مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران از خود اظهاری و ثبت درخواست ۱۲ هزار و ۶۴۱ نفر در استان که در اثر شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند در سامانه درخواست بیمه بیکاری خبر داد.
کد خبر: ۸۳۶۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵ 04 April 2020

کامران اصغری عصر امروز در جمع خبرنگاران درباره این خبر اظهار کرد: با تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و خدماتی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز ثبت نام غیرحضوری کارگران برای دریافت بیمه بیکاری خبر داد.

وی تصریح کرد: کارگران شغل از دست‌ داده مشمول قانون کار برای درخواست بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری ندارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران خاطرنشان کرد: طبق دستورالعملی که پس از اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توسط اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی منتشر شد، جهت حمایت از کارفرمایان و کارگران بیکار شده به دلیل شیوع ویروس کرونا تمامی کارگران بیکار شده لازم است در سامانه bimebikari.mcls.gov.ir برای دریافت مقرری بیمه بیکاری (به مدت سه ماه از ابتدای اسفند تا پایان اردیبهشت ۹۹) ثبت نام کنند تا فارغ از تشریفات قانونی، حداقل حقوق ماهیانه قانون کار در زمان موصوف دریافت کنند.

اصغری گفت: این شیوه نامه اجرایی برای تحت پوشش قرار دادن کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که قانون بیمه بیکاری نیز شامل حالشان می‌شود و در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا به طور موقت بیکار غیر ارادی شناخته شده اند تدوین شده است.

وی ادامه داد: صرفا بیکاران غیر ارادی مشمول قانون کار که بیمه شده تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری هستند، می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران بیان کرد: بیکاران مشمول قانون بیمه بیکاری ناشی از حوادث غیر مترقبه ثبت نام شده در سامانه می‌توانند تا سه ماه (اسفند ماه ۹۸ لغایت اردیبهشت ۹۹) بیمه بیکاری دریافت کنند.

آمار ثبت‌نام‌کنندگان بیمه بیکاری در مازندران

اصغری از خود اظهاری و ثبت درخواست ۱۲ هزار و ۶۴۱ نفر که در اثر شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند در سامانه درخواست بیمه بیکاری خبر داد و گفت: براساس قانون این خود اظهاری‌ها بررسی و نتیجه آن برای افراد پیامک می‌شود.

وی افزود: براساس دستورالعمل شرایط قانون کار، حداقل ٥٥ درصد از بیمه بیکاری بر مبنای کسر حق بیمه فرد قبل از بیکاری و به ازای هر یک از اعضای تحت تکفل معادل ١٠ درصد به این میزان افزوده می‌شود و حداکثر تا ۸۰ درصد بر مبنای کسر بیمه می‌تواند افزایش یابد و در صورتی که ۸۰ درصد مزد کمتر از حداقل باشد همان حداقل مزد مصوب شورای عالی کار پرداخت می‌شود.

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می‌گیرد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران تصریح کرد: کارگرانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا بیکار شده‌اند و اطلاعات خود را در سامانه بیمه بیکاری ثبت کرده‌اند از اسفندماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال به آن‌ها بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد.

اصغری یادآور شد: براساس قانون، افراد بعد از بیکار شدن ٣٠ روز مهلت دارند در سامانه درخواست بیمه بیکاری اطلاعات خود را ثبت کنند و در صورتی که فردی دلیل موجه برای ثبت نام نکردن، داشته باشد با بررسی عدله در صورتی که به تایید هیات حل اختلاف برسد تا ٩٠ روز از زمان بیکاری می‌تواند نسبت به ثبت اطلاعات خود در سامانه مذکور اقدام کند./ ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار