کد خبر: ۸۱۶۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱ 22 January 2020

طرح شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی مازندران با همکاری اداره کل استاندارد و موسسه تحقیقات کشاورزی آغاز شده است.

هدف از اجرای این طرح ترغیب کشاورزان به تولید محصولات سالم تر ، ایجاد تسهیل برای مصرف کنندگان در شناسایی این محصولات و مهم تر از همه جلوگیری از عرضه محصولات ناسالم به نام تولیدات مازندران است. در این طرح محصولات تولیدی پس از انجام آزمایش های مختلف در صورت قرار گرفتن در نمودار سلامت ، گواهی محصول سالم را به عنوان شناسنامه دریافت می کنند.

مسئولان دستگاههای دخیل در اجرای این طرح مهم ترین هدف آن را تضمین امنیت غذایی کشور می دانند ، موضوعی که مازندران به خاطر تولید ۷۲ نوع محصول به مقدار بیش از هفت میلیون تن و در اختیار داشتن رتبه اول تا سوم تولید دستکم ۱۵ محصول ، نقش اساسی در آن دارد.

با وجود اعلام رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مبنی بر این که تا ۹۹ درصد محصولات کشاورزی استان سالم است ، همه ساله در فصل برداشت محصولات بخش های مختلف کشاورزی مازندران مانند برنج ، مرکبات و ماهی موضوع آلودگی آنها ذهن مصرف کنندگان را مشوش می کند در حالی که در هیچ یک از این ادعاها نه آماری اعلام می شود و نه سندی ارائه می گردد.

مازندران برابر گزارش مراجع رسمی حدود ۱۱ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد و در تولید محصولاتی چون برنج و مرکبات حدود ۵۰ درصد نیاز کشور را تامین می کند و به همین خاطر هم جهاد کشاورزی مازندران در چارچوب برنامه وزارتی موضوع شناسنامه دار کردن محصولات را در دستور کار قرار داده است.

بر اساس این طرح کشاورزانی که متقاضی دریافت نشان حد مجاز آلاینده‌ها هستند می توانند به سامانه پنجره خدمات الکترونیک جهاد کشاورزی و یا به پایگاه اطلاع‌رسانی http://http:”eagri.maj.ir محصولات گواهی شده و ارگانیک مراجعه و ثبت نام کنند.

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اعلام این که طرح در مازندران نیز آغاز شد ، گفت : برای این منظور تفاهمنامه سه جانبه همکاری بین اداره تحقیقات کشاورزی ، اداره کل استاندارد و سازمان جهاد کشاورزی استان امضا شده است.

علی ابوالحسنی افزود : در نخستین گام ۲۳ نفر دانش آموختگان بیکار بخش های مختلف کشاورزی استان طی فراخوان عمومی دوره آموزشی را تحت عنوان کنترل کیفیت محصولات کشاورزی گذرانده اند تا بتوانند طرح را بدرستی اجرایی کنند.

وی توضیح داد : اکنون به این مرحله رسیده ایم که کشاورزانی که متقاضی گرفتن شناسنامه محصول خود هستند اول باید در سامانه ثبت نام کنند و بعد از آن یکی از کارشناسان ما را به عنوان مشاور و ناظر از ابتدای فصل زراعی در زمان کشت تا برداشت محصول انتخاب کند چون کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی برآیندی از کیفیت خاک، آب، نهاده‌ها و عملیات زراعی مناسب و مدیریت صحیح و علمی است و در نتیجه کارشناس ما باید بر تمامی این مراحل نظارت کند.

ابوالحسنی گفت : نخستین اقدامی که کارشناس ما انجام می دهد گرفتن آزمایش خاک از زمینی است که کشاورز به عنوان محل کشت محصول معرفی می کند و پس از آن هم در تمامی مراحل کاشت ، داشت و برداشت کارشناس مورد نظر به عنوان مدیر کنترل کیفی محصول در کنار کشاورز حضور می یابد.

وی افزود : پس از این که محصول به مرحله برداشت رسید و ، نمونه محصول به آزمایشگاه مورد نظر موسسه استاندارد ارسال می شود و مورد آزمایشات لازم قرار می گیرد و نتیجه آن به کمیته اعطای علائم اعلام می شود.

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : پس از تایید تولید محصول سالم برابر با ضوابط استاندارد در کمیته ، گواهی شناسنامه محصول سالم برای محصول کشاورز متقاضی از طریق سازمان جهاد کشاورزی صادر می شود.

ابوالحسنی با اعلام این که تا کنون ۱۲ نفر از کشاورزان تولید کننده مرکبات، برنج ، خیار و کوچه در دریافت گواهی سلامت یا شناسنامه سلامت محصول مازندران ثبت نام کرده اند ، اظهار داشت: کارشناسان مربوطه نیز برای آنان انتخاب شده و قرارداد  بسته اند و کار شروع شده است.

وی از پرداخت تسهیلات کم بهره و تخفیف ۲۰ درصدی بیمه محصولات کشاورزی متقاضیان دریافت نشان سلامت خبر داد و گفت : جهاد کشاورزی برای طرح شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی مازندران حمایت های ویژه و بدون محدودیتی را با اولویت انجام می دهد.

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذای جهاد کشاورزی مزاندران اظهار داشت : با فراگیری این طرح به طور یقین صادرات محصولات کشاورزی مازندران نیز رونق می گیرد و از سوی دیگر درآمد کشاورزان نیز با توجه به داشتن گواهی سلامت و شناسنامه دار بودن محصول و کشاورز بیشتر می شود.

ابوالحسنی افزود : یکی دیگر از مزایای این طرح علاوه بر امنیت غذایی این است که محصول شناسنامه دار کشاورز نمی تواند مورد سوء استفاده دلالان قرار بگیرد و اگر همه کشاورزان به انجام این طرح بروند ، دست واسطه ها از بازرگانی محصولات کشاورزی استان مازندران قطع خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار