معاون عمرانی استاندارمازندران گفت: روزانه حدود ۱۰۰ کیلوگرم زباله‌ شیمیایی در این استان تولید می‌شود که تاکنون برای مدیریت یکپارچه این زباله‌ها اقدامی انجام نشده است.
کد خبر: ۸۱۷۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵ 25 January 2020

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، مهدی رازجویان عصر روز شنبه در نشست مدیریت پسماند افزود: دپو این زباله ها از مشکلات اصلی استان مازندران است و باید با الویت قرار دادن مدیریت و یکپارچه سازی این زباله ها اقدام اساسی صورت گیرد.
وی اضافه کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی برای ساماندهی پسماند شیمیایی اعتبارات خوبی در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار می دهد و امیدواریم شرکت های دانش بنیان در این استان برای ساماندهی و مدیریت این پسماند و پسماندهای عفونی وارد گود شوند.
معاون استاندار مازندران اظهارداشت : پایش اولیه شرکت های دانش بنیان جهت برخورداری از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و اخذ قرارداد نهایی در مرحله اجرایی است تا با حضور فعال این شرکت ها شاهد هدایت پسماند های مختلف به مراکز دفن باشیم.
رازجویان اضافه کرد : هم اکنون سرمایه گذار برای مدیریت پسماندهای عفونی بخش پزشکی اعلام آمادگی کرد و باید تمام دستگاههای مرتبط برای بهره گیری از این ظرفیت کمک کار باشند.
زباله شیمیایی یا Chemical waste به مواد زائد و زباله‌های ناشی از تولید مواد شیمیایی مضر اطلاق می‌گردد. عبارت زباله شیمیایی معمولاً برای کارخانه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان تولید زباله‌های شیمیایی توسط اکثر کشورهای جهان تحت کنترل است و قوانینی برای میزان تولید آن وضع شده‌ است. زباله شیمیایی ممکن است به عنوان مواد زائد خطرناک رده‌بندی گردند.
بی خطر سازی ۸ تن زباله عفونی در مازندران

معاون عمرانی استانداری مازندران گفت: در حال حاضر روزانه ۸ تن زباله بیمارستانی و عفونی در استان مازندران بی خطرسازی می شود.
زارجویان افزود: حدود ۵ تن از این زباله ها مربوط به مراکز بیمارستانی و مابقی نیز در سایر مراکز درمانی و مطب ها تولید می شود که پس از بی خطرسازی به سایت های دفن زباله انتقال داده می شود.
در استان مازندران با جمعیت ۳ میلیون و ۲۸۳ هزار نفری ( طبق سرشماری سال ۹۵) روزانه سه هزار تن زباله تولید می شود که میانگین سرانه تولید زباله در این خطه شمال کشور نسبت به میانگین کشوری ۴۰۰ گرم بیشتر است.
هم اکنون این زباله ها در حدود ۲۸ سایت مصوب دفن می شود و ۲ نیروگاه زباله سوز در شهر ساری و نوشهر نیز در دست ساخت است که پیش بینی می شود حداکثر تا نیمه نخست سال ۹۹ نیروگاه ساری و بهمن ماه ۹۸ نیروگاه زباله سوز نوشهر به بهره برداری برسد که در صورت بهره برداری حدود یک پنجم از زباله های مازندران فراوری می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار