کد خبر: ۸۳۲۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵ 21 March 2020

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین‌المللی جنگل‌ها گفت: سالانه حدود ۲ میلیارد تُن دی اکسید کربن از طریق جنگل‌های جهان جذب می‌شود.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت ۲۱ ماه مارس و روز بین‌المللی جنگل‌ها با تاکید بر این واقعیت که جنگل‌ها سالانه حدود ۲ میلیارد تن دی اکسید کربن از طریق جنگل‌های جهان جذب می‌شود، افزود: همه دولت‌ها، کسب و کارها و جامعه مدنی را ترغیب نمود تا در راستای توقف جنگل زدایی و ترمیم جنگل‌های تخریب شده اقدام فوری انجام دهند.

در متن پیام دبیرکل سازمان ملل آمده است:

« جنگل‌ها حدود ۳۰ درصد از سطح سیاره ما را پوشش می‌دهند و ۸۰ درصد از کل گونه‌های جهان در آن زیست دارند. جنگل‌ها خدمات زیست بومی متنوعی را از تصفیه هوا تا تولید مواد غذایی، دارویی، بهداشتی و محصولات چوبی و کاغذی را در اختیار بشر قرار می‌دهد. آن‌ها حوزه‌های آبخیز اصلی را حفظ کرده و بر الگوهای جهانی اقلیم و بارندگی تاثیر می‌گذارند.

همچنین جنگل‌ها به عنوان منبع اصلی ذخیره کربن عمل کرده و سالانه حدود ۲ میلیارد تن دی اکسید کربن جذب می‌کنند. بنابراین مدیریت مداوم جنگل‌ها برای محدود کردن انتشار و جلوگیری از افزایش ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی دمای جهانی پیش از دوره صنعتی شدن امری حیاتی است.

با در نظر گرفتن نقش حیاتی جنگل‌ها در جذب دی اکسید کربن، افزایش نابودی جنگل‌ها بر اثر شرایط خشکسالی ناشی از تغییرات اقلیمی نگران کننده است. سال گذشته شاهد آتش سوزی‌های جنگلی شدیدی در مناطق مختلف جهان بوده‌ایم که علاوه بر تلفات جانی، وارد کردن خسارت به خانه و زیرساخت‌ها به عامل انتشار گسترده دی اکسید کربن تبدیل شده‌اند.

جنگل زدایی بیشتر ناشی از تبدیل زیستگاه‌ها به زمین‌های کشاورزی در مقیاس بزرگ است. افزایش محصولات کشاورزی بدون جایگزینی جنگل‌های طبیعی یک چالش اساسی است. طی ۲۵ سال گذشته میزان سالانه جنگل زدایی جهانی خالص با تلاش دولت‌ها و سایر ذی‌نفعان برای مدیریت پایدار جنگل‌ها بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. با این حال مناطق پهناوری از جنگل‌ها همواره از بین می‌رود.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اطلاع‌رسانی ملل متحد، روز جهانی جنگل‌ها ارتباط بین این جنگل‌ها و تنوع زیستی غنی مورد توجه قرار داده است.

 

برچسب ها: جنگل‌ها
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار