مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران از خرید بیش از هفت هزار و ۴۰۰ تن دانه روغنی کلزا در مراکز خرید تضمینی مازندران و آماده شدن مراکز خرید تضمینی گندم استان برای دریافت محصول گندم‌کاران مازندران طی روزهای آتی خبر داد.
کد خبر: ۸۵۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰ 31 May 2020

اردیبهشت و خرداد زمان برداشت و عرضه دو محصول مهم کشاورزی در مازندران، یعنی کلزا و گندم است. برداشت کلزا معمولا از میانه‌های اردیبهشت و برداشت گندم نیز در نیمه دوم خرداد هر سال در مازندران آغاز می‌شود. امسال نیز مانند سال‌های گذشته مراکز خرید تضمینی کلزا و گندم در مازندران محل عرضه این محصولات کشت شده توسط کشاورزان هستند. به گفته مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران خرید کلزا به روزهای پایانی نزدیک شده و خرید گندم در مازندران از هفته آتی آغاز می‌شود.

افزایش ۳۵ درصدی قیمت کلزا

«بهرام نجفی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این که خرید تضمینی کلزا در مازندران از ۲۱ اردیبهشت آغاز شد، اظهار کرد: پیش‌بینی ما این بود که در مازندران ۱۹ مرکز خرید تضمینی برای کلزا در نظر گرفته شود که تا کنون ۱۲ مرکز فعال شدند و خرید تضمینی کلزا در آن‌ها انجام می‌شود. در شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر، نکا، میاندورود، ساری، قائمشهر، جویبار، بابل و آمل مراکز خریدی بر اساس مقدار تولید این شهرستان‌ها برپا شد.

وی درباره مقدار محصول خریداری شده از کلزاکاران گفت: از ابتدای خرید کلزا در مازندران تا کنون بیش از هفت هزار و ۴۱۴ تن کلزا از کشاورزان خریداری شد. خرید کلزا در مناطق دشتی مازندران روزهای پایانی را می‌گذراند.

این مسئول با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی قیمت کلزا در طرح خرید تضمینی نسبت به سال گذشته خاطرنشان کرد: پارسال هر کیلوگرم کلزا از کشاورزان به قیمت ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال خریداری می‌شد اما امسال با پیشنهادهای جهاد کشاورزی و تأیید شورای اقتصاد، قیمت خرید تضمینی کلزا با رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال گذشته، ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال تعیین شد که با این قیمت از کلزاکاران خریداری می‌شود.

کشاورزان در صف دریافت بهای محصول

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران به شرایط پرداخت بهاری محصول خریداری شده به کشاورزان اشاره کرد و افزود: پرداخت با توجه به این که دولت یارانه قابل توجهی برای خرید گندم و کلزا در نظر می‌گیرد، منابع تأمین نقدینگی از سوی سازمان برنامه و بودجه و از محل هدفمندی یارانه‌ها و بانک مرکزی تأمین می‌شود. تا امروز حدود ۱۲ میلیارد ریال به کلزاکاران پرداخت شد که البته از نظر ما هم مناسب نبود و امیدواریم که روند پرداخت با تخصیص اعتبار تسریع شود.

نجفی اظهار کرد: قول داده شده که در هفته جاری بخش دیگری از مطالبات کشاورزان نیز پرداخت شود. در واقع پرداختی‌ها به صورت متمرکز از خزانه به حساب کشاورز واریز می‌شود. در خرید تضمینی پس از تحویل محصول به مرکز خرید برای کشاورز رسید صادر می‌شود و همزمان در صف انتظار کشوری قرار می‌گیرد و به نوبت پس از تزریق اعتبار به خزانه، پول به حساب کشاورزان واریز می‌شود. پارسال میانگین مدت پرداخت مطالبات کشاورزان ۱۲ روز پس از تحویل محصول بود که کمی نسبت به سال ۱۳۹۷ طولانی‌تر بود. اما امیدواریم امسال با کمک مسئولان و تأمین به موقع اعتبار این مدت افزایش نیابد.

تاثیر خوش‌حسابی در افزایش تولید

این مسئول افزود: مدیران شرکت بازرگانی دولتی ایران هر روز در سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی پیگیر تأمین نقدینگی‌ها هستند. هر زمان که نقدینگی از محل هدفمندی یارانه‌ها و تسهیلاتی که بانک‌ها به شرکت بازرگانی دولتی می‌دهند وارد خزانه شود، مستقیم به حساب کشاورز واریز خواهد شد.

وی با اشاره به اثرگذاری پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان به آن‌ها در افزایش تولید، گفت: پرداخت به موقع بهای محصولات کشاورزی باعث می‌شود در سال‌های آتی افزایش تولید داشته باشیم. زیرا کشاورز انگیزه بیشتری برای تولید محصول به دست می‌آورد. به همین دلیل از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه می‌خواهیم اقدامات لازم برای پرداخت به موقع بهای محصولات را انجام دهند تا محصول از چرخه خرید تضمینی خارج نشود و دلال‌ها ورود نکنند.

۲۳ مرکز برای خرید تضمینی گندم

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی مازندران با اشاره به در پیش بودن موعد برداشت گندم، از برنامه‌ریزی برای برپایی ۲۳ مرکز خرید گندم در مازندران برای خرید گندم تولید شده کشاورزان در سال جاری خبر داد و گفت: از ۲۳ مرکز پیش‌بینی شده در استان برای تحویل گرفتن گندم‌های تولید شده بعضی از مراکز آماده شدند.

نجفی اظهار کرد: برآورد تولید گندم در استان امسال حدود ۱۵۵ هزار تن است. شورای اقتصاد برای خرید تضمینی گندم امسال با رشدی ۴۷ درصدی نسبت به سال گذشته، قیمت ۲۵۰۰ تومان با افت ۴ درصد مفید و یک درصد غیرمفید به ازای هر کیلوگرم گندم را تعیین کرده است. پارسال هر کیلو گندم در طرح خرید تضمینی ۱۷۰۰ تومان خریداری می‌شد.

این مسئول با اشاره به استراتژیک بودن گندم و اهمیت آن در امنیت غذایی اظهار کرد: گندم یکی از کالاهای اساسی است و تأمین آن برای امنیت غذایی کشور اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل مدیریت خرید آن مسأله مهمی است که تأکید می‌شود به صورت متمرکز توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران که در استان‌ها ادارات کل غله و خدمات بازرگانی نیروهای اجرایی آن هستند انجام شود.

ورود واسطه‌ها ممنوع

وی تصریح کرد: از سوی معاونت اقتصادی ریاست جمهوری نیز ابلاغ شد که خرید گندم به صورت مدیریت شده و متمرکز توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران که در استان‌ها انجام شود. همچنین تمام نیازهای صنفی و صنعتی به گندم هم از طریق اداره کل غله تامین خواهد شد. به همین دلیل تأکید شده که تحت هیچ شرایطی دلالان و واسطه‌ها و سلف‌خرها اجازه وارد شدن به چرخه خرید گندم را ندارند.

نجفی به امکان خرید گندم توسط برخی کارخانه‌ها اشاره کرد و گفت: اگر کارخانه‌دار یا صنعتگری بخواهد این محصول را بخرد باید از قبل به اداره کل غله اطلاع دهد و به شرط این که محصول را کمتر از قیمت تضمینی خریداری نکند مجاز به خرید گندم است. اما دلالان و واسطه‌ها یا هر انباری که بدون مجوز اداره کل غله گندم را از کشاورزان خریداری کند، محصول خریداری شده به عنوان کالای قاچاق شناخته می‌شود.

به گفته این مسئول مکاتباتی با پلیس راهور و اداره کل راهداری نیز در حال انجام است تا از صدور بارنامه برای خروج گندم خریداری شده در فرآیند غیرمجاز جلوگیری شود. نیروی انتظامی هم محموله‌های بدون بارنامه را به عنوان کالای غیرمجاز ضبط می‌کند.

بنا به اعلام مسئولان جهاد کشاورزی مازندران، امسال ۱۲ هزار و ۲۷۰ هکتار از زمین‌های زراعی مازندران به کشت کلزا اختصاص یافت و تولید حدود ۲۰ هزار تن کلزا در استان برای فصل زراعی جاری پیش‌بینی شده است.

در بخش کشت گندم نیز امسال نزدیک به ۵۵ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یافت که براساس برآوردهای انجام شده حدود ۱۵۵ هزار تن گندم از این مزارع برداشت خواهد شد. همچنین پیش‌بینی شده از این میزان تولید، حدود ۱۱۰ هزار تن گندم مازاد بر مصرف گندمکاران از سوی مراکز خرید تضمینی خریداری شود.

گندم در مناطق جلگه‌ای مازندران به صورت آبی و در مناطق میان بند و کوهستانی به صورت دیم کشت می‌شود. کیفیت گندم تولیدی مازندران بالاتر از سایر استان‌های کشور است. مازندران در تولید گندم با کیفیت رتبه ممتاز کشور را دارد.

 ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار