بخش قابل توجهی از مجموعه های گردشگری مازندران اعم از مجموعه های تفریحی ، شهرهای بازی ، اقامتگاه ها و دیگر موارد سالخورده شده و تقریبا بازدهیشان به نصف رسیده است .
کد خبر: ۸۳۸۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲ 12 April 2020

تعطیلی ناشی از شیوع بیماری کرونا اگر چه خسرانی برای تمامی بخش‌های اقتصادی کشور بود و صنعت گردشگری مازندران هم بیشترین آسیب را از این ناحیه دید، ولی در عین حال فرصتی برای یک خانه‌تکانی اساسی در مجموعه‌های گردشگری بود تا پوست‌اندازی کنند.

ویروس کرونا بیش از ۵۰ روز است که علاوه بر جان مردم ، به جان صنعت گردشگری مازندران و به طور کل کشور افتاده است. اما از آنجا که مازندران گردشگر پذیرترین استان کشور بوده و بخش قابل توجهی از اقتصاد استان و مردم آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم از گردشگری تامین می شود، می توان دریافت که خسارات کرونا به صنعت گردشگری به چه میزان جدی است.

فقط در بزرگی خسارات ویروس کرونا به گردشگری مازندران همین بس که حدود ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۱۰۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم از راه گردشگری ارتزاق می کنند. حال بگذریم از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تخت اقامتی گردشگری مازندران که در پر درآمدترین روزهای سال ، خالی ماندند تا زنجیره انتقال ویروس مرگبار کرونا شکسته شود.

با این حال متولیان و مجموعه های گردشگری مازندران بیکار ننشستند و به جای منتظر ماندن تا عادی شدن شرایط کرونایی، تعطیلی را به فرصت تبدیل کرده و دست به بازسازی ، نوسازی و مرمت مجموعه های گردشگری خود زدند.

این روزها اگر سری به خیابان های درون شهری و برون شهری مازندران بزنید ، خواهید دیدکه بسیاری از اقامتگاه های گردشگری ، رستورهای و مجموعه های تفریحی از فرصت تعطیلی واحدهای خود به خوبی در جهت نونوار سازی استفاده می کنند.

یکی از مدیران اقامتگاه گردشگری در فریدونکنار به خبرنگار ایرنا گفت: خسارات کرونا به گردشگری مازندران در بهترین و پر رونق ترین زمان سال اتفاق افتاد و خسارات جدی هم به مجموعه های گردشگری و هم به کارگران وارد کرد.

یزدانی با اشاره به اینکه خسارت و آسیب شیوع ویروس کرونا برای همه بوده و نباید برای آن کل گردشگری را تعطیل کرد ، افزود : نمی توان گفت مزیت اما فرصت خوبی برای نفس کشیدن نیز بود. به

دلیل اینکه در تمامی طول سال مجموعه های گردشگری با مسافر و مشتری مواجه هستند و فرصت کمی برای بازسازی و یا تعمیرات دست می دهد.

وی گفت: در شرایط عادی اگر دست به تعمیرات بزنیم مجبوریم به طور کامل یا بخش قابل توجهی از مجموعه خود را تعطیل کنیم که نه تنها باعث از دست رفتن مشتری می‌شود، بلکه از رقابت با دیگر نیز جا خواهیم ماند ، اما کرونا شرایط برابری را برای همه مجموعه ها ایجاد کرد تا اگر برنامه ای برای تعمیرات و نوسازی دارند اجرا کنند، بی آنکه مجبور به خود تعطیلی شوند.

گردشگری مازندران نیاز به بازسازی اساسی دارد

یک کارشناس ارشد جهانگردی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : صنعت گردشگری مازندران فارغ از سرمایه گذاری های جدید سال های اخیر ، بسیار کهنه و سالخورده است.

مریم کلهر افزود : بخش قابل توجهی از مجموعه های گردشگری مازندران اعم از مجموعه های تفریحی ، شهرهای بازی ، اقامتگاه ها و دیگر موارد سالخورده شده و تقریبا بازدهیشان به نصف رسیده است . حتی آن دسته از مجموعه های گردشگری که از نظر تبلیغاتی و ظاهری چهره تازه به خود گرفته اند ، از داخل کیفیت مطلوبی نداشته و با استانداردهای روز همخوانی ندارند.

این کارشناس گردشگری گفت : منظور از استانداردهای روز گردشگری ، ایجاد بسترهایی برای خدمات با کیفیت و همراه با سلیقه مسافران است تا علاوه بر فراهم آوردن شرایط رفاه بیشتر برای گردشگران، منجر به تبلیغات مشتری محور باز شود.

کلهر با بیان اینکه امروزه گردشگران مقصد سفرش را بر اساس تفسیر و تعریف مسافران با دنبال کردن سفرنامه آنها انتخاب می کنند ، افزود : دیگر تبلیغات ظاهری در تلویزیون و پوستر نمی تواند مسافران را جذب کند و باید با ایجاد رفاه برای یک مشتری ، آن مسافر را به بهترین مبلغ تبدیل کرد.

ویلاخوابی، نتیجه فرسودگی مجموعه‌های رسمی

این کارشناس گردشگری همچنین به اپیدمی ویلاسازی و ویلاخوابی اشاره کرد و گفت : عمده دلیل اینکه مسافران اجاره ویلا یا خرید ویلا در مازندران را بر قامت در مجموعه های گردشگری ترجیح می دهند ، کیفیت پایین خدمات و وضعیت ظاهری نامناسب اقامتگاه ها است.

وی افزود : متاسفانه مجموعه های تفریحی و اقامتی مازندران هیچگاه نتوانستند با شیوه های نوین ارائه خدمات گردشگری هماهنگ شوند و همیشه شاهد تاخیر در همگام سازی زیرساخت های گردشگری هستیم.

کلهر گفت : در سال های اخیر تنها در بخش رستوران ها و قلیان سراها شاهد به روز رسانی بودیم، که البته نه تنها هیچ بویی از فرهنگ مازندران در ان استشمام نمی شود، بلکه صرفا سرمایه گذاری در جهت بخش زیان آور متمرکز شده است و در بخش تفریح و سرگرمی دستاوردی نداشتیم.

کارشناس گردشگری ادامه داد : شهربازی ها، مجموعه های تفریحی ، پارک های جنگلی و اسکله های دریایی به عنوان مهم ترین ظرفیت های سرگرامی و تفریح مازندران کاملا فرسوده و از کار افتاده هستند.

بهترین فرصت

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران هم تعطیلی گسترده ناشی از ویروس کرونا را بهترین فرصت برای مجموعه های گردشکری دانست تا خود را بازسازی کنند.

مهران حسنی با اشاره به اینکه برخی از مجموعه های گردشگری مازندران نیاز مبرم به بازبینی و تغییر دارند ، گفت : لازمه جذب مشتری ارائه خدمات باکیفیت است که این خدمات با کیفیت در گرو فضای و امکانات با کیفیت است.

وی با بیان اینکه نباید خدمات گردشگری را صرفا به غذا دادن و ارائه تخت برای خوابیدن تعریف و خلاصه کرد ، افزود : این تعریف از گردشگری صرفا رفع مسئولیت و گذران امور است و هیچ مولفه ای از گردشکری را در خود ندارد.

معاون گردشگری مازندران مهم ترین اصل در گردشگری را رضایت و کسب بهترین احساس آرامس عنوان کرد و افزود: رضایت مندی گردشگر از حضور در یک مجموعه توریستی نه تنها موجب رقابتی شدن و ارتقاع گردشگری می شود، بلکه به نوعی پیروزی در تبلیغات برای جذب مسافر بیشتر نیز محسوب خواهد شد.

حسنی تاکید کرد: مجموعه های گردشگری باید از فرصت کرونایی استفاده کنند و بازسازی و بهسازی های مورد نیاز را انجام دهند تا بتوانند در دوران پساکرونایی با قدرت به فعالیت برگردند.

وی همچنین به آغاز نوسازی و تعمیرات در سطح بسیاری از مجموعه های گردشگری استان در این مدت اشاره کرد و گفت : بسیاری از مجموعه ها با اداره کل میراث فرهنگی در ارتباط هستند و حتی از ما راهنمایی هم دریافت می کنند.

 ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار