محیط‌زیست مازندران ضرب‌الاجل سه ماهه دیگری ( تا پایان ۹۸) را برای جمع‌آوری فاضلاب پلاژهای وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی تعیین کرد، قبلا این مهلت تا پایان تیرماه گذشته تعیین شد و اصرار بر عدم تمدید بود.
کد خبر: ۸۱۶۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴ 22 January 2020

این پلاژها که تحت عنوان مجتمع فرهنگی و ورزشی از سه دهه پیش در حاشیه دریای خزر در شهر فرح آباد برای رفاه کارمندان غیرمازنی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی و حاکمیتی ساخته شد، تصفیه خانه نداشته و فاضلاب این واحدها به طور مستقیم به داخل دریای خزر سرازیر می شود.
محیط زیست مازندران در سال ۹۶ پس از بررسی میدانی به دلیل آلودگی ناشی از ورود این فاضلاب ها به دریای خزر، طرح ساماندهی آنها را در دستور کار خود قرار داد و در مصوبه ای به تمام صاحبان این مجتمع ها هشدار داد تا حداکثر در مدت ۶ ماه نسبت به تعیین تکلیف فاضلاب اقدام کنند که در غیر این صورت باید واحدهای اقامتی خود را تا زمان تکمیل تصفیه خانه فاضلاب تعطیل کنند.
عدم تمکین برخی وزارتخانه ها و نهادهای حاکمیتی
بر اساس گزارش‌های غیر رسمی حدود یکصد دستگاه دولتی، سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی و شرکت‌های شبه دولتی در حاشیه دریای خزر پلاژ داری می‌کنند که صرفا بیش از ۳۰ پلاژ در ساحل فرح آباد در ۴۰ کیلومتری شمال شهر ساری مرکز استان مازندران فعالند و با وجود ممنوعیت پلاژ داری برای این دستگاهها، آنها برای دور زدن قانون عناوین این مراکز اقامتی را تحت عنوان مجتمع فرهنگی، آموزشی و تفریحی انتخاب کرده در حالی که نقش پلاژ و استراحتگاه را انجام می‌دهند.
برنامه ریزی برای بهره گیری از این پلاژها نیز در ستاد مرکزی دستگاه‌ها صورت می‌گیرد و تنها کارکنان دستگاه‌های مالک می‌توانند از این اماکن با پرداخت اندکی اجاره و گاهی رایگان استفاده کنند و عموم مردم از آن محرومند و طرح استانداری مازندران برای عمومی کردن این پلاژها که از حدود دو سال قبل مطرح شد نیز به دلیل مخالفت وزارتخانه ها، نهادها و سازمان های دولتی حاکمیتی و شبه دولتی این طرح به فراموشی سپرده شد.

با پیگیری محیطزیست مازندران تاکنون صرفا شش وزارتخانه و سازمان دولتی و حاکمیتی در رده ملی تصفیه خانه فاضلاب خود را به بهره برداری رساندند و مابقی دستگاهها یا در حال ساختند و یا این که به هیچ یک از هشدارهای محیط زیست که برخی از این هشدارها نیز با امضای مدعی العموم مرکز استان مازندران نیز همراه بود، به بهانه ای از جمله نداشتن بودجه و عدم صدور مجوز تمکین نکردند.
آ لودگی شناگاه ها، کمترین آسیب فاضلاب پلاژهای ساحلی

ورود فاضلاب پلاژهای ساحلی به دریای خزر در سواحل مازندران سبب شده است تا در سال‌های اخیر بسیاری از شناگاه های عمومی این استان دچار آلودگی شده و سلامت گردشگران، مسافران و مجاوران به صورت جدی در معرض تهدید قرار بگیرد.

آلودگی شناگاه های ساحلی دریای مازندران سبب شد تا سازمان محیط زیست به همراه دستگاه‌های متولی از جمله دانشگاه علوم پزشکی مازندران از سه سال پیش طرح سلامت سنجی این مناطق را به اجرا بگذارد. بر اساس این طرح برای شناگاه ها پرچم‌هایی با سه رنگ آبی، زرد و قرمز تعریف شده که باید از آغاز فصل شنا نصب شود.

در نخستین سال اجرای این طرح در تابستان ۹۶ مشخص شد که از ۴۸ شناگاه عمومی تعریف شده برای جمعیت چند ده میلیونی گردشگر، مسافر و مجاور تنها چهار مورد دارای وضعیت سالم هستند و توانستند پرچم آبی به معنای تضمین سلامت را دریافت کنند. در همان سال چهار شناگاه نیز به خاطر بالا بودن میزان آلودگی و تهدید جدی برای سلامتی شناگران با دریافت پرچم قرمز تعطیل شدند و به ۴۰ مورد دیگر هم پرچم زرد داده شد که به معنای قابل تحمل بودن میزان آلودگی بوده است.

درتابستان سال جاری اگرچه وضعیت سواحل مازندران نسبت به سنوات گذشته وضعیت بهتری نداشت، ولی محیط زیست با همکاری استانداری مازندران برای فراهم کردن حداقل شرایط برای شنا در ساحل خزر اقدام به اجرای طرح در مناطقی از ساحل کرده که وضعیت نسبی بهتری داشتند.
فشار بر محیطزیست برای توقف ساماندهی فاضلاب
مدیرکل محیط زیست مازندران می گوید: با گذشت بیش از سه دهه فعالیت پلاژهای وزارتخانه ها و دستگاههای دولتی، حاکمیتی و شبه دولتی در ساحل خزر در تمام این مدت نیز فاضلاب این اماکن اقامتی به دلیل عدم تعبیه تصفیه خانه فاضلاب وارد دریای خزر می شد.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی گفت: در سال ۹۶ محیط زیست استان مازندران برای نخستین بار این موضوع را با همکاری استانداری این خطه شمال کشور مطرح که مورد موافقت مسوولان ارشد استانی قرار گرفت و طرح برای تعیین تکلیف این فاضلاب ها در دستور قرار گرفت.
وی اضافه کرد: محیط زیست با وجود فشارهای دستگاههای بالادست ( ملی) خارج از سازمان محیط زیست، برنامه خود را پیش برد و ضرب‌الاجل را برای تعیین تکلیف مشخص کرد که تعدادی از وزارتخانه ها، نهادها، سازمان های دولتی و حاکمیتی و حتی شبه دولتی وارد کار شدند و عملیات اجرایی برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب شروع کردند.
وی اظهارداشت: محیط زیست مازندران به جد این طرح را پیگیری می کند تا بتواند متولیان این پلاژها را وادار به ایجاد تصفیه خانه فاضلاب کند و در صورتی که آنها به این کار تمکین نکنند؛ مطابق با قانون و با حمایت دستگاه قضایی نسبت به پلمپ این مجتمع ها اقدام می کند.
پایان ۹۸ آخرین ضرب الاجل
رییس اداره محیط زیست شهرستان ساری که بیشتر پلاژهای این دستگاههای ملی در حوزه مدیریتی این اداره قرار دارد می گوید: ما برای تعامل بیشتر با پلاژداران دولتی و حاکمیتی برای آخرین بار ضرب الاجل دیگری را تا پایان سال ۹۸ با موافقت دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران تعیین کردیم.
عباس زارع افزود : براساس این ضرب الاجل تمام پلاژداران در ساحل فرح آباد شهرستان ساری می بایست حداکثر تا نیمه دوم اسفندماه تصفیه خانه فاضلاب خود را به بهره برداری برسانند و در این صورت می توانند نسبت به پذیرش مسافران برای تعطیلات نوروز اقدام کنند.
وی اضافه کرد : در حال حاضر ۶ دستگاهی که پلاژ در ساحل خزر داشتند، شامل نهضت سوادآموزی، بیمه ایران، راه آهن و چند دستگاه دیگر در ضرب الاجل اولیه که تیرماه سال قبل بود، نسبت به ساخت و تکمیل تصفیه خانه اقدام کردند و تضفیه خانه آنها به بهره برداری رسید.
زارع خاطرنشان کرد : هم اکنون نیز ۸ دستگاه دیگر نیز با اخذ مجوز قانونی از وزارتخانه و سازمان های مرکزی خود در سطح ملی و اخذ اعتبار موافقت نامه با پیمانکاران برای اجرای طرح به امضاء رساندند و تا حدودی نیز کارها را با سرعت پیش می برند که پیش بینی می شود تعدادی از این تصفیه خانه ها در زمان پیش بینی به اتمام برسد.
رییس اداره محیط زیست ساری اظهارداشت : حدود ۱۰ دستگاه که بیشترشان در زمره نهادهای نظامی و انتظامی قرار دارند، به دلیل طولانی بودن پروسه زمانی دریافت مجوز از نهادهای مرکزی و تصویب بودجه؛ تاکنون اقدامی برای ساخت تصفیه خانه نداشتند که این ها نیز در ضرب الاجل پیش بینی قرار دارند.
زارع می گوید: در هر صورت تمام ۲۳ پلاژ دولتی و حاکمیتی که در ساحل فرح آباد در شهرستان ساری قرار دارد، باید تا پیش از سال ۹۸ نسبت به بهره برداری از تصفیه خانه اقدام کنند و در این صورت براساس اعلام دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ، این مجتمع ها حق پذیرش مسافر را ندارند.
وی اضافه کرد : در حال حاضر محیط زیست برای عملیاتی کردن این کار مصمم است و از حمایت دستگاه قضایی و استانداری مازندران نیز برخوردار است، و برنامه را طبق روال پیش می بریم، مگر اتفاق خاصی رخ دهد که محیط زیست از لحاظ قانونی برای پیگیری این کار منع شود.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار