نکته ای که باید مورد توجه واقع شود اینست تا زمانی که موج شکن برای ایجاد حوضچه آرامش احداث نشود ساخت اسکله در سواحل، آنهم سواحل خروشان و مواج دریای خزر میسر و مقدور نیست !
کد خبر: ۸۱۸۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱ 30 January 2020

به گزارش تابناک مازندران، طول سواحل و بنادر کشور حدود پنج هزار و هشت صد کیلومتر است که نهصد کیلومتر آن در شمال و استانهای گیلان،مازندران و گلستان واقع شده است .
بر اساس این گزارش، نوار ساحلی استان مازندران هم حدود ۳۷۰ کیلومتر است که ۱۷ شهرستان از ۲۲ شهرستان استان مازندران در طول این نوار ساحلی قرار دارد.
شخصا دو دهه استاندار فعال مازندران را می شناسم و به ایشان ارادت دارم از مدتی که به استانداری مازندران منصوب شده اند تلاش و کوشش قابل تحسین ایشان را بطور مستمر تعقیب می کنم و امیدوارم مردم شریف این استان از نتایج پیگیری مداوم ایشان خرسند شوند .
حدود انتظار و توقع اینجانب بعنوان شخص مطلع در سواحل و بنادر کشور که ۳۰ سال در این حوزه به ویژه گردشگری دریایی تجربه گرانبهایی بدست آورده ام و با کشتی مسافری ،سفرهای داخلی و خارجی داشته ام از مسئولین پرتلاش و به ویژه استاندار دلسوز و خستگی ناپذیر این است هر گونه اظهارنظری را بر مبنای محاسبات کارشناسی بیان کنند تا بتوانند متقاضیان سرمایه گذاری را متقاعد سازند با آرامش خاطر وارد این حوزه شوند.
دلیل نام بردن از استاندار درج خبری در خصوص صدور موافقت اصولی اجرای ۱۳۴ اسکله تفریحی در مازندران است که در رسانه های گروهی به نقل از ایشان منتشر شده است . بنظرم اطلاعات استاندار بزرگوار و محترم در حوزه سواحل و بنادر کافی نیست و بدیهی است که عرصه دریا نیازمند تشکیل گروهی فنی و حرفه ای است که بصورت عملیاتی دارای تجاربی در این حوزه باشند و این گروه بایستی مدام و مستمر مباحث مرتبط را بررسی ،تحلیل و ارزیابی کنند و از سوی استاندار بعنوان نماینده عالی دولت پشتیبانی و حمایت شوند .
مازندران دارای پتانسیل فراوان در تامین مایحتاج اساسی کشور از جمله : محصولات کشاورزی و دامی ،محصولات گیاهی ،صنایع شیلاتی، ،مواد لبنی، تولید گوشت سفید و قرمز ،ذخایر گرانبهای معدنی و سایر ظرفیت های خدادادی است که استفاده از فرصت بندر و دریا بطور چشمگیری بر اهمیت این استان می افزاید.
نکته ای که باید مورد توجه واقع شود اینست تا زمانی که موج شکن برای ایجاد حوضچه آرامش احداث نشود ساخت اسکله در سواحل، آنهم سواحل خروشان و مواج دریای خزر میسر و مقدور نیست !
دلیل بکارگیری گروه مشاور، دریافت مباحث کارشناسی و فنی است که یک مقام مسئول دچار اشتباه نشود چرا که در صورت اتخاذ تصمیم غلط خسارت سنگینی به منافع ملی وارد می شود در حوزه بندر و دریا حداقل هزار کارشناس خبره و توانمند در نوار ساحلی شمال اقامت دارند که جمعی از این اشخاص در کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله کشور پهناور روسیه فعالیت می کنند و سخت به وطن خود ایران اسلامی دلبسته اند استاندار باید از طریق تشکیل گروهی که اشاره شد بانک اطلاعات از این نیروی انسانی عظیم تهیه نمایند و از تجارب آنان بهره مند شوند.
یکی از دلائل عدم ورود سرمایه گذار به بخش دریایی توجیه نبودن نوع فعالیت اقتصادی در سواحل و دریاست .سرمایه گذار ضمن هزینه کردن و تحمل مشقت به برگشت سرمایه و افزایش آن می اندیشد و بشدت نیازمند همراهی و همدلی دستگاه های اداری در فرآیند تحقق ایجاد یک پروژه است.
مطلب قابل تامل، توجیه اقتصادی ایجاد موج شکن و اسکله مردمی است و پاسخ به این پرسش که با چه مبلغی می توان موج شکن و اسکله ساخت؟
در شرایط کنونی احداث موج شکن و اسکله با توجه به موقعییت جغرافیایی،عمق آب،راه دسترسی،فاصله مکان موردنظر با معادن برای حمل مصالح ،مدت زمان عملیات اجرایی ، میلیاردها تومان هزینه دارد و تحت هیچ شرایطی برای سرمایه گذار قابل توجیه نیست ضمن آنکه زیر ساخت احداث آن بایستی توسط دولت انجام شود نه بخش خصوصی، همان اقدام موثری که در بنادر جنوب با اختصاص بودجه دولتی محقق شد .
وعده احداث اسکله قول مناسب و پسندیده ای است اما صرفا با آن نمی توان متقاضی را قانع نمود وارد حوزه گردشگری دریایی شود.
برآورد رقم ریالی دهها میلیاردی فعالیت ساحلی و دریایی از جمله مواردی است که موجب انصراف متقاضی می شود.
راهکار:
* تشکیل کمیته بندر و دریا در استان
* ایجاد بانک اطلاعات از متخصصین
*بکارگیری کارشناسان بندری و دریایی
*شناسایی و اختصاص منابع مالی از دستگاه های دولتی و حاکمیتی مرتبط برای ایجاد زیرساخت ها از جمله احداث موج شکن و اسکله
*سهولت در صدور مجوزها
*بهره برداری از تالاب های استان به منظور احداث اسکله شناور برای ایجاد مراکز تفریحی توریستی ضمن حفظ شرایط موجود با هدف تامین آب مورد نیاز زمین های کشاورزی و تولید و پرورش آبزیان
*حمایت ،پشتیبانی و تشویق شوراهای روستا برای تشکیل شرکت های تعاونی با مشارکت روستائیان برای احداث اسکله شناور در تالاب ها
۷ بهمن ۱۳۹۸ امیراسماعیلی کناری
مشاور فراکسیون سواحل،بنادر و صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی

 

برچسب ها: سواحل مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار