کاهش محدودیت‌های تردد بین استانی و افزایش حضور مسافران در شهرهای ساحلی و گردشگرپذیر مازندران منجر به افزایش نگرانی مسئولان و مردم این مناطق در باره احتمال افزایشی شدن دوباره شیوع بیماری کرونا شده است.
کد خبر: ۸۴۳۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵ 29 April 2020

ویروس کرونا با ورود خود موجی از دلهره و نگرانی را در سطح جامعه ایجاد کرد و در استان مازندران به واسطه تردد مسافران این نگرانی بیش از هرجای کشور بود. ویروسی که جان صد ها نفر را گرفت و هفته های سختی و دردناکی را برای مردم مازندران و دیگر نقاط کشور ایجاد کرد.

دولت از هفته دوم نوروز برای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا طرح فاصله گذاری اجتماعی را وضع کرد که مهم ترین مولفه آن جلوگیری از تردد بین شهری و عدم اجازه ورود غیربومیان به استان ها بود. این طرح نه تنها تا حد زیادی مانع از انتقال ویروس کرونا شد ، بلکه در هفته های اخیر روند ابتلا موارد جدید در مازندران را که از استان های پر خطر بود ، کاهش داد.

این طرح درحالی که ویروس کرونا را کاهش می داد ، تنش های اقتصادی را به واسطه تعطیل شدن کسب و کار افزایش داد تا اینکه دولت برای جلوگیری از آسیب بیشتر، کاهش محدودیت های طرح فاصله گذاری اجتماعی را کلید زد . البته این به منظور رهاسازی نبود زیرا مشاغل کم خطر با رعایت نکات بهداشتی و اجرای فاصله گذاری هوشمند اجازه فعالیت یافتند. اما در یک هفته اخیر به دلیل برداشتن محدودیت تردد بین استانی شاهد افزایش تردد مسافران در مازندران و به خصوص شهرهای ساحلی هستیم که بیشترین مسافران و غیر بومیان را به خود جذب می کنند. در روزهای اخیر برخی از مسئولان و مدیران و حتی مردم شهرهای ساحلی نگران شیوع دوباره ویروس کرونا در این مناطق و تجربه سختی‌های اسفند ماه سال گذشته هستند.

مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا از شهرهای گردشگر پذیر مازندران مانند بابلسر و فریدونکنار و محمودآباد نشان می دهد که با توجه به باز شدن جاده ها و برداشته شدن محدودیت های تردد در این شهرها ، ورود روزانه خودروهای غیربومی به این شهرستان ها افزایش چشمگیری یافته است.

البته این مسئله تنها به مسافران خارج از استان ختم نمی شود بلکه به دلیل وجود دریا این روزها تعداد زیادی از افراد از شهرهای همجوار نیز به شهرهای ساحلی می آیند ، در حالی که طبق گفته ستاد ملی کرونا باز شدن جاده های استانی و خارج از استانی به دلیل مراودات کاری بوده است و به معنای عادی شدن شرایط کرونایی نیست.

این اتفاق در حالیست که بارها از سوی مسئولان کشور و استان نسبت به تداوم خانه نشینی و عدم تردد غیر ضروری و همچنین نسبت به خستگی و فرسودگی کادر درمانی و بیمارستانی به دلیل عبور از پیک نخست هشدار داده شد.

این در حالی است که در چند روز اخیر به واسطه طرح فاصله گذاری اجتماعی ، شناسایی موارد جدید ابتلا به کرونا نزولی بوده است به گونه ای که تعداد افراد بستری مشکوک مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان شهرستان محمودآباد به صفر رسیده و بیمارستان این شهرستان از حالت کرونایی خارج شد. همچنین بیمارستان امام ( ره) شهرستان فریدونکنار که برای پذیرش بیمارهای کرونایی ۲ شهر بابلسر و فریدونکنار تجهیز شد نیز تعداد بیمارانش به کمتر از انگشتان دست رسید.

ناطقی یکی از شهروندان شهرستان محمودآباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از وضعیت فعلی شهر ابراز نگرانی کرد و افزود : با برداشته شدن محدودیت ها، شاهد حضور پرشمار مسافران در محمود آباد به خصوص ساحل و داخل شهر هستیم.

وی با اشاره با اینکه هجوم و جولان پلاک های تهران و استان های دیگر در محمود آباد در حال افزایش است، افزود: بسته بودن گردشگری هم نتوانسته جلوی حضور مسافران را بگیرد زیرا به راحتی در شهر ویلا و خانه اجاره می کنند.

ناطقی اظهار داشت: در یک هفته اخیر افزایش تعداد مسافران منجر به ترس فرزندان و خانواده ام شده و حتی جرات نمی کنند از خانه خارج شوند و تحمل این شرایط سخت تر و سخت تر می شود.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی شاهد بازگشت آرامش و ایمنی به شهر بودیم، گفت: حتی خودم که باید برای کار به بیرون از خانه مراجعه کنم به دلیل ترس ابتلا به کرونا مردد هستم.

قلی نژاد از شهروندان بابلسری نیز در باره افزایش حضور غیر بومیان در این شهر گردشگری و ساحلی گفت: اصلا نمی توانیم این وضعیت را باور کنیم و گویا برای مسافران اصلا ویروس کرونا معنایی ندارد و بیباکانه نه تنها به اینجا سفر کردند، بلکه راحت در سطح شهر پرسه می زنند.

وی افزود : این شرایط منجر به اخلال در زندگی عادی ما شده است و الان سرگردان مانده ایم که آیا باید به رعایت نکات بهداشتی ادامه دهیم یا ما نیز همانند مسافران دیگر بی خیال همه چیز شویم و شرایط را عادی ببینیم.

نگرانی از موج دوم کرونا

فرماندار شهرستان بابلسر در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در صورت ورود مازندران به پیک دوم شیوع ویروس کرونا شهرهای ساحلی به دلیل مسافر پذیری و ازدیاد تردد بیش از هرجای دیگر آسیب پذیر خواهند بود.

اسماعیل حسن‌زاده با اشاره به افزایش نگرانی ها در میان مدیران شهری و مردم شهر بابلسر ، افزود: در طرح فاصله گذاری اجتماعی و ۲ هفته اخیر شاهد ثبات در نرخ موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا بودیم.

وی با پیش بینی این که در ایام ماه مبارک رمضان شرایط شیوع ویروس کرونا در مازندران و شهر بابلسر روند ثابتی را طی کند، گفت: نگرانی بیشتر ما از تعطیلات عید فطر و همچنین پس از آن است که با توجه به تداوم تعطیلی مدارس پیش بینی می شود سفر به استان مازندران و به خصوص شهرهای گردشگری پذیر همچون بابلسر افزایش یابد.

فرماندار شهرستان بابلسر با بیان اینکه زیرساخت های بهداشت و درمان بابلسر همانند دیگر نقاط استان ظرفیت مشخصی دارد ، افزود: در صورت بازگشت دوباره پیک شیوع بیماری کرونا در شرایط سختی قرار خواهیم گرفت.

رئیس اداره بهداشت و درمان شهرستان فریدونکنار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طی هفته های گذشته مراجعه بیماران کرونایی به شدت کاهش یافت و تعدا بستری بیماران نیز در بیمارستان این شهرستان کمتر از پنج نفر است و این نشان می دهد در حال حاضر این بیماری کنترل شده است و شهر های بابلسر و فریدونکنار از وضعیت خوبی برخوردار هستند.

محمد ساتری با بیان اینکه نتیجه بازگشایی مراکز خرید و بازار ها و همچنین بازگشایی جاده ها در روز های آتی مشخص خواهد شد ، افزود: امیدواریم شاهد افزایش و سیر صعودی این بیماری در هفته های آتی نباشیم.

وی ادامه داد : با توجه به ناشناخته بودن این ویروس و نحوه انتقال سریع آن این امکان وجود دارد که هر لحظه شاهد افزایش مبتلایان باشیم به همین دلیل لازم است مردم همچنان نکات ایمنی و فاصله گذاری را رعایت کرده و از تردد های غیر ضروری جلوگیری کنند .

بی‌ثباتی وضعیت سفید

فرماندار شهرستان محمودآباد نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اتفاق خوبی که برای شهرستان محمودآباد افتاده بود کنترل شیوع ویروس کرونا با رعایت فاصله گذاری اجتماعی بوده است که امکان تداوم این وضعیت با توجه به باز گشایی راه ها و برداشته شدن گیت های شهرستانی و استانی کم است و ممکن است دوباره وضعیت قرمز شود.

وی ادامه داد: با توجه به فعال شدن بازارها و پاساژ ها، این حجم بالای مراودات انسانی می تواند سبب انتقال و شیوع مجدد ویروس کرونا شود و از این حیث نگرانی ایجاد کرده است.

علیرضا شریعت با بیان اینکه ممکن است در محمودآباد شهروندان شاهد پیک دوم ویروس کرونا باشند، گفت : اگر این اتفاق بیفتد فشار مضاعفی بر کادر درمان ایجاد خواهد شد و کنترل شرایط برای شهرستان و در نهایت استان سخت خواهد شد.

وی افزود : حتی اگر مدتی وضعیت شهرستان سفید شود این قضیه تداوم پیدا نمی کند و هر آن احتمال درد با درگیری یک فرد با توجه به این حجم بالای مراودات انسانی ، کل شهر را درگیر کند و این یعنی اتصال و انتقال به جای انقطاع .

استان مازندران از گردشگر پذیر ترین استان های کشور است که همه ساله در ایام تعطیل میزبان مسافر از اقص و نقاط کشور می باشد به طوری که حتی شیوع کرونا نیز نتوانسته است از ورود مسافران به این خطه سرسبز جلوگیری کند .

بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال حاضر ۳۶۲ نفر بیمار کرونایی در مراکز درمانی این استان بستری هستند. آمار بیماران اول اردیبهشت ماه امسال ۴۳۴ نفر و اوایل شیوع بیماری کرونا در اسفند ماه بیش از ۲ هزار نفر بود.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار