عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل مطرح کرد:
برای مصرف این نوع مکمل های بدنسازی حتما باید از دکتر مربوطه مشاوره گرفت و راه مصرف آن تنها با نظارت مستقیم پزشک مرتبط و فقط برای ورزشکاران حرفه ای پذیرفته شده و سایر ورزشکاران با تغذیه سالم به هدف متناسب می رسند.
کد خبر: ۸۱۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶ 20 January 2020

به گزارش تابناک مازندران، برای مصرف این نوع مکمل های بدنسازی حتما باید از دکتر مربوطه مشاوره گرفت و راه مصرف آن تنها با نظارت مستقیم پزشک مرتبط و فقط برای ورزشکاران حرفه ای پذیرفته شده و سایر ورزشکاران با تغذیه سالم به هدف متناسب می رسند.

بر اساس این گزارش، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: بیشترین مصرف کنندگان مکمل های بدنسازی در رده های سنی 19 تا 34 سالگی هستند که اغلب دچار مشکلات کبدی مانند یرقان، زردی چشم‌ها ، پوست، درد معده و ... می شوند.
 دکتر سید حسن عابدی فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه خیلی از محصولات مکمل های بدنسازی حاوی استروئیدهای آنابولیک( هورمونهای مردانه) هستند که روی برچسب محصول ذکر نشده است، گفت: استروئیدهای مصنوعی، ساختارهای ترکیبی مشابه به هورمون‌های جنسی تستسترون مردانه دارند، ولی پژوهش‌ها نشان داده آسیب کبد، تومورهای سرطانی، طاسی زودهنگام و کوچک شدن بیضه‌ها، عقیم‌سازی غیرقابل برگشت و ... از عوارض جانبی بسیار ناخوشایند آن می باشد.
دکتر عابدی افزود: گاهی پزشکان ممکن است هورمون‌های آنابولیک را برای مردانی که دچار بیماری‌های همانند کم خونی هستند، تجویز کنند، اما این مواد دارویی به افراد معمولی توصیه نمی‌شوند. متاسفانه عده‌ای از افراد بدون توجه به این توصیه و بدون نظر پزشک، برای عضله سازی از استروئیدهای آنابولیک استفاده می کنند.
فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این نکته که در قفسه‌ی مکمل‌ها در فروشگاه‌ها پُر از پودرها و قرص‌هایی است که بعنوان کمک به عضله سازی تبلیغ می شوند، این در حالی است که مصرف کنندگان آن دچار مشکلات کبدی مانند یرقان، زردی چشم‌ها ، پوست، درد معده و ... می شوند، بیان داشت: هنگامی که ورزشکاران با عوارضی همچون زرد شدن رنگ پوست و خارش شدید و ادرار تیره رنگ مواجه شدند سریعا مصرف مکمل ها را قطع کرده و به پزشک مراجعه نمایند، در غیراینصورت با خطر مرگ روبرو خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف کنندگان مکمل های بدنسازی در رده های سنی 19 تا 34 سالگی هستند خواهان نظارت بیشتر خانواده ها و مسئولین مربوطه شد و گفت: در برخی بیمارستان های بزرگ تقریبا هر ماه 2 تا 3 بیمار به دلیل خارش شدید و ابتلا به یرقان به ما مراجعه می کنند که بعد از بررسی مشخص می شود این افراد از مکمل هایی که بیشتر از گروه به اصطلاح بی ضرر هستند استفاده کرده اند که در نتیجه اثرات نامطلوبی بر کبد آنها گذاشته و دچار کلستاز شده اند.
وی با بیان این نکته که تطابقی بین هولوگرام این محصولات و مواد داخل آنها وجود ندارد، افزود: آنچه بیشتر نگران کننده است این نکته می باشد که افراد غیر مرتبط و سودجو با نام مربی، حجم وسیعی از محصولات را به ورزشکاران می فروشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: متاسفانه در برخی موارد مشکلات کبدی این افراد بهبود یافتنی نیست و تا آخر عمر فرد را درگیر می کند و اغلب افراد کاندید پیوند کبد می شوند و بعضا اگر سلامت این افراد نیز برگشت پذیر باشد 2 تا 3 سال درگیر بیماری خواهند بود و تبدیل به آدم های ضعیف و آسیب پذیر خواهند شد.
دکتر سید حسن عابدی گفت: متاسفانه بعضی مربیان و مسئولان باشگاه های بدنسازی بیشتر از اینکه به ورزش کردن و سلامت ورزشکاران اهمیت دهند توصیه به مصرف پودرهای پروتئینی و هورمونی می کنند که اغلب برچسب غیر هرمونی دارند و مصرف آن مشکلات جدی برای سلامت جوانانی که برای تناسب اندام مراجعه می کنند بوجود می آورد.
فوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بابل با تاکید بر این نکته که ما مصرف هیچ نوع دارو و مکمل و هورمونی را برای زیبایی اندام توصیه نمی کنیم، بیان داشت: مصرف مکمل ها با نظارت مستقیم پزشک مرتبط و فقط برای ورزشکاران حرفه ای پذیرفته شده و سایر ورزشکاران با تغذیه سالم به هدف متناسب می رسند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار