کد خبر: ۸۶۰۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴ 10 June 2020

آغاز فعالیت‌های نمایشی با شعار «من، تو، ما/تئاتر، زندگی و کرونا»

تابناک/ مدیر دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی با اعلام آغاز اجراهای عمومی آثار نمایش خیابانی در تهران و چهار استان دیگر با شعار «من، تو، ما/تئاتر، زندگی و کرونا» گفت: در صورت تایید ستاد ملی مبارزه با کرونا و اعلام استان‌های سفید، اجرای آثار تئاتر خیابانی به دیگر استان‌ها نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

بعد از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بیش از سه ماهه فعالیت‌های فرهنگی و هنری به شکل عمومی و خاصه در عرصه هنر تئاتر از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸ برای قطع زنجیره شیوع این ویروس به دلیل این که محیط‌های فرهنگی و هنری سربسته مانند سالن‌های نمایشی و تماشاخانه‌ها می توانند  یکی از اصلی‌ترین محیط‌های انتقال‌دهنده این ویروس باشند، در نهایت سوم خردادماه از زبان قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر احتمال شروع اجراهای تئاتر با آثار هنرمندان نمایش خیابانی در استان‌های سفید و تهران به‌عنوان فصل آغاز حیات مجدد تئاتر در دوران پسا کرونا مطرح شد.

حیات مجدد تئاتر با نمایش خیابانی

در همین ارتباط سامان خلیلیان مدیر دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۰ خردادماه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تأیید صحبت‌های قادر آشنا از حیات مجدد تئاتر با نمایش خیابانی و تمام بایدها و نبایدهای آن سخن گفت.

رویکردی که در کنار تأکید بر سلامت مردم به‌عنوان مهم‌ترین اصل در راستای آغاز فعالیت عرصه هنرهای نمایشی، امیدآفرینی، شورآفرینی و تلاش برای ارتقاء سطح نشاط عمومی جامعه را به‌عنوان مهم‌ترین اهداف فعالیت اجرای آثار تئاتری با همراهی هنرمندان نمایش خیابانی در تعدادی از استان‌های سفید و تهران اعلام کرد.

درنهایت بعد از رایزنی‌های متعدد و جلسات کارشناسی مختلف در تاریخ ۲۰ خردادماه خبر آغاز اجرای آثار نمایشی خیابانی در تهران و چهار استان کرمان، قزوین، گیلان و کرمانشاه در حوزه نمایش خیابانی با رویکردها، نگرش‌ها، تعداد و شیوه اجرا و محیط‌های میزبان این آثار اعلام شد.

در همین راستا با خلیلیان مدیر دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی درباره چندوچون و کم‌وکیف محوریت؛ موضوع و شیوه اجرای آثار نمایشی خیابانی به‌عنوان جرقه نخست آغاز فعالیت‌های تئاتری در کشور به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه از خاطر شما می‌گذارد.

محوطه تئاترشهر و میزبانی از ۴۸ اجرای عمومی نمایش خیابانی

خلیلیان با اشاره به آنکه از ۲۱ خردادماه پرونده اجرای آثار خیابانی به شکل هم‌زمان در تهران و چهار استان کشور مطابق وعده از پیش داده شده محقق شد و این اجراها به مدت ۱۰ شب تا ۳۱ خردادماه ادامه خواهد داشت گفت: برهمین اساس در گام نخست در تهران شاهد ۴۸ اجرای عمومی از ۱۲ گروه حاضر هستیم که هرکدام از این گروه‌ها چهار اجرا در محوطه مجموعه تئاتر شهر به مخاطبان ارائه خواهند داد.

وی افزود همچنین در کنار تهران، استان‌های کرمان، قزوین، گیلان و کرمانشاه نیز شاهد اجرای آثار خیابانی در این بازه زمانی ۱۰ روزه در گام نخست شروع فعالیت‌های تئاتری در دوران پسا کرونا خواهند بود.

۱۳۰ اجرای عمومی در استان‌های قزوین، گیلان و کرمان

خلیلیان درباره اجراهای گروه‌های نمایش خیابانی در استان‌ها و شهرستان‌ها گفت: در استان گیلان ۷۰ اجرای عمومی توسط هفت گروه را در شهرستان‌های آستانه اشرفیه، رشت و لاهیجان شاهد هستیم. همچنین در شهرستان‌های الوند، قزوین و تاکستان استان قزوین ۳۰ اجرای عمومی توسط شش گروه نمایشی آثار خود را به صحنه خواهند برد و در نهایت شهرستان‌های کرمان، سیرجان و رفسنجان در استان کرمان نیز با حضور سه گروه نمایشی شاهد ۳۰ اجرای عمومی در حوزه نمایش خیابانی خواهند بود.

اجرا پشت چراغ قرمز برای سرنشینان اتومیبل‌ها

در میان شهرستان‌های نام‌برده آغاز اجرای آثار نمایش خیابانی، کرمانشاه به‌عنوان یکی از شهرهای قرمز برای اجرای آثار تئاتر خیابانی مورد اشاره قرار گرفته است.

مدیر دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا این به معنای نقض گفته‌های پیشین وی در زمینه اجرای آثار نمایشی خیابانی در استان‌های سفید نخواهد بود گفت: گروه‌های نمایشی حاضر در استان کرمانشاه اجراهای ویژه را خواهند داشت و بی‌هیچ تردیدی می‌توان این مسئله را عنوان کرد که این اجراها نه‌تنها در کشورمان که در جهان نیز نمونه‌ای نداشته و برای نخستین بار است که هنرمندان عرصه نمایش خیابانی با این نگرش دست به تولید و اجرای آثار نمایشی می‌زنند.

وی با تاکید بر آنکه مهم‌ترین محور موضوعی آثار نمایشی هنرمندان خیابانی در این فصل اجراها به‌ویژه در استان کرمانشاه بر مبنای مفاهیم و مبانی هشداردهنده در حوزه وضعیت قرمز شهرها و تاکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای ممانعت از تبدیل شدن شهرهای سفید به شهرهای زرد و قرمز است گفت: طی تعاملی که با اداره راهنمایی و رانندگی و همچنین شورای شهر کرمانشاه داشتیم قرار شد تا گروه‌های نمایشی حداکثر آثار خود را به مدت ۹۰ ثانیه و پشت چراغ‌های قرمز اجرا کنند.

۳۵۰ اجرا پشت چراغ قرمزهای ۹۰ ثانیه‌ای

خلیلیان افزود: در تعامل با دو نهاد اداره راهنمایی و رانندگی و همچنین شورای شهر کرمانشاه مقرر شده تا میزان زمان توقف خودروها پشت چراغ‌های قرمز به ۹۰ ثانیه افزایش پیدا کند و هنرمندان نیز با ماسک، گریم و همچنین شیوه نمایش‌های عروسکی در همین بازه زمانی کوتاه؛ رویکردها و نمایش‌های هشداردهنده‌ای را برای سرنشینان اتومبیل‌ها اجرا کنند. با توجه به تعداد تقاطع‌ها و چراغ‌های قرمز موجود در شهرستان کرمانشاه بیش از ۳۵۰ اجرا از هنرمندان این استان را در قالب این طرح منحصربه‌فرد خواهیم داشت.

حضور تماشگران روی صندلی‌ها و نقاط مشخص شده

خلیلیان با تاکید بر آنکه به گروه‌ها به شکلی مؤکد توصیه شده تا از تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در اجرای آثار خود بهره ببرند یادآور شد: آن‌گونه که بارها تاکید کرده‌ایم اصل نگرش ما در آغاز فعالیت‌های فرهنگی و هنری، خاصه در حوزه تئاتر بر سلامتی مردم استوار است.

وی خاطرنشان کرد: مسائلی مانند فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در تهران و همه استان‌ها در اجراهای عمومی رعایت خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در محل‌های مقرر برای اجرای گروه‌های نمایش خیابانی حاضر در این طرح تمهیدات مختلفی اندیشیده شده است. مقرر شده با نقطه‌گذاری و مشخص کردن فاصله‌ها، صندلی‌هایی قرار داده شود تا مخاطبان بر خلاف شیوه مرسوم مواجهه با آثار تئاتر خیابانی که عموماً گرد هنرمندان در فاصله‌ای تنگاتنگ قرار می‌گیرند، اینبار با فاصله مشخص روی صندلی‌ها و نقاط معین شده بنشینند.

توفیق این طرح در گرو همدلی و همراهی مردم

مدیر دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بی‌هیچ تردیدی برای دستیابی به موفقیت در اجرای این طرح و استمرار آن بعد از پایان مدت ۱۰ روز مشخص شده، نیازمند تعامل و همکاری عموم مردم و مخاطبان با اجرای این آثار هستیم. چراکه اجرا شدن این طرح در حقیقت جرقه نخست آغاز حیات مجدد عرصه تئاتر، تولیدات و فعالیت هنرمندان این هنر پویا؛ زنده و اثرگذار بعد از دوران پسا کرونا نیز خواهد بود.

خلیلیان یادآور شد: شعاری که برای این رویداد ۱۰ روز در نظر گرفته‌ایم «من؛ تو؛ ما / تئاتر؛ زندگی و کرونا» است و تلاش می‌کنیم در قالب تمامی آثار مطرح‌شده در کنار جلب مشارکت و افزایش شور و نشاط اجتماعی به سه مفهوم تئاتر؛ زندگی و همراهی این دو با کرونا در تولید آثار هنرمندان تأکید و نگاهی متفاوت شود.

اجرا در دیگر استان‌ها در گرو تایید ستاد ملی مبارزه با کرونا

مدیر دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان و در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از بازه زمانی ۱۰ روزه شاهد استمرار این شکل از اجراها در دیگر استان‌های کشور نیز خواهیم بود گفت: به شکل مستمر در ارتباط با ستاد ملی کرونا در کشور هستیم و با مشخص شدن استان‌ها و شهرستان‌های سفید تلاش می‌کنیم تا این شیوه اجراها را با هدف افزایش روحیه و نشاط اجتماعی در دیگر استان‌ها و شهرستان‌های کشور نیز به اجرا درآوریم. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار