استان مازندران در حالی به چهارمین ماه همه‌گیری ویروس کرونا همانند سایر استان های کشور نزدیک می‌شود که همچنان بازگشت به کار تالارهای پذیرایی در این خطه شمال کشور در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.
کد خبر: ۸۶۲۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲ 13 June 2020

مازندران در حالی به چهارمین ماه همه‌گیری ویروس کرونا همانند سایر استان های کشور نزدیک می‌شود که همچنان بازگشت به کار تالارهای پذیرایی در این خطه شمال کشور در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این اماکن که بیشترین فعالیت آنها در برپایی مراسم عقد و ازدواج و عروسی متمرکز است در حالی با گذشت ۱۱۰ روز از همه گیری ویروس کرونا هنوز مجوز فعالیت دریافت نکرده‌اند ، که بیش از ۹۰ درصد از مشاغل پرخطر مانند رستوران ها ، هتل ها و سایر اماکن تجمع مردمی با دریافت پروتکل های بهداشتی و تعهد سپاری برای رعایت آنها از جمله فعالیت با حداقل ۵۰ درصد ظرفیتشان از مدت ها قبل مجوز برگشت به کار دریافت کردند.
بلاتکلیفی زمان بازگشایی تالارهای پذیرایی در مازندران سبب شده تا بسیاری از برنامه های رزرو این واحدها لغو و وجه پیش پرداخت نیز به متقاضیان عودت داده شود. این وضعیت بویژه برای آن دسته از تالار دارانی که این اماکن را به صورت اجاره ای در اختیار دارند ، به مرز غیرقابل تحمل و ورشکستگی رسیده است.

بسیاری از این افراد که تعدادشان هم کم نیست و بیش از ۵۰ درصد تالارهای مازندران را شامل می شود ، این روزها در انتظار دریافت پروتکل های بهداشتی و آغاز فعالیت هستند و برای این منظور حتی دست به دامن رسانه ها شده اند.

بر اساس آمار رسمی حدود ۸۰ تالار پذیرایی در مازندران با مجوز ۲ مجموعه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان صنعت، معدن و تجارت فعالیت دارند. میانگین درآمد هر یک از این واحدها ماهانه حدود ۲۰۰ میلیون ریال برآورد می شود ضمن این که هر تالار به طور میانگین بیش از پنج نفر کارگر دارد. کمترین اجاره ماهانه یک تالار کوچک در استان ماهانه ۱۰ میلیون تومان به همراه یکصد میلیون تومان رهن است.

یک بام و دو هوا
مدیر یکی از تالارهای پذیرایی در مازندران که پس از ناامید شدن از مبادی رسمی برای حل مشکلش دست به دامن رسانه ها شد ، در باره وضعیت شغلی خودش و کارگرانش به خبرنگار ایرنا گفت : با وجود صدور مجوز برای فعالیت تالارهای پذیرایی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، این مجوز از سوی ستاد استانی صرفا برای تالارهای پذیرایی اجرایی نشده است.
میرزا محمدی افزود : این در حالیست از حدود یک ماه قبل برای رستوران ها، هتل ها و سایر امکان در سطح استان مازندران مجوز فعالیت با رعایت پروتکل های بهداشتی صادر شد، ولی برای تالارهای پذیرایی هر روز تصمیم جدیدی اتخاد می شود و امروز و فردا می کنند.
وی ادامه داد : در حال حاضر وضعیت استان از لحاظ همه گیری کرونا نسبت به اکثر استان های کشور طبق گزارش دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل بهتر شده و در وضعیت زرد کرونایی قرار داریم، ولی مجوز فعالیت نداریم و در این مدت با لغو رزرو ضرر و زیان زیادی متحمل شدیم.
محمدی که تالار پذیرایی را به صورت اجاره ای در اختیار دارد ، گفت : در حالی به دلیل شیوع ویروس کرونا ما تاکنون مجوز فعالیت دریافت نکرده ایم که باید در کنار عدم فعالیت ، اجاره تالار را به مبلغ ماهانه ۹ میلیون تومان به مالک آن بپردازیم و مبلغ یکصد میلیون تومان هم رهن گذاشتم که مالک می گوید در حال حاضر نمی تواند این مبلغ را پس بدهد و باید منتظر بمانیم تا دوره سه ساله اجاره به سر برسد.

وی که تالار را از پاییز پارسال به مدت سه سال اجاره کرده ، افزود : از اسفند ماه کارمان تعطیل شده در حالی که تعطیلات اسفند و فروردین تمامی روزها را رزرو داشتیم و حتی برای اردیبهشت و خرداد هم چند روز را مشتریان رزرو کرده بودند ولی به خاطر نامشخص بودن وضعیت ، تمامی مشتریان رزرو را لغو کرده و پیش پرداختیشان را پس گرفتند.

این تالار دار یکی از مشکلاتش را بیکار شدن چهار کارگرش به همراه سرآشپز و خودش دانست و توضیح داد : از اسفند ماه پارسال تاکنون هیچ درآمدی نداشتم و از اردیبهشت ماه در حال قرض گرفتن از این و آن برای پرداخت اجاره ماهانه تالار به مالک و تامین هزینه زندگی خودم هستم ضمن این که مالک حاضر نیست شرایط کرونایی را درک کرده و حداقل تخفیفی بابت اجاره قایل شود.

رییس اتاق اصناف مازندران هم به خبرنگار ما گفت : در شرایط فعلی به نظر می رسد با روند کاهشی ویروس کرونا ، شرایط در استان برای بازگشایی تمام مشاغل صنفی با رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله تالارهای پذیرایی فراهم است و باید هر چه سریع تر برای بازگشایی این مشاغل هم تصمیم گیری شود.
سید مجتبی پیرزاده افزود : بر اساس آمار ، تالارهای استان به طور میانگین ۱۵ تا ۲۰ کارگر دارند که مجموع کارگرانشان در حدود ۸۰ تالار پذیرایی در سطح استان به بیش از یک هزار نفر می رسد که با تعطیلی این اماکن به همراه کارفرمایانشان دچار ضرر و زیان شدند.
وی گفت : تداوم تعطیلی این تالارها به خصوص برای واحدهای استیجاری که به طور میانگین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال اجاره می دهند، بسیار سنگین است و این در حالیست که مشاغل مشابه آنها شامل رستوران، هتل و سایر اماکن باز و در حال فعالیت هستند.
پیرزاده افزود : این درست نیست که تنها به احتمال این که ممکن است بخشی از مردم پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکنند ، برای تالارهای پذیرایی اجازه فعالیت صادر نکرد و این به انباشت ضرر و زیان آنها منجر می شود و بیکاری کارگران نیز ادامه می یابد.
وی ادامه داد : تاکنون پروتکل بهداشتی برای تالارهای پذیرایی ابلاغ نشده و از نظر ما باید این پروتکل ها ابلاغ شود و با نظارت بر فعالیت این مراکز ، واحدهایی که پروتکل را رعایت نکردند، آنها را پلمپ کرد نه این که تمام واحدها را با یک چوب راند و صرف احتمال عدم رعایت بخواهیم کسب و کارشان را تعطیل کنیم.
توپ در زمین وزارت بهداشت
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران هم در باره علت ادامه وضعیت ابهام انگیز تالارهای پذیرایی استان به خبرنگار ایرنا گفت : وزارت صنعت تاکنون چند بار درخواست بازگشایی تالارهای پذیرایی را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کرد که با مخالفت وزارت بهداشت مواجه شده است.
حسینعلی قوانلو افزود : وزیر صنعت پروتکل بهداشتی جدیدی را را برای بازگشایی تالارهای پذیرایی در سطح کشور به خصوص استان هایی که دارای وضعیت زرد کرونایی هستند ، آماده کرد که بار دیگر آن را در نشست ۲۴ خرداد ستاد ملی کرونا مطرح کند تا در صورت موافقت با ارایه پروتکل های بهداشتی این مراکز نیز باز شوند.
وی ادامه داد : از نظر ما شرایط برای بازگشایی تالارهای پذیرایی با رعایت پروتکل های بهداشتی وجود دارد و عدم بازگشایی این مشاغل ضرر و زیان های زیادی را به این بخش که برخی از آنها به صورت استیجاری اداره می شوند، وارد می کند.
قوانلو گفت : در مجموع کرونا حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال به واحدهای صنفی و صنعتی در استان مازندران خسارت وارد کرد و دولت نیز تسهیلاتی را برای کمک به این بخش ها مصوب کرد که متاسفانه اکثر تالارهای پذیرایی ما به دلیل نداشتن کارگر بیمه ای و یا استیجاری بودن شرایط دریافت این تسهیلات را نداشته اند.
رییس سازمان صنعت مازندران ابراز امیدواری کرد تا ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز بازگشایی تالارهای پذیرایی را در استان هایی که حداقل وضعیت کرونایی زرد و سفید را دارند صادر کند تا این واحدها بیش از این دچار ضرر و زیان انباشته نشوند.
عدم ابلاغ پروتکل بهداشتی در سطح ملی
قائم مقام ستاد استانی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم بازگشایی تالارهای پذیرایی در سطح استان را منوط به ارایه پروتکل های بهداشتی برای بازگشایی این واحدها از ستاد ملی مقابله اعلام کرد.
دکتر حامد روحانی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : ستاد ملی برای هیچ یک از استان های کشور پروتکل های بهداشتی برای بازگشایی تالارهای پذیرایی را صادر نکرد و این مسایل ارتباطی به وضعیت کرونایی در سطح استانی ندارد.
وی اضافه کرد : تا زمانی که پروتکل بهداشتی تالارهای پذیرایی در سطح ملی به استان ها ابلاغ نشود، ما نمی توانیم اجازه فعالیت را برای این واحدها ولو در شهرهای با وضعیت سفید صادر کنیم و پس از ارائه پروتکل های بهداشتی در سطح ملی ما با وضعیت کرونایی استانی تطبیق خواهیم داد و تصمیم استانی را برای چگونگی فعالیت این واحدها اعلام خواهیم کرد.
ویروس کرونا از سی ام بهمن ماه سال گذشته در مازندران شیوع یافت و با وجود روند نزولی این بیماری در سطح استان از اول اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون ، طبق گزارشی ۲ دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران و بابل که ۲۴ ساعت قبل منتشر شد در مجموع حدود ۳۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های تحت پوشش این دو دانشگاه بستری هستند. این تعداد ۱۲ درصد مجموع بیماران کرونایی را شامل می شود که در سطح بیمارستان های کشور تحت درمان قرار دارند.
طبق اعلام دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل ، وضعیت بیماری کرونا در بیشتر ۵۸ نقطه شهری استان زرد است به گونه ای که جمعه ۲۳ خرداد ماه جاری (دیروز) برای نخستین بار نماز جمعه در ۴۷ نقطه از ۴۹ نقطه دارای این آیین عبادی - سیاسی برگزار شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار