای یک نقطه شهری و ۱۹ نقطه روستایی است و این شهرستان به علت نزدیکی با جنگل های هیرکانی ، قلل علم کوه ، تخت سلیمان ، چشمه ها و رودخانه های خروشان ، آب و هوای خنک کوهستانی در تمامی فصول سال بویژه نیمه نخست پذیرای حجم انبوه مسافران ، گردشگر داخلی و خارجی است.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار