نماینده وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در ستاد مقابله با کرونای مازندران درخواست قرنطینه این استان را که توسط حدود ۳۰۰ تن از پزشکان مطرح شده است ، غیرضروری خواند و گفت که مازندران در شرایط کنونی نیازی به قرنطینه ندارد.
کد خبر: ۸۳۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳ 24 March 2020

جمعی از پزشکان متخصص و عمومی مازندران که در میانشان تعدادی از روسای سابق و اسبق دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل هم حضور دارند امروز سه شنبه نامه ای را خطاب به رییس جمهوری منتشر کردند که در آن درخواست قرنطینه کل کشور از جمله استان مازندران را برای شکست ویروس کرونا مطرح کرده اند.

در این نامه که با عنوان " نامه سرگشاده " منتشر شده ، آمده است : شاید بتوان کرونای اخیر را مصیبت بارترین حادثه ، بعد از جنگ های جهانی اول و دوم به شمار آورد. پیشتاز مبارزه با کرونای اهریمنی ، در همه جهان ، خانواده عظیم کادر درمانی پزشکان و پرستاران، ابن سیناهای معاصر، محسوب می شوند ، در ایران عزیز اما ، این خانواده مظلوم و بی پناه ، ضمن مبارزه مستمر وجانانه با این پدیده شوم ، با کمبود شدید امکانات و تجهیزات ، پنهان کاری تاسف برانگیز برخی از مقامات ، ساختار ضعیف نظام اداری و خستگی مفرط جامعه درمانی رو به رو است .
نویسندگان نامه افزودند : برآوردهای همه متخصصان ، نشان می دهد در صورتی که دولت به طور جدی دستور قرنطینه راصادر نکند و بر آن نظارت جدی نداشته باشد ، حضور این مهمان منحوس و ناخوانده برای چندین ماه بعدی ، به درازا خواهد کشید و بسیاری از هموطنان شریف و کادر مظلوم درمانی را به کام مرگ خواهد کشاند .
نویسندگان نامه سرگشاده تاکید کردند : ما امضاکنندگان زیر ، روسا و معاونین پیشین دانشگاه علوم پزشکی مازندران و جمعی از پزشکان ، استادان و عناصر دلسوخته و داغدار جامعه درمانی استان مازندران ، صریحا تاکید می کنیم که برای حفظ جان شهروندان و پیشقراولان مبارزه یعنی کادر درمان کشور و استان، متضرر نشدن بیش از پیش ساختار اقتصادی و اجتماعی ، عدم وقوع بحران های اجتماعی ، سیاسی و امنیتی و در نهایت عدم بهره برداری دشمنان ایران سربلند ، حتما و حتما دستور قرنطینه همه کشور ، از جمله مازندران را صادر فرمایید .

نماینده وزیر بهداشت در ستاد مقابله با کرونای استان های مازندران و گلستان در پی انتشار این نامه در روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : قرنطینه یکی از طرح های پیشنهادی اولیه از سوی برخی از متخصصان و دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان کشور از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران همانند آنچه که برخی کشورهای دنیا انجام دادند، بود که به دلایل و مصالحی این طرح از سوی مسئولان مورد موافقت قرار نگرفته است.
دکتر محمدمهدی ناصحی افزود : اجرای طرح قرنطینه برای یک استان نمی تواند موثر باشد و اگر بنا به قرنطینه براساس اولویت ها باشد به نظر می رسد استان تهران برای این کار از اولویت بیشتری برخوردار است.
وی توضیح داد : بحث علمی که در مورد قرنطینه در ابتدا مطرح شده بود، این بود که در تمام کشور این برنامه اجرایی شود و به عنوان نمونه اگر قرار بر قرنطینه استان مازندران باشد، باید این کار در استان گلستان و گیلان نیز اجرایی شود تا بتواند موثر باشد.
کم شدن پذیرش بیماران در مازندران
رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران گفت : در استان مازندران حدود یکهزار و ۲۰۰ بیمار مشکوک به ویروس کرونا بستری هستند و روزانه تعداد زیادی از این بیماران نیز پس از مساعد شدن وضعیت جسمی و رد شدن آزمایش ابتلا به کرونا مرخص می شوند.
دکتر ناصحی اظهار داشت : در حال حاضر روزانه پذیرش بیماران نسبت به سه هفته قبل که خیلی زیاد بود به نقطه ثبات رسید به طوری که به عنوان مثال الان روز انه به ۲۰۸ نفر رسید و این ثبات بیماری در مازندران با همکاری درمانگران و به میدان آمدن پزشکان خانواده و بیمار یابی آنها از طریق اجرای طرح غربالگری به دست آمده است.

وی اضافه کرد : وضعیت استان هم در بیمارستان ها و هم از لحاظ امکانات و تجهیزات خوب شده است به طوری که ما هم اکنون حدود ۷۰۰ تخت خالی در بیمارستان های تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل داریم که شامل ۵۰۰ تخت در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و ۲۰۰ تخت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بابل است.

دکتر ناصحی گفت : هم اکنون ما تجهیزات حفاظتی و دارو در بیمارستان های دولتی محل بستری بیماران کرونا در استان به اندازه چند مدت در اختیار داریم و برای افراد درگیر نیز تجهیزات به میزان کافی پیش بینی شده است.
وی خواهان رعایت توصیه های بهداشتی به خصوص برنامه در خانه بمانیم از سوی مردم استان مازندران برای کنترل بیشتر این ویروس شد.

در همین حال بر اساس تازه‌ترین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران که روز دوشنبه منتشر شد ، آمار بستری کردن بیماران مشکوک کرونایی در بیمارستان های زیرمجموعه این دانشگاه طی ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه ۶۶ نفر نسبت به روز شنبه کاهش داشت.

بر اساس این گزارش در ۲۴ ساعت یکشنبه تا دوشنبه ۲۱۴ بیمار مشکوک براساس تشخیص بالینی در بیمارستان های استان به جز بابل بستری شدند ، در حالی که در ۲۴ ساعت منتهی به روز یکشنبه آمار بستری ۲۸۰ نفر بود.

همچنین این گزارش نشان می دهد که بیماران بهبودیافته از کرونا در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه نسبت به بیماران مشکوک بستری در این مدت پیشی گرفت . در این مدت ۳۳۶ بیمار مشکوک بستری پس از بهبودی از این بیمارستان ها مرخص شدند.

طبق این گزارش تا روز دوشنبه یکهزار و ۳۰۸ بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در مراکز درمانی استان مازندران بستری بودند. همچنین از بدو شیوع ویروس کرونا در مازندران تا روز دوشنبه حدود یک هزار و ۷۰۰ بیمار قطعی مبتلا به ویروس کرونا در استان مازندران تحت درمان قرار گرفتند.

مازندران ۲ دانشگاه علوم پزشکی مستقل با نام دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه علوم پزشکی بابل دارد.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار