مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران نسبت به سرایت تعطیلی گردشگری استان به بخش‌های وابسته هشدار داد و گفت که بیماری کرونا تاکنون به مجموعه‌های اقامتی استان حدود سه هزار میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.
کد خبر: ۸۳۹۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸ 17 April 2020

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران نسبت به سرایت تعطیلی گردشگری استان به بخش‌های وابسته هشدار داد و گفت که بیماری کرونا تاکنون به مجموعه‌های اقامتی استان حدود سه هزار میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

سیف الله فرزانه روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت : این خسارات مربوط به تنها ۳۵۲ واحد اقامتی رسمی شامل هتل ، متل و هتل آپارتمان است که از هفته دوم اسفند با تعطیلی رو به رو شدند.

وی در باره چگونه محاسبه خسارت هم توضیح داد : در خسارت سنجی برای این اقامتگاه ها تنها میزان خسارت ناشی از لغو رزروهای صورت گرفته به اضافه پیش بینی ۴۰ درصدی مراجعه حضوری برای استفاده از اقامتگاه در ایام نوروز مورد استناد قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران اینگونه محاسبه خسارت را برآورد حداقلی توصیف کرد و افزود : برآوردهای انجام شده به وزارت میراث فرهنگی ارسال شده است تا بنا بر برنامه به صورت بلاعوض و تسهیلات از این مجموعه ها حمایت شود.

فرزانه همچنین به توقف فعالیت حدود سه هزار خانه مسافر و حدود ۲۰۰ مجموعه بومگردی در استان اشاره کرد و گفت : در حال بررسی خسارات این مجموعه ها نیز هستیم که در روزهای آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

ورود خسارت به بخش‌های وابسته

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران همچنین هشدار داد که خسارت و آسیب های تداوم تعطیلی کرونایی مجموعه های گردشگری رفته رفته در حال سرایت به بخش های دیگر است و می تواند چالش بزرگی برای اقتصاد مازندران ایجاد کند.

فرزانه به بیکاری بیش از ۱۵ هزار نفر از شاغلان مستقیم مجموعه های گردشگری اشاره کرد و خواستار تسریع در روند دریافت بیمه بیکاری آنان شد.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران برداشته شدن محدودیت تردد بین استانی را در گردشگری مازندران بی تاثیر دانست و گفت : با توجه به اینکه مجموعه های گردشگری جزو صنوف پر خطر در انتقال ویروس کرونا شناخته شدند ، عملا نمی توانند پذیرش مسافر داشته باشند در نتیجه برداشتن محدودیت ها کمکی به گردشگری نخواهد کرد.

فرزانه افزود : در صورت تداوم تعطیلی مجموعه های اقامتی و گردشگری ورود مسافران بی فایده خواهد بود و فقط زمینه سردرگمی مسافران و مراجعه به خانه های استیجاری غیر مجاز را فراهم می کند.

استان مازندران به واسطه میزبانی حدود ۳۰ میلیون نفر مسافر و گردشگر در سال ، گردشگر پذیرترین استان کشور محسوب می شود. بر اساس گزارش های رسمی اشتغال مستقیم و غیر مستقیم حدود ۱۲۰ هزار نفر در این استان به گردشگری وابسته است.

مازندران فقط در بخش اقامتگاههای رسمی برای پذیرش یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شب گردشگر تخت تعریف شده استاندارد دارد.

صنعت گردشگری مازندران با شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه سال گذشته با تعطیلی مواجه شد و به دلیل پرخطر بود این حوزه همچنان تعطیلی بخش گردشگری ادامه دارد.

ویروس کرونا که این روزها تقریبا تمامی کشورهای جهار را درگیر کرده است، هنوز نیز سایه شوم خود را بر سر مازندران سنگین داشته و حدود ۵۰۰ بیمار مبتلا به این ویروس در مراکز درمانی و بیمارستانی استان بستری هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار