در حالی که حدود ۴۲ درصد از مرگ و میر سالانه در مازندران را بیماران قلبی و عروقی تشکیل می‌دهند، پیری تنها بیمارستان تخصصی دولتی قلب این خطه شمال کشور، خدمات‌رسانی کیفی به بیماران را با مشکل مواجه کرد.
کد خبر: ۸۱۷۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۷ 26 January 2020

براساس اطلاعات بیمارستانی سالانه ۲۱ هزار نفر در این بیمارستان آموزشی و تخصصی قلب مازندران در ساری کارشان به بستری می کشد و حدود ۸۰ هزار نفر نیز به صورت سرپایی برای مداوا به مراکز اورژانسی سرپایی مراجعه می کنند و در این مدت حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفرشان به دلیل حاد بودن بیماریشان تحت عمل جراحی قلب باز، شش هزار نفر آنژیوگرافی و یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار نفر نیز تحت عمل آنژیو پلاستی یا باز کردن رگ قلب قرار می گیرند.
بالا بودن میزان مراجعه بیماران قلبی به این بیمارستان تخصصی دولتی ازداخل و خارج استان ( استان های گیلان و گلستان ) ، نامناسب بودن فضای بیمارستانی،نداشتن تجهیرات سی تی آنژیوگرافی و وابستگی آن برای این نیاز به خارج از بیمارستان و مرکز خصوصی،باعث شده تا این مرکز نتواند در حد قد و قواره اش خدمات رسانی به بیمارانش داشته باشد.
در حالی استان مازندران با داشتن بیش از سه میلیون نفر جمعیت ساکن و پذیرایی از سالانه ۲۰ میلیون مسافر که رتبه سوم کشور را در مسافر پذیری به خود اختصاص داده است، دارای یک بیمارستان تخصصی قلب با سابقه ۷۰ ساله است که برخی از استان های دیگر از جمله اصفهان با ظرفیت جمعیتی به میزان استان مازندران و مسافرپذیری دایمی کمتر ،از سه بیمارستان تخصصی با ظرفیت چندین برابری این خطه شمال کشور برخوردار است.
وابستگی سی تی آنژیو گرافی به بخش خصوصی
با وجود این که بخش سی تی آنژیوگرافی تنها بیمارستان تخصصی قلب مازندران در ساری حدود یک دهه پیش ، پیش بینی شده بود، به دلایلی نامعلومی تجهیزات مرتبط با آن که در آن زمان به اعتبار ارزی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلاری داشت، با موافقت وزارت بهداشت و درمان قرار نگرفت و این تجهیزات در سال جاری با ارز دولتی حدود یک میلیون دلاری برای بخش خصوصی مصوب و در یکی از کلنیک های بخش خصوصی نصب شد که در شرایط فعلی بیماران باید از این تجهیزات که هزینه بالایی نیز به دنبال دارد، نیازشان را تامین کنند.
اگرچه براساس تعهد این مرکز خصوصی موظف شد تا خدماتش به بیماران ارجاعی از بیمارستان تخصصی قلب ساری را در قبال دریافت ارز دولتی با تعرفه دولتی که نرخش حدود ۷ تا ۸ میلیون ریال می رسد، انجام دهد، ولی بررسی ها نشان می دهد که در بسیاری از موارد این مرکز نه تنها به تعهدش پایبند نبوده که هزینه های بالاتری نیز طلب می کند و یا با این بهانه که از دستگاههای دیگری استفاده کرده، تعرفه آزاد را طلب می کند.
تایید فرسودگی بیمارستان و سختی خدمات دهی
رییس بیمارستان فاطمه زهرا (س) ساری می گوید : بیمارستان تخصصی قلب مازندران در ساری حدود ۷۸ سال قبل تاسیس شد که صرفا با چند طرح توسعه با همان سبق و سیاق قبلی در حال خدمات رسانی به بیمارانش است.
دکتر ابوالقاسم فلاح در گفت و گو با خبرنگاران گفت: در حال حاضر روزانه ۶۰ بیمار به دلیل نیاز فوری برای درمان قلب در این بیمارستان بستری می شوند و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر نیز برای دریافت خدمات سرپایی قلب به این مرکز دولتی مراجعه می کنند.
وی اضافه کرد: همچنین روزانه دو عمل قلب باز ، ۱۵ مورد آنژیوگرافی و ۳۰ مورد نیز آنژیوپلاستی قلب در این مرکز انجام می شود که نشان از پرکاری این بیمارستان دارد که با توجه به فضای فیزیکی نامناسب ناشی از پیری خدمات رسانی به بیماران برای پرسنل و حتی پزشکان ما دشوار است.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن به دلیل حساس بودن بیماری قلبی، در بیمارستان از لحاظ فیزیک بیمارستانی نیز نیاز به فضای آرام بخش برای بیماران داریم که با وضعیت فعلی این امکان برای ما به منظور خدمات رسانی بهتر تا حد زیادی سلب شده است.
کمبود تخت اورژانس
رییس بیمارستان قلب ساری کمبود تخت اورژانس را از دیگر مشکلات ناشی از پیری و محدودیت فضایی این بیمارستان اعلام کرد و اظهارداشت: براساس استاندارد به ازاء هر تخت سی سی یو باید دو تا سه برابر تخت اورژانس برای بیماران داشته باشیم که هم اکنون تعداد تخت های اورژانس این بیمارستان یک دوم سی سی یو است.
دکتر فلاح اظهار داشت : در شرایط فعلی این بیمارستان نه تنها نیاز استان مازندران که باید پذیرای بیمارانی از استان های گلستان و گیلان نیز باشد و به دلیل این که از لحاظ انسانی ما اجازه عدم پذیرش بیماران خارج از استانی را نداریم، باید فشار مراجعه بیماران سایر استان های دیگر را نیز در کنار بیماران استانی تحمل کنیم.
وی دلیل مراجعه بیمارهای استان های گیلان و گلستان به این مرکز را دولتی بودنش و خدمات خوبش به دلیل داشتن پزشکان متخصص و فوق تخصص قلب بیان کرده است.
تایید وابستگی بیمارستان به تجهیزات سی تی آنژیوگرافی بخش خصوصی
رییس بیمارستان قلب ساری می گوید : در شرایط فعلی این بیمارستان با وجود این که حدود یک دهه قبل بخش سی تی آنژیوگرافی برای نصب این دستگاه راه اندازی کرد، به دلایلی خرید این تجهیزات برای تنها مرکز بیمارستان تخصصی قلب استان مازندران با مخالفت مسوولان وقت تامین ارزی وزارت بهداشت مواجه شده و این بیمارستان دولتی با تعداد زیاد بیمارانش از این تجهیزات محروم شد.
دکتر فلاح گفت : در سال گذشته این دستگاه با تامین ارز دولتی برای یکی از کلنیک های بخش خصوصی در شهر ساری که حدود ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام شد( ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دلار) خریداری و نصب شد و بیمارستان دولتی ما خدماتش را از این مرکز خصوصی دریافت می کند که با وجود تفاهمنامه دو جانبه برای دریافت دولتی برای بیماران ارجاعی، گاها این تفاهمنامه ارجاع نمی شود و یا حداقل در مورد بیماران کرنری (تصلب شرایین) اجرا و برای سایرین به این بهانه که از دستگاه دیگری استفاده شده، عملیاتی نمی شود و هزینه های مازاد را به بیماران تحمیل می کند.
وی میانگین تعرفه دولتی برای بیماران ارجاعی سرپایی قلب را بین ۷ تا ۸ میلیون ریال اعلام کرد و اظهارداشت : برای بیماران بستری نیز همین میزان تعرفه محاسبه می شود، ولی به دلیل پرداخت هزینه از طریق بیمارستان و طرح تحول نظام سلامت هزینه تحمیلی به بیماران ناچیز است.
دکتر فلاح خاطرنشان کرد : این در حالیست که به نظر می رسد این مرکز خصوصی باید با تعرفه دولتی برای تمام بیماران ارجاعی ما اعم از سرپایی و بستری محاسبه کند.
بیمارستان بزرگ تخصصی قلبی(مگاهاسپیتال) نیاز مازندران
رییس بیمارستان قلب ساری گفت: استان مازندران با داشتن تعداد زیاد بیماران قلبی و عروقی نیاز به بیمارستانی بزرگ در قالب مگاهاسپیتال دارد تا بتواند خدماتش را با کیفیت بالاتر و هزینه پایین تر تحمیلی به دولت به مردم داشته باشد که با بیمارستان فعلی دارای قدمت ۷۰ ساله این امکان فراهم نیست.
دکتر فلاح می گوید : اگرچه با تلاش پرسنل و پزشکان، این بیمارستان طبق نظرسنجی ها بهترین کیفیت خدمات دهی را به بیمارانش در مقابل دو تا سه بیمارستان دیگری که بخش قلبی دارند، ارایه می دهد، ولی فضای فیزیکی موجود اجرای برخی ساختارهای بیمارستانی در آن امکانپذیر نخواهد بود.
وی اضافه کرد : به نظر می رسد تاکنون ساخت بیمارستان بزرگ با حداقل یک هزار تخت برای بیماران قلبی در استان مازندران مد نظر مسوولان استانی قرار نگرفته و باید این ایده به دلیل نیاز مبرم استانی هر چه سریعتر مطرح و به اجرا در آید تا بتوان خدمات بهتری به بیماران ارایه کرد.
استان مازندران ۴۳ بیمارستان دولتی و خصوصی دارد که ۳۵ بیمارستان با حدود ۴ هزار تخت دولتی و مابقی در اختیار بخش خصوصی است.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار