دائمی شدن جریان آب در رودخانه‌های مازندران پس از یک دهه بار دیگر سبب شد تا کشاورزان به ویژه جوانان روستایی به تفریح لذتبخش ماهیگیری با دست و تور روی بیاورند.
کد خبر: ۸۵۳۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲ 23 May 2020

کپور ،آزاد و اورنج از گونه های معروف ماهیان رودخانه های مازندران هستند که در اندازه های مختلف به صورت خود پرورشی در رودخانه های استان رشد می کنند و جوانان با گرم شدن هوا از خرداد ماه وارد رودخانه های استان می شوند.

ایرنا: کم آبی و حتی خشکسالی طی ۱۰ سال اخیر در کشور و استان مازندران سبب شد تا بسیاری از رودخانه های استان حتی آب زیست محیطی خود را نداشته باشند و در نتیجه تفریح شنا و ماهیگیری در رودخانه های مازندران بسیار کم رنگ وحتی به نقطه صفر رسیده بود.

از آنجایی که عمده آبیاری مزارع شالیزارهای مازندران از طریق سردهنه ها صورت می گیرد ، کشاورزان با مشاهده عینی ماهیانی که در این سردهنه ها در جنب و جوش هستند ،متوجه ماهی دار شدن رودخانه ها شده و برنامه ریزی تفریحی برای صید ماهی مورد توجه قرار می گیرد.

ماهیگیری با دست و تور در رودخانه های اصلی و فرعی مازندران همواره یکی از تفریحات لذتبخش روستاییان در زمان فعالیت برنجکاری است که این فعالیت سرگرم کننده پس از یک دهه کم آبی رودخانه ها ،امسال بار دیگر شروع شده است.

ماهیگیری با دست و تور ماهیگیری که به زبان محلی ( کرفا ) گرفته می شود بسیار لذتبخش تر از خوردن ماهی است و هر ساله با گرم شدن هوا و در نتیجه کاهش حجم آب رودخانه ، شرایط برای ماهیگیری مهیا می شود و جوانان به همراه با تجربه ها وارد رودخانه های اطراف محل خود و حتی به سمت رودخانه های مهم شیلاتی استان نیز می روند.

مازندران ۱۲۰ رودخانه اصلی و فرعی دارد و بر اساس تعریف شیلات مازندران ۲۳ رودخانه منتهی به دریای خزر در استان از جمله تجن ، تلار ، هراز ، بابلرود، چشمه کیله به عنوان رودخانه های شیلاتی محسوب می شوند.

اگرچه صید ماهی در رودخانه های شیلاتی مازندران با هدف تکثیر طبیعی تا پایان خرداد نیز ممنوع است اما با توجه به این که همه رودخانه های استان کاربری آبیاری مزارع شالیزاری را دارند و انشعاب گرفتن رودخانه های فرعی از رودخانه های اصلی حتی رودخانه شیلاتی سبب می شود تا ماهیان در همه رودخانه ها به صورت کم و زیاد مهاجرت داشته باشند.

وجود ۹۰۰ کیلومتر سواحل ایرانی دریای خرز در شمال که ۳۳۸کیلومتر آن درخطه مازندران قرار دارد سبب شده است تا ۱۲۰ رشته رودخانه فصلی و دائمی همواره از نعمت ماهی دار شدن بهره مند شوند و در واقع آبزی پروری یکی از ظرفیت های مهم مازندران است.

بر اساس اعلام شیلات مازندران سرریز شدن آب سدها و تکمیل ظرفیت ذخیره آب در ۸۰۰ قطعه آببندان ، دائمی شدن روان آب و افزایش دبی آب ۱۲۰رودخانه بزرگ و کوچک و بالا آمدن آب چاهها امسال پرورش و تولید انواع ماهیان گرم آبی را در مازندران رونق داده است.

شیلات مازندران با دارا بودن بیش از سه هزار و ۵۰۰ مرکز آبزی پروری و اشتغال بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر بهره بردار جایگاه ویژه ای درفعالیت های شیلاتی کشور دارد.
طبق آمار شیلات مازندران ، پارسال حدود ۸۲ هزار تن انواع آبزیان پرورشی در استان تولید شد.

پرورش ماهیان گرم آبی از جمله کپور ، آزاد ، سفید و فیتفاک پشت سدها ، آببندان ها و مزرعه ها و پرورش ماهیان سرد آبی بویژه قزل آلا در حاشیه رودخانه های دامنه های البرز در استان مازندران انجام می شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار