اطلاعات کمی در مورد ازدواج اول صدام حسین دیکتاتور معدوم عراق با زنی به نام ساجده‌طلفاح وجود دارد.
کد خبر: ۸۳۵۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵ 03 April 2020

زنی مرموز در زندگی صدام که کابوس کسبه بغداد بود/ چرا انسان و حیوان از ساجده‌طلفاح وحشت داشتند؟

به گزارش تابناک سمنان: ازدواج بین ساجده و صدام‌حسین یک ازدواج مرسوم بین خویشاوندان و مورد توافق والدینشان بود و بین آن‌ها رابطه خانوادگی نزدیکی وجود داشت. ساجده‌طلفاح دختر دایی صدام بود. والدین آن دو تصمیم گرفتند وقتی ساجده بزرگ شد او را به ازدواج پسر عمه‌اش صدام درآورند. وقتی این توافق انجام شد، سن آن دو بیشتر از ده سال نبود.

اطلاعات کمی در مورد ازدواج اول صدام حسین دیکتاتور معدوم عراق با زنی به نام ساجده‌طلفاح وجود دارد. بنابراین، تشخیص حقایق از شایعات بسیاری که درباره این ازدواج وجود دارد، دشوار است و البته حقایق در دست ما درباره‌ی او به اندازه شایعات ناخوشایند است.

ازدواج فامیلی

ازدواج بین ساجده و صدام‌حسین یک ازدواج مرسوم بین خویشاوندان و مورد توافق والدینشان بود و بین آن‌ها رابطه خانوادگی نزدیکی وجود داشت. ساجده‌طلفاح دختر دایی صدام بود. والدین آن دو تصمیم گرفتند وقتی ساجده بزرگ شد او را به ازدواج پسر عمه‌اش صدام درآورند. وقتی این توافق انجام شد، سن آن دو بیشتر از ده سال نبود.

این عروسی تقریباً در سال ۱۹۶۳ بین ساجده و صدام حسین برگزار شد و تاریخ دقیقی درباره‌ی آن در دست نیست و آن دو در زمان ازدواج ۲۶ ساله بودند. حاصل ازدواج آن‌ها پنج فرزند به نام‌های عدی، قصی، رغد، رنا و حلا بود.

سرنوشت مرموز ساجده‌طلفاح همسر اول صدام حسین

در پایین سمت راست، صدام حسین در کنار دخترش حلا و همسرش ساجده‌طلفاح، در پشت آن‌ها و از سمت راست عدی (پسر صدام حسین) و حسین کامل (داماد صدام)، دو دختر رجا و رنا و در نهایت قصی دیده می‌شود.

ساجده قبل از ازدواج به عنوان معلم مشغول به کار بود، اما پس از ازدواج به دلیل موقعیت ویژه شوهرش در حکومت عراق از زندگی اجتماعی مجللی برخوردار شد؛ طراحان اروپایی لباس‌های گرانقیمتی برای او طراحی می‌کردند و با ارزش‌ترین انواع جواهرات را به دست می‌آورد، بازدید وی از بازار‌های بغداد کابوس بود؛ او با وجود ثروت زیادی که داشت هزینه اجناس را به طور کامل پرداخت نمی‌کرد، با وجود اینکه منبع اصلی ثروت او سرقت از اموال مردم عراق بود، با این حال به مغازه داران رحم نمی‌کرد. او بعد از ازدواج شکل و قیافه اش را متحول کرد؛ موهایش را بلوند کرد و صورتش را با کرم پودر‌های مرغوب آرایش می‌نمود.

برخی ادعا می‌کنند که ساجده دقیقاً مانند شوهرش خشن و حریص بود، و زنانی که با خانواده او در تماس بودند، می‌گفتند این زن ظالم است و با خدمتکارانش با خشونت رفتار می‌کند، او یکبار سگ خود را به عنوان مجازات جلوی آفتاب داغ بست تا از شدت تشنگی و گرسنگی زوزه بکشد.

سرنوشت مرموز ساجده‌طلفاح همسر اول صدام حسین

بریدن کیک توسط صدام و ساجده طلفاح همراه دخترشان حلا

صدام حسین مایل بود تصویر مثبتی از خود به عنوان همسر و پدر به مطبوعات ارائه دهد. در یکی از مصاحبه‌ها در سال ۱۹۷۸ صدام گفت: مهمترین چیز در مورد ازدواج این است که شوهر به‌گونه‌ای رفتار نکند که زن احساس کند به او ظلم می‌شود.

البته مانند سایر ادعا‌هایی که صدام حسین سعی در ارائه آن به مردم داشت، احترام ادعایی وی به ساجده چیزی غیر از دروغ نبود، زیرا شایعات بسیاری در مورد روابط عاطفی صدام وجود داشت و یکی از این روابط که به نظر می‌رسد برای صدام جدی است، رابطه او با یک خانم به نام سمیرا شاه‌بندر بود؛ شوهر شاه‌بندر مجبور به طلاق اجباری از همسرش سمیرا شد، اما ساجده در برابر این رابطه تسلیم نشد. این‌طور که گفته می‌شود شاه‌بندر و صدام در سال ۱۹۸۶ میلادی با یکدیگر ازدواج کردند.

سرنوشت مرموز ساجده‌طلفاح همسر اول صدام حسین

تابلوی نقاشی از صدام حسین و ساجده، این تابلو در قصر ریاست ساجده در بغداد به دیوار آویخته شده‌بود

سمیرا و صدام حسین در اواخر دهه هشتاد شروع به حضور در ملاء عام کردند که این امر موجب عصبانیت گسترده ساجده و خانواده وی شد و عدنان خیرالله برادر ساجده و پسر دایی صدام حسین، یکی از برجسته‌ترین مخالفان این رابطه بود و آن را توهین به خواهرش قلمداد می‌کرد. به محض ابراز مخالفت عدنان، ناگهان او در یک حادثه مشکوک بالگرد کشته و برای همیشه ساکت شد، پس از گذشت چند سال یکی از محافظان صدام اعتراف کرد که به دستور صدام، مواد منفجره در بالگرد جاسازی کرده بود.

سرنوشت نامعلوم ساجده طلفاح

بسیاری از اعضای خانواده صدام در جریان جنگ خلیج فارس مجبور شدند از عراق فرار کنند، اما به محض پایان جنگ به عراق بازگشتند. ساجده مجبور شد در سال ۲۰۰۳ میلادی (اندکی قبل از حمله به بغداد) زندگی پر ریخت و پاش خود را ترک کند.

هیچ کس نفهمید بانوی اول عراق به کجا رفته است، او و دو دخترش بار‌ها به انگلیس درخواست پناهندگی دادند و دولت انگلیس به وضوح اظهار داشت که این کشور به اعطای پناهندگی به افرادی که در نقض حقوق بشر نقش داشته اند نیازی ندارد.

هزینه‌ی زندگی لوکس و تجملاتی ساجده از جیب هزاران عراقی تأمین می‌شد که در فقر و ترس از زندان‌های دائمی صدام حسین به سر می‌بردند.

حتی اگر ساجده نقش مستقیمی در شکنجه و کشتار‌های صدام نداشته باشد، اما بهایِ هر جواهری که می‌خرید و هر سفر توریستی اش به پاریس با خون عراقی‌ها پرداخته می‌شد.

مرگ ساجده طلفاح

وی زاده ۲۴ ژوئن ۱۹۳۷ بود. برخی منابع رسانه‌ای در سال ۲۰۱۵ میلادی از مرگ «ساجدة طلفاح» همسر صدام در یکی از بیمارستان‌های اردن خبر دادند. اطلاعات زیادی از مرگ همسر او منتشر نشد.

منبع: تابناک باتو

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار