شماری از کسبه بازار هفتگی نوشهر امروز (سه شنبه) در حالی بساط کسب خودشان را دراین شهر گردشگرپذیر پهن کرده‌اند که برخی از مسئولان و متولیان بهداشت و درمان منطقه این اقدام را خلاف مصوبه ستاد قرارگاه پدافند زیستی استان مازندران اعلام کرده‌اند.
کد خبر: ۸۵۲۳۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱ 19 May 2020

این بازار پیش از شیوع ویروس کرونا با فعالیت دست کم ۵۰۰ دستفروش در روز های سه شنبه در محدوده ساحلی منطقه ویژه گردشگری ستیرای نوشهربرپا می شد اما در پی مصوبه ستاد قرارگاه پدافند زیستی و ستادملی مقابله با کرونا از سیزدهم اسفنده ماه سال گذشته از فعالیت این بازار جلوگیری شد .

خبرنگار ایرنا به دنبال انتشار از سرگیری فعالیت بازار هفتگی این شهر در شبکه های اجتماعی پیام رسان برای روشنگری افکار عمومی با شماری از دستفروشان این بازار به گفت و گو پرداخت و علت حضورشان در این بازار با توجه به نداشتن مجوز و رسمی اعلام نشدن از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد قرارگاه پدافند زیستی مازندران جویا شد .

علی رضایی در حالی که بساط فروش خرما و کشمش را در این بازار هفتگی پهن کرده بود ، گفت: اغاز فعالیت این بازار پیش از این از سوی مسئول بازار هفتگی اطلاع رسانی شده بود و همه کسبه این بازار به دنبال اعلام این مسئول تصمیم گرفتند تا پس از مدتها تعطیلی بتوانند لقمه نانی را برای خانواده فراهم کنند.

وی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت : اغلب کسبه بازار هفتگی در این استان درآمدی جزء از این طریق ندارند و با اینکه دولت مجوز فعالیت به بیشتر مشاغل کم خطر و پرخطر را داده و حتی اعلام کرده که این مشاغل با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند فعالیتشان را آغاز کنند ولی باید برای کسبه بازار هفتگی که بیش از دو ماه هیچ درآمدی نداشتند فکری شود.

کریمی دیگر فروشنده لوازم خانگی نیز به خبرنگار ایرنا گفت که در نخستین ساعات اولیه امروز به محض شروع فعالیت بیشتر کسبه ، ماموران بهداشتی حضور پیدا کردند و از کسبه خواستند که بساطشان را جمع و منطقه را ترک کنند اما از آنجایی که اغلب فروشندگان بازار هفتگی این منطقه از راه های دور خطه غربی و حتی شرقی مازندران هستند عده ای بساطشان را جمع کردند وعده دیگری نیز با التماس و به شرط رعایت موازین بهداشتی مانده اند.

وی با این ادعا که سال ها با بساط کردن دوره ای اجناس خود به صورت هفتگی در بیشتر شهرهای مازندران مخارج زندگی روزمره اش را تامین می کند ، افزود : با داشتن سه فرزند بزرگ و مخارج زیاد زندگی و نداشتن درآمد دچار مشکلات فراوانی شده ایم و جز شرمساری در برابر خانواده چاره دیگری نداریم .

وی اظهارداشت : اگرچه همه می دانند لغو بازار هفتگی به خاطر قطع انتقال زنجیره کرونا بوده است اما از طرفی بیشتر کسبه با گذشت بیش از دو ماه از شیوع ویروس همچنان چشم به راه هستند تا کی مسئولان اعلام کنند که فعالیت این بازار دوباره از سرگرفته شود.

سمپاشی محل برپایی بازار هفتگی

مسئول امور خدمات شهرداری نوشهر در این باره گفت که روز گذشته با اعزام ماموران آتش نشانی عملیات محلول پاشی به منظور ضدعفونی کردن مکان بساط دستفروشان بازار هفتگی این شهر انجام گرفت.

حمیدرضا جهاندار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : چنین اقدامی برحسب دستور مسئولان مافوق بوده است و با اینکه نزدیک به سه ماه مکان بازار هفتگی این شهر از نظر بهداشتی مشکلی نداشت ولی با این حال اقدام به پاکیزگی و ضدعفونی کردن این مکان شده است.

تلاش خبرنگار ایرنا برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به این گزارش با شهردار نوشهر تا این لحظه بی نتیجه ماند.

مجوز بازگشایی بازار هفتگی صادر نشد

مدیرشبکه بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی شهرستان نوشهر نیز در این باره گفت که تاکنون مجوزی از سوی ستاد قرارگاه پدافند زیستی استان مازندران برای دایر شدن بازار هفتگی این شهر صادر نشده و بنابراین فعالیت این بازار ممنوع است و تاوان آن را باید مسئولان ذیربط پس دهند.

دکتر سید رحیم سیدپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : به محض انتشار چنین اتفاقی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی پیام رسان بدون فوت وقت کارشناسان مرتبط را به مکان بازار هفتگی این شهر اعزام و از آنان خواسته شد به هرشکلی دستفروشان را متقاعد کنند تا بساطشان را جمع و منطقه ترک کنند.

وی اظهارداشت : همه مسئولان تا حدود زیادی می دانند که کرونا بلای بی سابقه ای بوده و تاکنون آثار و ضرر و زیان اقتصادی فراوانی برجای گذاشته و تحمیل مردم کرده است اما به هر شکل تا زمانی که مصوبه ای از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و ستاد قرارگاه پدافند زیستی استان برای فعالیت این قشر از جامعه صادر نشود نباید نسبت به این موضوع بسیار مهم و حساس چشم پوشی کرد.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که هم اکنون موضوع از سرگیری فعالیت بازار هفتگی این شهر در حال پیگیری است و به محض صدور مجوزهای لازم از سوی مراجع ذیصلاح مراتب به اطلاع بازاریان این شهر رسانده خواهد شد .

در سطح استان مازندران حدود ۱۰ بازار هفتگی به صورت رسمی در شهرهای مختلف فعالیت داشتند.

ستاد اطلاع رسانی فرماندهی مدیریت و کنترل بیماری کرونا مازندران روز گذشته اعلام کرده بود که ظرف ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۴۲ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند و ظرف همین مدت تعداد ۷۷ نفر از افراد مشکوک بستری شده ، از بیمارستان ها مرخص شدند و تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

در حال حاضر ۲۶۴ بیمار با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند.

این در حالی است که بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی بابل هم اکنون ۶۶ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های بابل بستری هستند ضمن اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ١۶ بیمار جدید بستری و ١١ بیمار هم ترخیص شدند.

تعداد ٢٠ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

شهرستان نوشهر با جمعیتی دست کم ۱۳۰ هزار نفر دارای یک نقطه شهری و ۱۳۰ نقطه روستایی درغرب مازندران قرار دارد .

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار