مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران گفت: تاکنون موردی از بیماری عفونی فاسیولا در این استان گزارش و یا به ثبت نرسیده است.
کد خبر: ۸۵۲۳۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷ 19 May 2020

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران گفت: تاکنون موردی از بیماری عفونی فاسیولا در این استان گزارش و یا به ثبت نرسیده است.

دکتر محمدرضا پارسایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود: فاسیولا یک بیماری عفونی ناشی از انگل فاسیولاست که از طریق مصرف سبزیجات و حتی آب آلوده می تواند به انسان سرایت کند، ولی در ۲ سال اخیر هیچ گزارشی مبنی بر شناسایی بیمار مبتلا به این انگل در سطح مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گزارش نشده است.
وی اضافه کرد : به هر حال این بیماری عفونی یکی از بیماریهای شایع در فصل بهار برای استان های شمالی کشور از جمله استان مازندران محسوب می شود که باید مورد توجه شهروندان استان قرار گیرد تا از مصرف سبزی نشسته و آب های آلوده از جمله چشمه ها خودداری کنند.
دکتر پارسایی طولانی بودن زمان نهفتگی این بیماری و افزایش سطح آگاهی مردم در خودمراقبتی و رعایت نکات بهداشتی در مصرف سبزیجات را از دلایل اصلی عدم شیوع این بیماری در استان مازندران در دو سال اخیر بیان کرد.

فاسیولا یا گندیدگی کبد چیست؟
فاسیولیازیس یک عفونت انگلی مشترک بین انسان ، حیوان و ناشی از کرم‌های انگلی فاسیولا است که مردم در گویش بومی آن را به نام کرم کپلک گوسفند نیز می‌شناسند، انگل‌های فاسیولا کرم‌های مسطح و برگی شکلی هستند که عمدتاً در مجاری صفراویِ کبد دام‌ها ازجمله گوسفند، بز، گاو، گاومیش و برخی علفخواران دیگر زندگی می‌کنند و دو گونه از این انگل افراد را آلوده می‌کنند. گونهٔ اصلی آن Fasciola hepatica یا انگل کبدیِ رایج یا انگل کبد گوسفند نیز شناخته می‌شود.

این بیماری عفونی در بیش از ۷۰ کشور جهان یافت می‌شود، به خصوص در مناطقی که گوسفند یا گاو پرورش داده می‌شود. Fasciola hepatica در تمام قاره‌ها به جز قطب جنوب و Fasciola gigantica در برخی مناطق گرمسیری یافت می‌شود.
انسان‌ها با خوردن سبزیجات و گیاهان آلوده و آب آلوده، مانند نوشیدن آن یا خوردن سبزیجاتی است که با آب آلوده شسته و یا آبیاری شده‌اند به این بیماری انگلی مبتلا می شوند.
اگرچه این بیماری انگلی مسری نبوده ، ولی از راه خوردن گوشت گوسفند به خصوص جگر که حاوی انگل نالغ فاسیولاست به این بیماری عفونی مبتلا می شوند و علائم بالینی این بیماری می‌تواند شامل تب، ضعف، درد شکم، ائوزینوفیلی، هپاتومگالی (کبد بزرگ شده) باشد.
علایم بیماری در انسان

تب ۴۰-۴۲ درجه سانتی گراد که معمولاً اولین علامت بیماری است که ظاهر می‌شود، درد در ناحیه شکم ،اختلالات دستگاه گوارش نظیر اسهال، تهوع و نفخ شکم و کهیر،

علایم تنفسی (بندرت اتفاق می‌افتد) نظیر سرفه، تنگی نفس، خلط خونی ،بزرگ شدن کبد و طحال ،آب آوردگی شکم ، کم خونی، یرقان است.

خسارت اقتصادی ناشی از این بیماری در سراسر جهان۳/۲ میلیارد دلار آمریکا برآورد شده‌است. این بیماری اکنون یکی از بیماری‌های انسان به‌شمار می‌آید و بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت حدود ۲/۴ میلیون نفر به فاسیولا آلوده بوده و ۱۸۰ میلیون نفر دیگر نیز در خطر آلودگی به آن قرار دارند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار