برای احداث نیروگاه های کوچک :
مازندران توانست سال ۹۸ تنها در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی برای احداث نیروگاه های کوچک مقیاس تولید انرژی برق رتبه نخست سرمایه گذاری کشور را کسب کند.
کد خبر: ۸۶۹۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴ 30 June 2020

به گزارش تابناک مازندران، استان مازندران در سال ۹۹ توانست با جذب کامل سرمایه گذاری خارجی به میزان ۲۳ میلیون دلار رتبه نخست جذب سرمایه گذاری کشور را کسب کند.

سرمایه گذاری خارجی یکی از برنامه های استان مازندران برای پیشبرد برنامه ها و تامین نیازهای توسعه ای خود بوده که این مهم در سال گذشته به ثمر نشست.

با توجه به عدم برخوداری مازندران از صنایع بزرگ مانند ماشین سازی و یا صنایع پتروشیمی به دلیل جغرافیا و طبیعت آسیب پذیر ، عمده سرمایه گذاری خارجی در استان مربوط به تامین انرژی می شود.

اما مازندران توانست سال ۹۸ تنها در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی برای احداث نیروگاه های کوچک مقیاس تولید انرژی برق رتبه نخست سرمایه گذاری کشور را کسب کند.

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان اعلام کرد: در سال گذشته علاوه بر سرمایه‌گذاران چینی برخی شرکت‌های اروپایی نیز مازندران را برای فعالیت در ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک انتخاب کردند.

حسین افضلی اظهار داشت: مازندران توانست در حوزه ایجاد نیروگاه های کوچک مقیاس از کشورهای کانادا، چین، فرانسه و آلمان سرمایه گذار جذب کند که منجر به سرمایه گذاری بالغ بر ۲۳ میلیون دلار شد.

به گفته او این شرکت های خارجی سال گذشته سه نیروگاه با ظرفیت ۳۸ مگاوات برق در مازندران ساختند تا این استان شمالی رتبه برتر در جذب سرمایه گذار ی خارجی در کشور را کسب کند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران علت سرمایه گذاری در صنعت برق مازندران را پربازده بودن این نیروگاه های مقیاس کوچک عنوان کرد و گفت: خوشبختانه سیاست خرید تضمینی وزارت نیرو و دولت از نیروگاه های خصوصی کوچک مقیاس منجر به تشویق سرمایه گذاران خارجی شده است.

افضلی اظهار داشت: با توجه به نرخ های ابلاغی وزارت نیرو در سال ۹۹ براورد می شود درامد حاصل از تولید یک مگاوات انرژی در هر ماه حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد و همین موضوع سبب می شود پروژه هایی که در این حوزه انجام میشود در حدود سه سال و نیم به سودآوری برسند .

به گفته او افزایش سالانه هفت درصدی مصرف و نیاز مازندران به انرژی برق ساخت این نیروگاه ها را که قابلیت نصب در محل های پرمصرف را دارند به گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

مدیرعامل برق منطقه ای مازندران همچنن به افزایش توان استان برای تامین نیاز برقی مردم اشاره کرد و گفت: نیروگاه برق مقیاس کوچک سبب تقویت برق منطقه و بالتبع آن سبب پایداری شبکه می شود و از قطع شدن برق مشترکین در زمان پیک بار و تابستان جلوگیری می کند.

گفتنی است که با برنامه های دولت تدبیر و امید برای تسهیل سرمایه گذاری خارجی در کشور و استان ها ، قفل سرمایه گذاری خارجی مدتی است در مازندران باز شده و تنها در ۲ سال گذشته بیش از ۵۳ میلیون دلار ارز در سفره اقتصاد استان قرار گرفته است .

لازم به ذکر است که مازندران تا پایان امسال میزبان بهره برداری از ۹ واحد نیروگاهی مقیاس کوچک به ظرفیت ۱۱۷ مگاوات با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با حمایت تسهیلاتی دولت است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار