بنا به گفته‌های کارشناسان زیست محیطی، درحالی آژیر قرمز آلایندگی هوا در مازندران به صدا درآمد که به مناسبت ۲۹ دی ماه روز هوای پاک،بنا برآنچه در سایت محیط زیست به عنوان متولی این روز قرار گرفته به چند برنامه کم فروغ در مهدکودک‌ها، تخفیف تعرفه معاینه فنی و بازدید از این مراکز و توزیع کیسه پارچه‌ای در این استان خلاصه شد.
کد خبر: ۸۱۶۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳ 22 January 2020

در حالی برنامه ۲۹ دی ماه روز هوای پاک در مازندران به چند برنامه دست و پا شکسته و کوچک آن هم با حضور خود مدیران محیط زیستی در سطح شهرستان های استان اجرایی شد که با توجه به هشدار جدی مدیر کل محیط زیست مازندران مبنی بر به صدا درآمدن آژیر قرمز آلایندگی در این استان، انتظار می رفت برنامه های علمی و مدون بیشتری برگزار می شد تا با حساس سازی افکار عمومی به این هشدارها، راهکاری برای غلبه بر این معضل از لحاظ علمی در کوتاه و بلندمدت اندیشیده می شد.
با این رویه به نظر می رسد معضل آلایندگی استان مازندران برای محیط زیست به عنوان متولی اصلی و یا ناظر بر وظایف دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی آلوده ساز بر خلاف اظهار نظر مدیرانش خیلی جدی نبوده و در این صورت نیز نباید خیلی از مدیران سایر دستگاهها و حتی مردم برای جدی گرفتن این آلاینده ها توقع داشت.
عدم استقبال دانشگاه از هوای پاک
بررسی نشان می دهد که در این روز دانشگاههای استان مازندران که با داشتن بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو حدود ۱۰ درصد دانشجویان کشور را در خود جای داده نیز در این روز تحرکی از خود نشان ندادند و در تک برنامه ای که برای دانشگاهیان از سوی دانشگاه علوم کشاورزی مازندران در ساری برکزار شد نیز با استقبال سرد دانشجویان، اساتید و دستگاههای مرتبط مواجه شد.
استقبال سرد از این برنامه علمی به خصوص از سوی دستگاههای اجرایی به گونه ای بود که انتقاد مجری این برنامه که از قضا یکی از عوامل اجرایی برنامه هوای پاک بود موجب شد، چرا که ظاهرا اکثر دستگاههای دولتی و غیر دولتی متولی هوای پاک به این برنامه که بیشتر طرح موضوع آلایندگی هوا و تهدیدات استان مازندران بود، دعوت شدند، ولی جز مدیران محیط زیست دیگر هیچ مدیر دولتی در آن شرکت نکرد.
پراکنش برنامه هوای پاک در طول سال
مدیرکل محیط زیست مازندران که از نظرگاه قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ که متولی اصلی نظارت بر آلاینده ها و اجرای مقررات مرتبط است می گوید : بحث آلودگی هوای استان مازندران به عنوان یکی از سرسبز ترین استان های کشور جدی است و تاکنون برنامه های متنوعی برای حساس سازی جامعه نسبت به این معضل و چالش پیشروی استان انجام شد.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی به ایرنا گفت: برنامه های هوای پاک که بر روی سایت اداره کل متبوعش قرار گرفته بیشتر به صورت نمادین و تا حدودی در راستای تجلیل و قدردانی از عملکرد مدیران شهرستانی و دست اندرکاران این برنامه ها برای ایجاد انگیزه برای فعالتر شدن در سنوات آینده قرار گرفت و این در حالیست که برنامه هوای پاک در طول سال در بخش های مختلف اعم از دستگاههای اجرایی، دانشگاهها و حتی کارگاههای علمی و آموزشی برگزار می شود.
وی اظهارداشت : تدوین برنامه دایم برای هوای پاک در استان مازندران به خصوص در سه چهار سال اخیر موجب شده تا با کمک تشکل های مردم نهاد حساس سازی خوبی به افکار عمومی صورت گیرد و امروز رفع چالش های آلایندگی استان جدای از هوای پاک به عنوان مطالبه اصلی مردم تبدیل شد و با این کار موفق به تخصیص اعتبار ملی برای رفع برخی از این چالش ها از جمله پسماند شده است.
دبیر شورای پسماند استان مازندران خاطرنشان کرد : استان مازندران در زمینه طرح های جمع آوری و دفن بهداشتی زباله، برخورداری از تکنولوژی مدرن فراوری زباله، ساماندهی فاضلاب های خانگی و صنعتی نسبت به سایر استان های کشور حتی کویری با وجود حساسیت های موجود در این خطه شمال کشور با عقب ماندگی تاریخی مواجه است.
ابراهیمی می گوید : استان مازندران تا چند سال گذشته از سایت دفن زباله بهداشتی ساماندهی برخوردار نبوده و در سال های اخیر با ورود استاندار مازندران به این مقوله مهم تمام سایت های دفن زباله ساماندهی شد و برای جلوگیری از انتشار شیرآبه زباله به آب های زیرزمینی و اراضی منطقه طرح ایجاد تصفیه شیرآبه در دستور کار قرار گرفت.
وی اضافه کرد : هم اکنون برخی از شهرهای استان مازندران به سیستم تصفیه شیرآبه مجهز شدند و تعداد دیگری از سایت های دفن زباله استان نیز در حال تجهیز شدن به این سیستم هستند که تمام این برنامه ها با حساس کردن افکار عمومی و مطالبه آنها از دستگاههای متولی صورت گرفت.
پایان راه دو نیروگاه زباله سوز
مدیرکل محیط زیست مازندران می گوید : همچنین تا چند سال پیش طرح ساخت نیروگاه زباله سوز در شهرهای نوشهر و ساری که حداقل از یک دهه گذشته شروع و نیمه کاره رها بود، با همین مطالبه خواهی مردم و پیگیری استاندار مازندران برای تخصیص اعتبار به مرحله اجرا رسید و صرفا در سال جاری حدود یک هزار میلیارد ریال اعتبار نهایی برای این پروژه ها اختصاص داده شد.
ابراهیمی کارنامی افزود : همچنین در حال حاضر این دو پروژه در انتهای کار قرار دارند به طوری که نیروگاه زباله سوز نوشهر تا اسفندماه سال جاری و ساری نیز حداکثر در اوایل سال ۹۹ به بهره برداری می رسد که در مجموع حدود یک پنجم زباله های موجود استان به خصوص در شهر ساری فراوری خواهد شد.
وی اضافه کرد : سایر شهرهای استان مازندران نیز ضمن برخورداری از سایت بهداشتی دفن زباله، در حال تجهیز به واحد کمپوست هستند به طوری که بزودی با رفع مشکل فنی کمپوست قائمشهر این شهر نیز از این تکنولوژی برخوردار می شود و کارخانه کمپوست شرق استان در بهشهر با ظرفیت بیشتری فعال می شود.
وی خاطرنشان کرد : برای فاضلاب های خانگی نیز با مطالبه گری مردم اعتبار خوبی به استان اختصاص داده شد تا عقب ماندگی ۳۰ تا ۴۰ درصدی استان در این حوزه نسبت به میانگین کشوری جبران شود و تاکنون ۶ شهر استان دارای تصفیه خانه فاضلاب شدند و همین تعداد نیز شهرهای استان مازندران از ردیف اعتباری برای اجرا برخوردار شدند.
وی اضافه کرد : برای برخی شهرهای بزرگ استان از جمله ساری جمعیت تحت پوشش تصفیه خانه فاضلاب از ۱۰۰ هزار نفر به ۳۰۰ هزار نفر در حال افزایش است و تمام این برنامه ها با حساس کردن افکار عمومی و حمایت مسوول ارشد استان به ثمر رسید.
سوخت های فسیلی و زیرگردها مهمترین آلایندگی هوا در مازندران
مدیرکل محیط زیست مازندران از سوخت های فسلی در نیروگاه شهید سلیمی نکاء( در ضلع شرقی ساحل خزر) و ریزگردهای ناشی از نداشتن فیلترینگ معادن شن و ماسه ( به خصوص در جاده هراز) ، ساخت و سازهای بدون ضابط و برج سازی ها در جهت پایش هوا را مهمترین آلاینده ها در استان اعلام کرد.
ابراهیمی افزود : برای نیروگاه شهید سلیمی نکاء که پیش از این بیشتر سوختش از مازوت بوده، با پیگیری استاندارمازندران و محیطزیست استان سوخت مازوت آن بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته و از گاز استفاده می کند و تلاش است تا این واحد نیروگاهی ۱۰۰ درصد به سوخت گاز برای تولید برق مجهز شود.
وی اضافه کرد : برای معادن شن و ماسه که پیش از این بدون فیلترینگ فعال بوده و زمینه ساز انتشار ریزگرد در برخی نقاط استان به خصوص جاده هراز بودند، طرح پوشش فیلترینگ اجباری شد و تعداد زیادی از این واحدها به آن مجهز شدند و مابقی نیز باید این کار را انجام دهند که در غیر این صورت پس از پایان مهلت قانونی این واحد ها تعطیل خواهند شد.
وی از برج سازی ها غیر کارشناسی به خصوص در غرب استان مازندران که در جهت پایش هوا احداث شده را از چالش های جدی برای آلایندگی هوا در این مناطق استان بیان کرد و گفت : باید از این پس شهرداران نسبت به برج سازها از لحاظ فنی و زیست محیطی توجه بیشتری داشته باشند.
ابراهیمی کمبود نیرو را به عنوان یکی از چالش های پیشرو اداره کل متبوعش در مازندران برای انجام وظایف محوله دانست و اظهارداشت : این استان بیش از ۵۳۰ هزارهکتار اراضی حفاظتی دارد و صرفا حدود ۳۰۰ نیرو در اختیار دارد و تجهیزات مورد نیاز نیز به دلیل فرسودگی چابکی را از محیط زیست مازندران سلب کرده است.
وی اضافه کرد : ما برای اجرای وظایف محوله زیست محیطی به ویژه در مازندران نیازمند تامین نیروی مورد نیاز و نوسازی تجهیزات در اختیار برای چاک سازی اداری داریم.
وی یادآور شد : محیط زیست استان مازندران به جد برنامه هوای پاک را در طول سال در دستور کار دارد و با مشناء آلایندگی ها نیز برخورد جدی دارد و برای موفقیت در این برنامه نیاز به مطالبه گری افکار عمومی و رسانه ها دارد تا بتواند برنامه های خود را به پیش ببرد.
مجلس شورای اسلامی در سال ۹۶ روز ۲۹ دی ماه به عنوان هوای پاک نامگذاری کرد و تمام وظایف نظارتی را به سازمان محیط زیست واگذار کرد.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار