ما باید با افزایش میزان زراعت چوب و تامین نیاز واحدهای چوبی به گونه ای عمل کنیم که بازاری برای خرید قاچاق وجود نداشته باشد و در این صورت این معضل ریشه کن می شود.
کد خبر: ۸۶۹۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱ 01 July 2020

رییس سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در سال جاری حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی ملی و سایر عرصه‌های غیر ملی زیر کشت زراعت چوب قرار می‌گیرد.

ایرنا- مسعود منصور روز چهارشنبه در حاشیه نشست مدیران و روسای منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ( منطقه ساری) در گفت و گو با خبرنگاران دوره به ثمر رسیدن طرح های زراعت چوب را پنج تا هفت سال اعلام کرد و افزود: دست اندرکاران اجرای زراعت چوب در سطح کشور نیز از تسهیلات یارانه نهال برخوردار خواهند شد.
وی اضافه کرد: این طرح ها برای تامین چوب مورد نیاز کارخانجات چوب و صنایع سلولزی در سطح کشور انجام می شود و این کار باعث می شود تا ما در سال های آینده مشکلی در تامین چوب این واحدها نداشته باشیم.
منصور با تایید افزایش قاچاق چوب در سطح کشور گفت: به هر حال در حال حاضر ما به دلیل وجود بازار خرید ، قاچاق چوب در سطح کشور داریم و با اجرای کامل زراعت چوب و تامین نیاز کشور خود به خود قاچاق کاهش خواهد یافت.
وی اضافه کرد : ما باید با افزایش میزان زراعت چوب و تامین نیاز واحدهای چوبی به گونه ای عمل کنیم که بازاری برای خرید قاچاق وجود نداشته باشد و در این صورت این معضل ریشه کن می شود.
رییس سازمان جنگل ها تشدید حفاظت از جنگل ها را از دیگر راهکارها برای قاچاق چوب دانست و افزود: باید حفاظت های ما به صورت نهادینه و فنی اجرایی شود.
وی ضمن تایید کمبود نیرو برای حفاظت از جنگل ها در سطح کشور خاطرنشان کرد : با اجرای کامل طرح های بهره برداری و ساماندهی شرکت های بهره بردار در قالب حفاظت در سنوات آینده این مشکل نیز برطرف می شود.
منصور در مورد تامین چوب کارخانجات و صنایع سلولزی در سطح کشور گفت: در سال جاری در راستای جهش تولید از محل درختانی که در سنوات گذشته در قالب زراعت چوب اجرا و به مرحله دیر رسی رسیدند، یک میلیون تن چوب تولید و در اختیار واحدهای تولیدی قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد:میزان افزایش تولید چوب در سال جاری نسبت به سنوات گذشته جهش چند برابری را شاهد است به طوری که در سنوات گذشته این برداشت حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار متر مکعب بود.
بررسی طرح جمع آوری درختان افتاده
رییس سازمان جنگل ها در مورد جمع آوری درختان افتاده و شکسته در داخل جنگل ها گفت : تاکنون اظهارنظرها مختلفی در مورد برداشت و یا عدم برداشت مطرح می شود به گونه ای که برخی از کارشناسان توصیه برداشت و برخی آنها نیز عدم برداشت را به دلیل مفید بودنشان در جنگل ها توصیه می کنند.
منصور خاطرنشان کرد : برداشت درختان افتاده و شکسته در جنگل ها نیاز به بررسی کارشناسی بیشتری دارد و این کار در حال انجام است و پس از آن تصمیم گیری خواهد شد.
وی در مورد واردات چوب نیز گفت : ما مشکلی برای واردات چوب در سطح کشور نداریم ، ولی کسانی که واردات چوب را انجام می دهند ضوابطی که برای جلوگیری از ورود آفات تدوین می شود را باید رعایت کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار