روز جهانی کتاب کودک، ۲ آوریل برابر با ۱۴ فروردین به افتخار زادروز هانس کریستین اندرسن، نویسنده داستان‌های کودکان نامگذاری شده‌است.
کد خبر: ۸۳۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴ 02 April 2020

به گزارش تابناک سمنان: روز جهانی کتاب کودک ۲ آوریل برابر با ۱۴ فروردین به افتخار زادروز هانس کریستین اندرسن، نویسنده داستان‌های کودکان نامگذاری شده‌است. دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان هرساله مراسم باشکوهی را به مناسبت بزرگداشت مقام کتاب کودک و  ادبیات کودک و نوجوان در کشورهای جهان برگزار می کند.

یلا لپمن، پایه گذار کتابخانه بین المللی مونیخ و دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، در سال ۱۹۶۷میلادی. پیشنهاد داد روزی به نام روز جهانی کتاب کودک تعیین شود و بدین وسیله فعالیت های دفتر بین المللی کتاب برای کودکان و نوجوانان در سراسر جهان افزایش یابد. این پیشنهاد پذیرفته شد  و روز دوم آوریل که مصادف با سالروز تولد هانس کریستیان اندرسن است به عنوان روز جهانی کتاب کودک انتخاب شد.

شورای کتاب کودک که شعبه ملی این نهاد بین المللی در ایران است، همچون دیگر شعبه های ملی، از این تاریخ همواره برای ارج نهادن بیشتر به این روز خاص استفاده می کند.

مراسم روز جهانی کتاب کودک در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود و این کشور پوستر و پیام نوروزی روز جهانی کتاب را تهیه می کند.این روز از سال 1349 در ایران به رسمیت شناخته شد و وزارت آموزش و پرورش در سال 1350 روز 14 فروردین هر سال را روز جهانی کتاب کودک اعلام کرد. ایران هم در سال 1371 این مراسم را برگزار کرد.

شورای کتاب کودک ایران تاکنون ۲ مرتبه از سوی دفتر بین المللی، وظیفه ی تهیه پوستر، پیام و شعار روز جهانی کتاب کودک را به عهده گرفته است. نخست در سال ۱۳۵۵، پرویز دیبایی پوستر را طرحی کرد، پیام را الهام توکلی و هاله زربخت، دو دانش آموز ایرانی، با عنوان "ماهی طلایی جادو" نوشتند و شعار آن را نیز محمود کیانوش در قالب یک رباعی سرود و بار دوم در سال ۱۳۷۲، مهدخت کشکولی روز جهانی کتاب کودک را نوشت و نورالدین زرین کلک پوستر آن را  ترسیم کرد. پیام آن سال " کتاب، قصه دیروزها، راز فرداها" بود.

پیام روز جهانی کتاب کودک سال ۲۰۱۹ «کتاب به ما کمک می‌کند آرام بگیریم» بود.کتیتوس کسپراسویس نویسنده و تصویرگر کتاب کودک لیتوانی طراحی پوستر و نوشتن پیام روز جهانی کتاب کودک ۲۰۱۹ را بر عهده داشت. او در پیامش اشاره کرد : دنیای امروز دنیای شتاب‌زدگی و انفجار اطلاعات است و کتاب می‌تواند به ما کمک کند تا از این فضا فاصله بگیریم و دمی آرام بگیریم.

کتیتوس کسپراسویس نویسنده و تصویرگر بیش از ۵۰ کتاب کودک است. آثارش به ۲۲ زبان از جمله چینی، اسپانیایی، آلمانی، پرتغالی، فرانسوی، ایتالیایی، روسی، لهستانی، اوکراینی و کره‌ای ترجمه و منتشر شده است و جوایزی مانند قلم طلایی بلگراد و عنوان تصویرگر سال نمایشگاه کتاب کودک بولونیا را دریافت کرده است.

شهرت کتیتوس به سبب داستان‌های خنده‌داری است که با قرار دادن شخصیت‌هایش در موقعیت‌های گیج‌کننده و چالش‌انگیز خلق می‌کند. تصاویر آبرنگ این تصویرگر لیتوانی با جزئیات فراوان توجه کودکان را به خود جلب می‌کند. خرگوش‌های پرنده و توت فرنگی‌های سخنگو، خلاقیت کودکان را برمی‌انگیزد. آثارش حتی برای خردسالانی که هنوز نمی‌توانند بخوانند و بنویسند جذاب است و از سوی دیگر طنزی که در آثارش وجود دارد بزرگسالان را راضی می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار