ناظر گمرکات استان مازندران گفت: در سال گذشته حدود ۲۱۷ میلیون دلار انواع کالاهای غیرنفتی از گمرکات این استان به خارج از کشور صادر شد.
کد خبر: ۸۵۱۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰ 18 May 2020

ناظر گمرکات استان مازندران گفت: در سال گذشته حدود ۲۱۷ میلیون دلار انواع کالاهای غیرنفتی از گمرکات این استان به خارج از کشور صادر شد.

علی یوسفی منش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا حجم کالاهای غیر نفتی صادراتی استان مازندران را در سال گذشته حدود یک میلیون تن اعلام کرد که از لحاظ وزنی صادرات استان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود ۴۴ درصد رشد داشت.
وی در مورد کاهش ارزش ارزی صادرات غیر نفتی استان مازندران در سال گذشته با وجود رشد ۴۴ درصدی حجم کالاها، واقعی شدن نرخ گذاری کالاها را دلیل اصلی این کاهش بیان کرده است.
یوسفی منش اضافه کرد : با توجه به این که براساس قانون صادرکنندگان باید حدود نیمی از ارز ناشی از صادرات غیر نفتی را در سامانه نیما ارایه بدهند ، این الزام قانونی باعث نرخ گذاری واقعی قیمت کالای غیر نفتی صادراتی و کاهش ارزش ارزی نسبت به سنوات گذشته در کل کشور شده است.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود ۶۰ درصد از حجم کالاهای صادراتی غیرنفتی استان مازندران به خارج از کشور را سیمان تشکیل داده است که بیشترین صادرات این مصالح ساختمانی نیز از بندرامیرآباد انجام شده است.
ناظر گمرکات استان مازندران اظهارداشت : از لحاظ ارزشی نیز حدود ۶۰ درصد کالاهای غیر نفتی صادراتی استان به خارج از کشور از جمله کشورهای آسیای میانه را لبنیات مربوط به یکی از شرکت های بزرگ تولیدی این محصول تشکیل داد.
یوسفی منش در مورد عدم صادرات مرکبات و کیوی از گمرکات پنج گانه مازندران از سوی صادرکنندگان مازنی نبود شرکت های حمل و نقل بین المللی و گرانی حمل بار با این شرکت های داخلی بیان کرد و تفاوت نرخ حمل کامیون های داخلی با خارجی را حدود ۵۰ درصد دانست.
وی اضافه کرد : براساس اظهار صادرکنندگان مرکبات و کیوی، نرخ حمل این محصولات با کامیون های روسی از آستارا به کشورهای آسیای میانه حدود ۲۵۰۰ دلار است و این در حالیست این جابجایی با شرکت های حمل و نقل بین المللی داخلی به حدود پنج هزار دلار می رسد.
وی توضیح داد : کامیون هایی که از روسیه کالاهای وارداتی را وارد ایران می کنند، در برگشت برای خلاص شدن از یک سر خالی ، نیمی از نرخ متعارف حمل و نقل را دریافت می کنند و این رویه سود دو سر را نصیب صادرکنندگان ایرانی و کامیون داران روسی می کند و در چنین شرایطی صادرکنندگان کیوی و پرتقال مازندران را از گمرک آستارا به کشورهای آسیای میانه و روسیه صادر می کنند.
ترخیص نهاده های دامی با اظهارنامه
ناظر گمرکات مازندران در باره عدم صدور مجوز برای ترخیص نهاده های دامی از گمرکات ، طرح این مطالب را یک ادعا دانست و گفت : گمرکات استان آمادگی دارند تا حدود ۹۰ درصد از نهاده های دامی موجود در انبارها را بدون دریافت حقوق ورودی ترخیص کند.
یوسفی منش شرط این ترخیص را ارایه اظهارنامه برای مشخص شدن واردکننده و مالک کالای وارداتی و صدور مجوز بهداشتی دانست.
وی خاطرنشان کرد : علاوه بر آن باید بانک عامل تامین ارز دولتی این نهاده ها را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تعهد کند و قطعا پیش از ترخیص داشتن این تعهدنامه طبق قانون الزامی است و تمام این فرایند در خارج از حیطه اختیارات گمرک قرار دارد.
وی اظهارداشت : در حوزه وظایف گمرکی که دریافت حقوق ورودی است ما می توانیم پس از طی مراحل قانونی تا حدود ۹۰ درصد از نهاده ها وارداتی را بدون دریافت این حقوق قانونی ترخیص کنیم به شرطی که سایر مراحل قانونی که در خارج از حیطه اختیارات گمرکی است ، طی شود.
استان مازندران پنج گمرک دارد و از این این گمرکات،امیرآباد در شرق و نوشهر درغرب استان از فعالترین گمرکات استان به شمار می روند که بیش از ۹۰ درصد از صادرات کالاهای غیر نفتی از این دو گمرک که در داخل بنادر امیرآباد و نوشهر قرار دارد، انجام می شود.
شورای توسعه صادرات مازندران هدف گذاری صادرات غیر نفتی استان را تا پایان برنامه ششم حدود سه میلیارد دلار برنامه ریزی کرد که براساس اظهارات مسوولان هم اکنون سالانه میزان صادرات استان در مجموع از گمرکات ایران به حدود یک میلیارد دلار می رسد.
استان مازندران سالانه حدود هفت میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که حدود نیمی از این محصولات مازاد بر مصرف استانی و قابلیت صادراتی دارد و در سال های اخیر گام های موثری برای رشد صادرات محصولات کشاورزی انجام شد به طوری که در سال گذشته صادرات دو قلم محصولات باغی مرکبات و کیوی از مازندران به حدود ۲۰۰ میلیون دلار رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار