بر اساس تازه‌ترین اظهارات استاندار مازندران استفاده از کارگران غیر بومی در فصل کشاورزی مازندران به دلیل تداوم شیوع ویروس کرونا ممنوع اعلام شد.
کد خبر: ۸۳۶۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰ 04 April 2020

احمد حسین زادگان استاندار مازندران امروز شنبه در جلسه ویدئویی کنفرانس ستاد مبارزه با ویروس کرونا از غربالگری بیش از 80 درصدی مردم استان در مسئله ابتلا به ویروس کرونا خبر داد و تاکید کرد: اقدامات خوبی در سطوح ملی و استانی برای مقابله با شیوع کرونا صورت گرفته است لیکن این به معنای مهار و کنترل بیماری نیست و همچنان تلاش ها و همکاری های دستگاه های مسئول و مردم تا رفع ویروس منحوس کرونا باید تداوم یابد.

اما استاندار در بخش دیگری از سخنان خود به فصل کشاورزی اشاره کرد و گفت: اکنون در آستانه آغاز فصل شالیکاری قرار داریم که به دلیل غیر مکانیزه بودن بخش قابل توجهی از فعالیت های کشت رعایت دستورالعمل های بهداشتی و سلامت باید اولویت کشاورزان قرار بگیرد.

حسین زادگان با لزوم جلوگیری از حضور افراد غیر بومی در فرایند کشت افزود: بکارگیری کارگران فصلی غیربومی ممنوع بوده و مسئولان شهرستانی به‌ویژه دهیاران باید این موضوع را به طور جد پیگیری نمایند.

وی با تاکید بر حرکت کشاروزان به سمت کشت مکانیزه ، اظهار داشت: بانک کشاورزی مکلف به پرداخت تسهیلات برای خرید ماشین آلات کشاورزی و تشویق کشاورزان در کوچ به سمت کشت مکانیزه است .

این تاکید استاندار مازندران به منظور حفظ سلامت هرچه بیشتر کشاورزان به عنوان قشر آسیب پذیر است که عمدتا در مناطق روستایی استان زندگی و فعالیت می کنند.

اما آیا جلوگیری از کارگران غیر بومی تاثیری بر شالیزاری استان خواهد گذاشت و اینکه در صورت جلوگیری از این کارگران کشاورزان چه راهکار جایگزینی برای آن دارند؟

نیمی از کشت برنج مازندران مکانیزه می شود

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران به خبرنگار ایرنا ضمن بیان اینکه هنوز ممنوعیت استفاده از کارگران غیر بومی در کشت برنج به صورت رسمی ابلاغ نشده است، گفت: بر اساس هدف گذاری جهاد کشاورزی ، امسال نیمی از کشت برنج استان به صورت کاملا مکانیزه خواهد بود که نیاز به کارگر را به حداقل می رساند.

عزیزالله شهیدی فر ادامه داد: برنامه داریم برای فصل شالی پیش رو با آموزش و همراهی کشاورزان که تاکنون تمایل خوبی نشان دادند حدود ۱۰۰ هزار هکتار از 230 هزار شالیزارهای مازندران را به روش کاملا مکانیزه کشت شود.

به گفته او کشت مکانیزه شالی یا برنج نه تنها باروری و بازدهی شالیزارهارا افزایش خواهد داد، بلکه هزینه کشت را به صورت میانگین تا ۲۰ درصد کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه در زمینه کشت مکانیزه امسال ۳۵۰ دستگاه ماشین نشاکار جدید بین کشاورزان مازندران توزیع شده و مجموع این دستگاه ها را به ۲ هزار و ۵۰۰ عدد رسانده است افزود: در کشت مکانیزه هم خزانه گیری و هم نشاکاری (کاشت) به صورت سبدگذاری و دستگاهی خواهد بود تا کمترین دخالت انسانی را داشته باشد.

کارگران استانهای دیگر در کشاورزی مازندران کاربری ندارند

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه کشت برنج در مازندران و گیلان از نوع کشاورزی تخصصی این ۲ استان است ، افزود: کارگران استان های دیگر به دلیل ناواردی زیاد در کشت برنج کاربری ندارند.

شهیدی فر افزود: بر خلاف فصل برداشت مرکبات که شاهد حضور کارگران غیر بومی از استان های همسایه هستیم، در کشت برنج فعالیت کاملا انحصاری است و در روش های غیرمکانیزه نیز از کارگران بومی استفاده می شود.

وی حداکثر استفاده از کارگران غیربومی در شالیکاری مازندران را جاب جایی بین شهری کارگران مازندران عنوان کرد و گفت: معمولا کارگران شالیزاری در داخل استان و بین شهرستان ها جابه جا می شوند و کارگران غیر مازندرانی به صورت محسوس وجود ندارد.

اما مدیرکل جهاد کشاورزی استان باز بر استفاده از کارگران محلی در شالیکاری تاکید کرد و گفت: کشاورزان باید نکات ایمنی و سلامت را ملاک خود قرار دهند که تا کنون کاملا کشاورزان مازندران با توصیه های بهداشتی جهاد همسو بودند.

به گفته او در نیمی از شالیکاری اتسان که به روش غیر مکانیزه کشت می شود هر ساله حدود 150 هزار نفر روز کارگر فصلی مشغول هستند. / ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار