سرعت اینترنت در مازندران در این روزها که خانه‌نشینی به یک شعار جمعی و عمل اجباری برای مقابله با ویروس کرونا در کشور تبدیل شده است و استفاده از آن می‌تواند در تحمل این وضعیت به مردم کمک کند، کاهش یافته و سبب گله خانواده‌ها شده است.
کد خبر: ۸۳۵۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹ 31 March 2020

شیوع ویروس کرونا، لزوم خانه نشینی را برای شکست زنجیره انتقال به اولویت اصلی دولت و مردم تبدیل کرده است و استفاد از اینترنت برای گذار از این روزها یکی از مهم ترین ابزار محسوب می شود.

علاوه بر این ، استفاده از اینترنت یکی از روش های دورکاری و جلوگیری از فعالیت های حضوری اداری و کاری مردم است و همچنین تحصیل جمعیت دانش آموزی و دانشجویی هم از اسفند ماه بر همین بستر سوار شده است تا هم چرخه اقتصادی کشور به طور کامل متوقف نشود و هم مجرای آموزش به صورت غیرحضور بازبماند و با سرگرم شدن جمعیت چند میلیونی دانش آموزان و دانشجویان ، خانواده ها دغدغه کمتری برای پر کردن اوقات خانه نشینی کودکان و نوجوانان داشته باشند.

با این وجود ، در روزهای اخیر کاهش سرعت اینترنت در استان مازندران بر دغدغه کرونایی مردم افزوده است ؛ دغدغه ای که با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و افزایش خانه نشینی مردم خود را بیشتر نشان می دهد.

بر اساس گزاش هایی که خبرنگاران ایرنا از مناطق مختلف استان دریافت کردند، از ابتدای هفته جاری سرعت اینترنت در اغلب مناطق استان به شدت کاهش یافته است. این مشکل در شهرهای آمل، نوشهر ، نور، بابل ، محمودآباد و ساری بیشتر بوده است.

خبرنگار ایرنا در آمل می نویسد که شب گذشته سرعت اینترنت در بعضی ساعات شب تا ۹۰ درصد کاهش داشت و وضعیت اختلال را نشان می داد ، به گونه ای که سرعت دانلود از حدود چهار مگابایت در روزهای عادی ( هر مگابایت ۱۰۲۴ کیلوبایت است ) به حدود ۴۰۰ کیلوبایت بر ثانیه رسید.

کاهش سرعت اینترنت تنها به اینترنت های خانگی خلاصه نمی شود و گزارش ها مردمی حاکی از کاهش سرعت اینترنت تلفن همراه است.

خبرنگار ایرنا برای بررسی علت این مشکل ابتدا با مسئولان اداره کل فناوری ارتباطات و اطلاعات مازندران که متولی اصلی زیرساخت اینترنتی استان است ، تماس گرفت . آنها بر این اعتقاد بودند که این مشکل را متولیان اپراتورها باید پاسخگو باشند چون خدمات را آنها به مردم ارائه می کنند. البته اداره کل فناوری ارتباطات نقش نظارتی بر زیرساخت اینترنتی دارد و اپراتورها هم توزیع کننده و فروشنده اصلی اینترنت به مشترکین هستند.

مشترکین با سامانه ۲۰۲۰ تماس بگیرند

مدیرعامل شرکت مخابرات مازندران که یکی از اپراتورهای پرمشتری اینترنت در استان محسوب می شود ، اما در گفت و گوبا خبرنگار ایرنا گفت که در حال حاضر مشکلی از بابت سرعت اینترنت خانگی و همراه این شرکت وجود ندارد و شبکه مخابراتی استان در شرایط نرمال مشغول سرویس دهی است.

خبرنگار ایرنا از رسول علی‌اصغرپور در باره تاثیر طرح ارائه یکصد گیگابایت اینترنت رایگان در اسفند به منظور کمک به خانواده ها برای پشت سر گذاشتن خانه نشینی کرونایی بر کاهش سرعت اینترنت پرسید که وی پاسخ داد : البته ارائه اینترنت رایگان موجب افزایش سریع مصرف اینترنت در استان و کشور شده بود که بلافاصله پهنای باند اینترنت استان را به ۴۰ گیگابیت بر ثانیه ارتقا دادیم و مشکلات مشترکین مخابرات طی ۲۴ ساعت رفع شد و همزمان تلاش کردیم نیاز پهنای باند سایر اپراتورها نیز رفع شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت مخابرات مشکل سراسری در استان در خصوص سرعت و وضعیت اینترنت خانگی ندارد ، گفت: سامانه خدمات مشترکین ۲۰۲۰ به صورت شبانه روزی پاسخگوی مشکلات و ایرادات در حوزه اینترنت خانگی است و مشترکین می توانند با ارتباط با این سامانه مخابرات استان را در جریان وضعیت اینترنت خود قراردهند.

اصغرپور با بیان اینکه گزارشات سامانه ۲۰۲۰ بلافاصله توسط مهندسین دیتای استان رصد و مشکلات شبکه ای بلافاصله پیگیری و رفع می شود.

افزایش ۲ برابری پهنای باند اینترنت مازندران

مدیرعامل شرکت مخابرات مازندران همچنین از افزایش ۲ برابری پهنای باند اینترنت درحوزه خانگی خبر داد و گفت : پهنای باند اینترنت استان با شیوع ویروس کرونا و حضور مردم در منزل از ۲۰ گیگابیت بر ثانیه به ۴۰ مگابیت بر ثانیه افزایش دادیم.

اصغرپور افزود : به طور کلی جای نگرانی در خصوص پهنای باند استان وجود ندارد و تقریبا با ۷۰ درصد ظرفیت استان در حال سرویس دهی هستیم .

در حال حاضر در مازندران ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک تلفن همراه و بیش از یکصد هزار مشترک اینترنت خانگی از مخابرات خدمات دریافت می کند.

اگر چه مدیرعامل شرکت مخابرات بر این نکته تاکید دارد که هیچ مشکلی در سرعت اینترنت استان در حوزه این شرکت وجود ندارد ، اما گزارش های دریافتی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که مشترکان این شرکت هم مشکل دارند.

خبرنگار ایرنا برای دریافت پاسخ اپراتورهای دیگر بخش خصوصی هم تلاش کرد ولی پاسخ مشخصی دریافت نکرد و عمدتا بخش فنی این شرکت ها هم در تماس خبرنگار ما تنها با ارائه شماره تلفن دریافت کننده اینترنت ، برای حل مشکل اعلام آمادگی کردند و مدعی شدند که مشکل کلی ندارند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار