رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۷ هزار هکتار از اراضی استان زیرکشت پنبه است گفت: انحصار تولید پنبه از نوع رقم خرداد به دلیل زودبازده بودن از برنامه‌های جهاد کشاورزی است.
کد خبر: ۸۴۱۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳ 25 April 2020
‌تولید پنبه رقم خرداد ‌در انحصار خراسان جنوبی قرار می‌گیرد

پنبه یکی از محصولات استراتژیک در خراسان جنوبی است که از سالیان گذشته تاکنون بهره‌برداران در این استان به کشت این محصول پرداخته‌اند و شاید همین امر سبب شده تا الیاف پنبه خراسان جنوبی مرغوبیت بهتری در مقایسه با سایر استانها داشته باشد.

یکی از ارقام اصلاح شده پنبه بذر خرداد است که محصولی کم آب‌بر است و خراسان جنوبی از نظر سطح زیرکشت و میزان تولید پنبه مقام پنجم را در کشور دارد.

غلامرضا قوسی اظهار داشت: کشت پنبه بسیار مهم و حائز اهمیت است در کشوری که اشتغال مهمترین بخش اساسی است تولید محصولات زراعی مانند پنبه می‌تواند راهگشای اشتغال و اقتصاد باشد.

وی با بیان اینکه 7 هزار هکتار از اراضی استان زیرکشت پنبه است افزود: پنبه به دلیل این‌که پیشران توسعه بسیاری از صنایع است لازم است در کشور ما و خراسان‌جنوبی مورد توجه باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: عمده تمرکز اصلی سازمان در حوزه زراعت افزایش عملکرد در واحد سطح است و اقدامات به نژادی و به زراعی از جمله مواردی است که باعث افزایش واحد سطح می‌شود.

قوسی گفت: اگرچه پنبه محصول آب بَری است اما نسبت به محصولات کم آب‌بر دارای میزان بهره‌وری و ارزش افزوده بالاتری است. خراسان جنوبی در بحث تولید پنبه استان شاخصی است و انحصار تولید پنبه از نوع رقم خرداد به دلیل زودبازده بودن از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه عمده محصولات زراعی استان شامل گندم، جو، پنبه، محصولات جالیزی و دانه‌های روغنی می‌شود اظهار داشت: یکی دیگر از اقداماتی که برای بخش کشاورزی در خراسان‌جنوبی مورد توجه است شناسایی ارقام پر بازده و سازگار با شرایط اقلیمی استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در خراسان‌جنوبی بحث تهیه و تولید بذور اصلاح نژاد شده مورد توجه است گفت: در استان در زمینه کشت جو، پنبه، گندم و دانه‌های روغنی از بذور اصلاح نژاد شده استفاده می‌شود.

قوسی بیان کرد: تأمین کود مورد نیاز برای کشاورزان یکی از مهم ترین دغدغه‌ها در حوزه زراعت است با وجود سختی‌های فراوان پیش رو همچون تحریم‌های اقتصادی در فصل زراعی گذشته 18 هزار تن کود تأمین بین کشاورزان توزیع شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: در فصل زراعی جاری (شش ماه دوم سال 98) نیز حدود 10 هزار تن انواع انواع کودهای مورد نیاز کشاورزان تأمین شد.

وی عنوان کرد: فعالیت‌های زراعی یکی از چهار رکن توسعه پایدار روستایی است، افزایش عملکرد در واحد سطح از دو طریق اصلاح به نژادی و به زراعی و شناسایی اقلام و محصولات سازگار با اقلیم و منابع آب و خاک هر منطقه از جمله این سیاست‌ها است.

قوسی به بیان اینکه در سال زراعی جاری کشت برخی از محصولات چون حبوبات و چغندر علوفه‌ای را از بهار به فصل پاییز منتقل کردیم که از باران‌های پاییزی استفاده کنند گفت: یکی از مشکلات ما در خراسان‌جنوبی کمبود مواد عالی خاک است و اگر به تداوم تولید و ارتقا تولید می‌اندیشیم باید به سمت کشاورزی حفاظتی و کشاورزی پایدار حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: تاکنون حدود 4 هزار دستگاه تراکتور و کمباین در استان پلاک گذاری شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 99 تعداد حدود هزار دستگاه باقی‌مانده هم پلاک گذاری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به دریافت سوخت از طریق یکی از کارت‌های بانکی مالک تراکتور و کمباین که در چندین استان به صورت پایلوت شروع شده است اظهار داشت: انتظار می‌رود به زودی این طرح در استان خراسان جنوبی اجرایی شود و در صورت اجرای طرح در این استان امکان پرداخت سوخت برای تراکتورها و ماشین‌های کشاورزی فاقد پلاک استان مقدور نخواهد بود.

وی افزود: در صورت اجرایی شدن این طرح سوخت تعلق یافته بر اساس نوع عملیات،  سطح زیرکشت و میزان مصرف ساعتی ماشین‌ها و طبق سهمیه و روالی که در حال حاضر بدون پلاک و کارت سوخت آن را دریافت می‌کنند به صورت شناسنامه دار تعلق خواهد گرفت.

قوسی با بیان اینکه کشت گیاه منداب جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی است و در تولید محصول سالم و افزایش عملکرد گیاه نقش موثری دارد افزود: کشاورزان منداب را با هدف تامین کود سبز و تغذیه اراضی کشاورزی در مزارع و باغات خود کشت کنند و حاصلخیزی خاک، جبران فقر خاک و نگهداری آب از جمله فواید این کشت در اراضی کشاورزی است.

انتهای پیام/254/ش

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار