كودكان دنیایی متفاوت دارند و به دور از دغدغه های نفس گیر زندگی با احساسات پاک خود زندگی شیرینی را تجربه می کنند . و در مجموع همه اين چالش‌ها در عين حال كه براي آن‌ها جالب و سرگرم‌كننده است، بر تجربيات آن‌ها مي‌افزايد.
کد خبر: ۸۷۱۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰ 04 July 2020

به گزارش تابناک مازندران ، كودكان دنیایی متفاوت دارند و به دور از دغدغه های نفس گیر زندگی با احساسات پاک خود زندگی شیرینی را تجربه می کنند .
بر اساس این گزارش، از طريق هم‌ذات‌پنداري با شخصيت‌ها و قهرمانان داستان‌ها به تجربه احساسات مختلف اعم از خشم، اندوه، حسادت، شادي و غيره مي‌پردازند و در برخي مواقع به انديشه فرو مي‌روند. همه اين چالش‌ها در عين حال كه براي آن‌ها جالب و سرگرم‌كننده است، بر تجربيات آن‌ها مي‌افزايد.

 

برای این که فرزندانی با هوشیاری عاطفی یا آی کیو بالا پرورش دهیم به طوری که به خوبی بر احساسات و عواطف خود آگاهی داشته باشند ضروری است که مهارت هایی را در آنها پرورش دهیم.... 

غلبه بر نگرانی و اضطراب در هنگام اجرای یک پروژه ی بزرگ، غلبه بر خشم در هنگام بروز دعواهای زناشویی، کنترل و غلبه بر ترس در هنگام درخواست یک شغل جدید و به طور کلی توانایی کنترل و مدیریت احساسات و عواطف خود به شیوه ی صحیح و مناسب،خیلی بیشتر از توانایی و هوش علمی یا( آی کیوIO) می تواند کیفیت زندگی ما را تعیین کند.

روانشناسان این توانایی را هوش هیجانی یا هوش عاطفی یا هوشیاری بر احساسات و عواطف (ایکیو EQ) می نامند.

برای اینکه فرزندانی با هوشیاری عاطفی یا ایکیو بالا پرورش دهیم به طوری که به خوبی بر احساسات و عواطف خود آگاهی داشته باشند ،به سادگی بتوانند احساسات دیگران را تشخیص دهند ،دارای حس همدلی و دلسوزی بالایی باشند ،از عزت نفس و اعتماد بنفس خوبی برخوردار بوده و در زمینه ی حل مشکلات زندگی توانایی مناسبی داشته باشند ضروری است که مهارت هایی را در آنها پرورش دهیم.

والدین نخستین کسانی هستند که در بدو تولد با کودک خویش رابطه برقرار می کنند و هوشیاری عاطفی با والدین آغاز میشود.

نکاتی جهت پایه ریزی هوشیاری عاطفی در فرزند:

وقتی که نوزاد شما را طلب می کند به نزد او شتافته و او را در بغل بگیرید و به گریه های او واکنش سریع نشان دهید و سعی کنید او را آرام نمایید، هوشیاری عاطفی از همان نخستین برخوردهای نوزاده تازه به دنیا آمده با مراقبین آغاز می شود.

بر اضطراب و نگرانی خود غلبه کنید : نوزادان اضطراب و نگرانی را از والدین خود می گیرند، صدای والدین،حرکت آنها و تماسشان با نوزاد می تواند باعث آرامش نوزاد شود یا او را در اضطراب و نگرانی فرو ببرد.

احساسات و هیجانات کودک خود را بپذیرید: به کودکان خود یاد بدهید که آنها نمی توانند احساسات خود را انتخاب کنند ولی می توانند و باید آنچه را که می خواهند با آن احساسات انجام دهند انتخاب کنند.

در هنگامی که کودکتان شک و تردید دارد با او همدلی کنید: همدلی با کودک و پذیرفتن احساسات او ،به فرزندتان کمک می کند تا او عواطف خود را بپزیرد و این امر به او اجازه می دهد که احساساتش را هضم کرده و از آن عبور کند. همدلی با او به فرزندتان یاد می دهد که زندگی عاطفی او خطرناک یا شرم آور نیست و در واقع یک چیز رایج و معمولیست که قابل کنترل و تنظیم است.او یاد می گیرد که تنها نیست ،او یاد می گیرد که حتی بخش های ناخوشایند وجودش از جمله خشم،حسادت و پرخاشگری ،مورد پذیرش والدینش قرار دارد.یعنی او بطور کامل مورد پذیرش آنهاست و از این طریق یاد می گیرد خودش را درک کند وبپذیرد.

سعی نکنید احساس کودک را منع کنید و او را در رابطه با عواطفش گیج و آشفته سازید و هنگامی که از بابت چیزی ناراحت می شود یا درد می کشد او را شرمنده و خجالت زده نکنید.

به عنوان مثال: نگویید که یک خراشیدگی کوچک که این همه ناراحتی ندارد. یا پسرهای بزرگ که گریه نمی کنند.

راهکار: بلکه با کودک احساس همدلی و دلسوزی کنید و به او فرصت دهید تا آنچه را که رخ داده به شما نشان دهد .به او کمی زمان بدهید تا واقعه را هضم کند ،بعد آماده خواهد شد که از آن بگذرد و به فعالیت خود ادامه دهد.

به کودک اجازه دهید خود را ابراز کند:منع و سرکوب ثمره ای ندارد، سرکوب و سرزنش، ترس یا خشم فرزند باعث نمی شود چنین احساس هایی در او بوجود نیاید،بلکه فقط ممکن است او را تحت فشار قرار دهد که چنین احساس هایی را در وجود خود سرکوب کند .

منع و سرکوب احساسات، باعث از بین رفتن آنها نمی شود چون احساسات و عواطف بدون خواست و اراده ی ما بوجود می آیند، حساسات سرکوب شده و به دام افتاده به زودی به دنبال راهی برای خروج می گردند چون آنها تحت کنترل آگاهانه ی ما قرار ندارند به گونه ایی تعدیل و تنظیم شده ابراز نمی شوند،از همین رو می بینیم که یک کودک پیش دبستانی خواهرش را می زند یا یک بچه 7 ساله شب کابوس می بیند یا یک بچه11 ساله دوچار تیک عصبی می شود.

با اشتیاق گوش دادن همواره کمک می کند که احساسات شدید فرزندتان ابراز شود، شناسایی احساسات فرزند و درک او به معنای موافقت کردن شما با آن احساسات نیست، شما از طریق گوش کردن به او نشان دهید که احساسات او را شناسایی کرده و درک نموده اید.

به عنوان مثال : تو از برادرت عصبانی هستی

یا به نظر می رسد در مورد سفر امروز نگران هستی

کمک کنید تا فرزندتان یاد بگیرد به حل مشکل بپردازد: اکثر اوقات وقتی بچه ها و بزرگسالان حس می کنند که احساس ترس بدگمانی آنها و غیره درک شده و مورد شناسایی قرار گرفته است ،احساس سبکی می کنند و آماده می شونده که آن احساس را از خود دور کنند و این خود آغازی برای حل مشکل است .

بعضی مواقع بچه ها خودشان می توانند به تنهایی اینکار را انجام دهند ، یعنی به حل مشکل پدید آمده بپردازند ،ولی بعضی اوقات آنها نیاز به کمک شما دارند تا به چاره جویی بپردازند اما بخاطر داشته باشید که در کمک به آنها برای حل مشکل عاطفی شان ،نباید سماجت بخرج دهید مگر اینکه خودشان از شما بخواهند .چون وقتی که در کمک کردن به آنها اصرار بورزید آنگاه این توهم برای آنها پیدا می شود که قدرت اعتماد بنفس لازم را برای حل مشکل ندارند.

تهیه وتنظیم :معصومه حدیدی کارشناس روانشناسی و مددکار اجتماعی کلانتری 11 تنکابن

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
sZEOjmWbh
|
Uganda
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
pgcCLzWqAsDBEQ
zgTSOjwkeYVuF
|
Uganda
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
lbOVHoyaSmcvYd
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار