مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه طرح اسکان تابستانه امسال برای مدارس مازندران اجرا نمی‌شود، گفت: این تصمیم به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین افزایش ضریب امنیت و سلامت مسافران اتخاذ شده است.
کد خبر: ۸۶۴۹۰۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸ 20 June 2020

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه طرح اسکان تابستانه امسال برای مدارس مازندران اجرا نمی‌شود، گفت: این تصمیم به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین افزایش ضریب امنیت و سلامت مسافران اتخاذ شده است.

علیرضا سعدی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح اسکان تابستانی یا همان اسکان فرهنگیان تابستان امسال در هیچکدام از مدارس مازندران تا پایان شهریور اجرایی نخواهد شد.

به گفته او ، این تصمیم بر اساس سیاست های ستاد استانی و ملی مقابله با ویروس کرونا به منظور قطع زنجیره انتقال اتخاذ شده و در تمامی شهرستان ها از جمله شهرهای ساحلی اجرایی می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران امنیت و سلامت مردم و مسافران را اولویت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: سلامت دانش اموزان نیز یکی دیگر از دلایل اصلی جلوگیری از اجرای طرح اسکان تابستانه مدارس است.

تجهیز کلاس های درس و نمازخانه مدارس به عنوان اقامتگاه مسافرتی یکی از طرح های نظام اموزشی برای حمایت از فرهنگیان بود که از ابتدای دهه هفتاد آغاز شد تا به دلیل مشکلات اقتصادی کشور و خسارات ناشی از جنگ امتیازی برای رفاه حال فرهنگیان باشد.

اما این طرح ۳۰ ساله سالهاست گردشگری مازندران را نه تنها ناخشنود بلکه متضرر از هزینه های تحمیلی به این نهاد آموزشی و البته کل گردشگری استان کرده است. مساله ای که کارشناسان از همه سو به مضرات مادی آن در زمینه های مختلف برای استان میزبان و روحی و روانی آن بواسطه کاهش شان معلمان و فرهنگیان تاکید دارند اما به دلیل قانونی بودن طرح راهکاری برای توقف آن نمی یافتند.

خوابیدن کف کلاس های درس اولین نکته ای است که خاطر آدمی را از این طرح مکدر می کند، رویه ای که شان و جایگاه معلم هرگز در آن لحاظ نشده است و در کنار امکانات حداقلی و عمومی مشترک در فضای مدرسه هرگز انتظار روزهایی متفاوت از دوران تحصیل را برای والدین فرهنگی و فرزندان رقم نمی زند.

اسکان در مدارس علاوه بر این موجب محدودیت انتخاب در شهرهای مقصد مسافرت فرهنگیان شده و همچنین حمایت از این قشر توسط دولت را تنها به اقامتی چندروزه در مدارس محدود می کند، در حالی که بسیاری از ارگان ها با ارائه تسهیلات سفر به شکل های امروزی دامنه این حمایت را گسترده تر کرده اند.

هر ساله نیز مدارس مازندران به عنوان گردشگر پذیرترین استان کشور مجبور به میزانی از حدود ۳۰۰ هزار مسافر هستند که در بیش از ۲ هزار مدرسه ساکن می شوند.

با این وجود گویا فقط ویروس کرونا توان مقابله و رسوب این طرح ۳۰ ساله را داشت تا بتواند ان را به ورطه تعطیلی بکشاند. شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفند ماه سال گذشته در کنار همه خساراتی که در پی داشت توانست طرح ۳۰ ساله مدرسه خوابی یا همان اسکان فرهنگیان را تعطیل کند. ویروسی که در حال حاضر حدود ۳۰۰ بیمار مبتلا را در تخت های بیمارستانی استان مازندران بستری دارد و زمزمه ها از روند افزایشی آن حکایت می کند.

همچنین توقف اسکان فرهنگیان در مدارس که امسال در سایه پیشگیری از شیوع کرونا صورت گرفته متولیان و فعالان گردشگری مازندران را امیدوار کرده است که گامی برای توقف دائمی و همیشگی این طرح زیان ده باشد.

این مساله شاید مسولان آموزش و پرورش را متوجه طرح های جایگزین و شایسته تر کند. دولت سالها قبل به منظور حمایت از فرهنگیان به اجرای این طرح مبادرت کرد اما امروز با تنوع ابعاد حمایتی و امکانات رفاهی شهرهای گردشگر پذیر لازم است در نوع حمایت از فرهنگیان در قالب طرح حمایتی سفر بازنگری شده و به عنوان مثال بن کارت هایی را به منوال بسیاری از ارگان ها جهت کمک هزینه سفر به این قشر اختصاص دهد.

تغییر نوع حمایت از طرح اسکان در مدارس به بسته های حمایتی نقدی علاوه بر ایجاد تنوع در هدف های گردشگری، دست فرهنگی را برای نحوه استفاده از کمک و حمایت های دولتی در جریان سفر بازتر می کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار