با ورود ویروس کرونا به کشور بسیاری از مسائل و موضوعات به تدریج تحت شعاع این بیماری قرار گرفته است از جمله اقتصاد، گردشگری، آموزش و پرورش، نظام بهداشت و در نهایت طبق توصیه‌های پزشکی درباره راه‌های مقابله با این بیماری بازار برخی میوه‌ها همچون لیموترش، لیموشیرین و سیر را با افزایش روبه‌رو کرد.
کد خبر: ۸۲۶۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷ 27 February 2020

 اما بازار جدیدترین گزینه‌ای است که کرونا روی آن تأثیر گذاشته است، بازار این روزها حال و روز خوبی نداشته و بواسطه تورم و نوسانات نرخ ارز و طلا فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است این بار نیز تحت تاثیر رفتارهای هیجانی مردم نسبت به کرونا واکنش نشان داده و برخی اقلام خود را به شکلی باور نکردنی بالا بردند.

گرانی از لوازم بهداشتی نظیر ماسک یکبار مصرف، دستکش لاتکس، الکل و مواد شوینده شروع و پس از سفارش‌های تغذیه‌ای پزشکان وارد بازار میوه و سبزی و سیفی‌جات شد به طوری که قیمت یک کیلو زنجبیل تر به ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان رسید، لیمو ترش و سیر تازه نیز که در دستور غذایی بودند به ترتیب نرخ‌های ۵۰ و ۱۵ هزار تومان را تجربه کردند.

یکی از فروشندگان میوه و تره‌بار شهرستان تنکابن علت افزایش قیمت را وابسته به انتشار ویروس کرونا دانست و تاکید کرد: تا پیش از ورود کرونا و موج گرانی‌ها قیمت یک کیلو زنجبیل تر، لیموترش و سیر تازه به ترتیب ۴۵، ۱۰ و ۴ هزار تومان بود اما پس از اعلام رژیم غذایی مناسب برای مقابله با کرونا قیمت این اقلام به شدت افزایش یافت.

وحید خجسته در گفت‌وگو با ایسنا علت دیگر تورم موجود در بازار را کمبود عرضه این محصولات عنوان کرد و افزود: تقاضای زیاد باعث شد تا این اقلام در کشور کاهش یابند و بر همین اساس قیمت آن‌ها افزایش پیدا کرد.

یکی دیگر از فروشندگان میوه و تره‌بار تنکابن نیز علت افزایش قیمت را فقدان نظارت بر بازارها دانست و تصریح کرد: اقلامی را که مردم به ویژه در این ایام نیاز دارند در سایه نبود نظارت بر بازار، شامل افزایش قیمت شد، وقتی خرده فروش کالا را گران خریده نمی‌تواند به قیمت سابق بفروشد در حالی که مردم گمان می کنند قیمت‌ها توسط خرده فروشان افزایش یافته است.

مهدی شعبان‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: افزایش قیمت این اقلام در همه نقاط کشور و به ویژه پایتخت بوسیله عمده فروشان بزرگ باعث شد تا گرانی میوه و تره‌بار همه گیر شود، در کنار آن سوء استفاده برخی افراد و نیز کاهش این اقلام در بازار بر افزایش آن تاثیرگذار بود.
وی در ادامه به قیمت برخی محصولات اشاره و اظهار کرد: قیمت یک کیلوگرم سیر خشک ۵۰ هزار تومان، سیر تازه ۱۵ هزار تومان و زنجبیل تر ۱۱۰ هزار تومان است که تا پیش از تورم اخیر قیمت هر کدام، یک دوم قیمت کنونی و حتی کمتر بود.

اما سوال اینجاست که علیرغم تجارب متعدد در زمینه رفتارهای هیجانی مردم و کاهش عرضه در مقابل افزایش تقاضا، چرا مسئولان ذی‌ربط تدابیر به موقعی نیاندیشیده و پس از افزایش قیمت و نوسانات بازار به یاد مهار قیمت‌ها افتاده‌اند.

یکی از بازرسان اتاق اصناف شهرستان تنکابن معتقد است: افزایش نرخ در تهران کلید خورده و سپس به تبع آن در شهرستان‌ها قیمت کالا افزایش پیدا می‌کند، البته کاهش عرضه نیز بر افزایش قیمت تاثیر مستقیم دارد.
احمد غلامی در گفت‌وگو با ایسنا به شیوع ویروس کرونا در ایران و رابطه آن با بالارفتن اقلام بهداشتی و خوراکی سفارش شده برای مقابله با کرونا اشاره کردو گفت: خرده فروشان در این رابطه تقصیر به مراتب کمتری نسبت به عمده فروشان دارند و ریشه این تورم‌ها در نبود نظارت در پایتخت است چراکه بازارهای بزرگ تهران منبع تغذیه بازارهای شهرستانی است.
وی با بیان اینکه در چنین تورم هایی مردم خرده فروشان را مقصر اصلی می‌دانند، تاکید کرد: این قضاوت درست نیست و فروشنده خرده فروش ناچار به افزایش قیمت است چراکه محصولاتش را از مبداء با قیمت بیشتری تهیه کرده است.

حیدرعلی محجوب رئیس کمیسیون نظارت شهرستان تنکابن در گفت‌وگو با ایسنا بر تشدید بازرسی‌ها تاکید کرد و افزود: هر چند این افزایش قیمت‌ها مقطعی بوده و با فروکش کردن هیجانات و عرضه مناسب کاهش می‌یابد اما افزایش ساعات بازرسی و تشدید نظارت با حضور و فعالیت مستمر بازرسان در دستور کار قرار دارد.

وی علل تورم و گرانی چند قلم کالا در بازار را تقاضای زیاد و نیز تاثیر روانی ویروس کرونا اعلام کرد و گفت: این اقلام به جهت تهیه از خارج استان و افزایش قیمت در مبادی توزیع، غیر قابل کنترل بوده اما کارشناسان و بازرسان به طور مداوم و روزانه مشغول رصد بازار و بررسی فاکتورهای عمده فروشان شهرستانی هستند.

رییس کمیسیون نظارت شهرستان تنکابن با بیان اینکه تمام تلاش کمیسیون نظارت و تنظیم بازار بر جلوگیری از سوء استفاده فروشندگان قرار گرفته است، تصریح کرد: خرده فروشان در واقع سود قانونی و مصوب خود را دریافت می‌کنند و تورم فعلی بازار ناشی از افزایش قیمت‌ها در بازارهای بزرگ توزیع کشور است.

محجوب با ابراز گلایه از بی‌برنامگی مسئولان یادآور شد: وقتی صدا و سیما و رسانه‌های دیگر بر مفید بودن کالایی در جهت مقابله و یا پیشگیر از یک بیماری تاکید می‌کنند چرا باید عرضه آن کالاها در بازار نسبت به تقاضا کاهش یافته و به ناچار قیمت افزایش پیدا کند پس پیش‌بینی آینده بازار در چه مقطعی باید انجام شود.

وی با بیان اینکه تمام تلاش مسئولان تنظیم بازار در جهت بازگشت آرامش به بازار است، خاطرنشان کرد: از روزهای نخستین ورود بیماری به کشور مرتبا جلسات کنترل نظارت و تنظیم بازار برای تامین اقلام پر مصرف و نظارت بر متعادل نگه داشتن بازار برگزار شد اما وقتی قیمت کالا در مبادی اصلی و بزرگ کشور افزایش پیدا می‌کند شهرستان نمی‌تواند کنترلی بر قیمت داشته باشد.

رییس کمیسیون نظارت شهرستان تنکابن از اجرای تمهیداتی جدید برای برخی صنوف نظیر نانوایی و شیرینی فروشی در جهت رعایت نکات بهداشتی خبر داد و افزود: تصمیمات خوبی برای ارتقای سلامت محصولاتی که به صورت تازه عرضه می‌شود اتخاذ شده تا با رعایت مسائل بهداشتی نگرانی مردم از این بابت برطرف شده و کالاهایی سالم‌تر در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، اتفاقاتی از این دست در کشور مسبوق به سابقه بوده و بارها در شرایط مختلف تجربه شده است اما سوالات اساسی از مسئولان ذی‌ربط این است که چرا علیرغم تجربیات پیشین هم چنان این مشکل بوجود می‌آید، آیا گزینه‌های پیش‌بینی و نظارت بازار، برای مسئولان تعریف نشده است.

آیا تنها مقصرین مشکلات بازار، رفتار هیجانی مردم است و آیا این رفتارها غیرقابل پیش‌بینی و پیشگیری است؟ آیا سودجویی دلالان و برخی افراد به خصوص در رابطه با موضوعاتی که با سلامت جامعه ارتباط دارد، غیر قابل مهار و کنترل است، همه اینها سوالاتی است که باید مسئولین ذی‌ربط به آن پاسخ دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار