اخبار و عملکرد حوزه انتظامی مازندران در 21 تیر توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبرنگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق به شرح زیر تشریح گردید .
کد خبر: ۸۷۳۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱ 11 July 2020
به گزارش تابناک مازندران ، اخبار و عملکرد کلی نیروی انتظامی استان مازندران در 21 تیر ماه سال 1399 به این شرح است : بر اساس این گزارش، اخبار کامل نیروی انتظامی مازندران در روز 21 تیر بشرح زیر است :

سارق ساختمان های نیمه کاره در رامسر دستگیر شد 

فرمانده انتظامی استان مازندران از دستگیری سارق حرفه ای منزل و ساختمان های نیمه کاره با 27 فقره سرقت در شهرستان رامسر خبر داد. 

سردار "مرتضی میرزایی" در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت از منزل و ساختمان های نیمه کاره در شهرستان رامسر، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی آن شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان مازندران، افزود: در اجرای این ماموریت، کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی سارق را شناسایی و در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کردند.

سردار میرزایی، تصریح کرد: متهم در بازجویی های به عمل آمده به 27 فقره سرقت منزل و ابزار و تجهیزات فنی از ساختمان های در حال احداث آن شهرستان اعتراف کرد .

این مقام انتظامی با اشاره به این که متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد از کشف مقادیر قابل توجهی اموال سرقتی از مخفیگاه این سارق حرفه ای، خبر داد.

 

----------------------------------------------------------

 

غرق 3 جوان در دریا و رودخانه های مازندران 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران از غرق 3 جوان در دریا و رودخانه طی دو روز گذشته خبر داد . 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ سید جعفر ساداتی با اعلام این خبر، گفت: در پی کسب خبری از مرکز فوریت های پلیسی 110 در ساعت 20 روز پنج شنبه 18 تیرماه مبنی بر وقوع غرق شدگی در پارکینگ 3 سواحل دریای بابلسر، ماموران انتظامی شهرستان سریعاً به محل حادثه عزیمت کردند.

وی تصریح کرد: ماموران با حضور در محل حادثه در بررسی های اولیه دریافتند، جوانی۲۱ساله اهل تهران به علت عدم آشنایی به فنون شنا در دریا غرق شد که با تلاش عوامل امداد و نجات جسد این فرد از آب بیرون کشیده شد و به سردخانه منتقل شد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران، اظهار کرد: در همین خصوص در ساعت 18 و 53 دقیقه روز پنج شنبه 18 تیرماه در پی کسب خبری مبنی بر غرق مردی در سواحل دریا در آب های ساحلی شهرستان نوشهر، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی آن شهرستان قرار گرفت .

وی تصریح کرد: ماموران با حضور در محل حادثه در بررسی های اولیه دریافتند، جوانی 22 ساله در روستای "کهنه سرا" در قسمت ساحلی پشت سنگچین در منطقه ممنوعه شنا، اقدام به شنا کرد که به دلیل عدم آشنایی به فنون شنا غرق شد.

سرهنگ ساداتی با اشاره به غرق پسربچه ای در رودخانه در شهرستان نکا، افزود: در پی مراجعه فردی به ماموران انتظامی شهرستان نکا مبنی بر فقدانی پسربچه 13 ساله اش موضوع در دستور کار ماموران انتظامی آن شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: با بررسی های میدانی و انجام تحقیقات محلی ماموران دریافتند، این فرد در ساعت 18 در حال شنا در رودخانه به دلیل ناآشنا بودن به فنون شنا غرق شد و جسدش در ساعت یک بامداد صبح امروز از آب بیرون کشیده شد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران با هشدار به خانواده ها و جوانان از آنان خواست همواره مراقب خود و فرزندانشان باشند تا دچار حوادث دلخراش نشوند.

 

-----------------------------------------------------

 

توقیف خودروی حامل40 کیلو تریاک در قائم شهر 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مازندران از کشف 40 کیلو گرم تریاک از یک قاچاقچی مواد مخدر در شهرستان قائم شهر خبر داد. 

سرهنگ "علیرضا ثقفی"در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: ماموران عملیات ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر استان با انجام اقدامات اطلاعاتی از فعالیت یک قاچاقچی مواد مخدر در شهرستان قائم شهر با خبر خبر شدند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان، افزود: تیم عملیات ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر استان با همکاری ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان قائم شهر در عملیاتی ضربتی خودروی متهم را حین تردد در محور ورودی قائم شهر متوقف کردند .

وی از کشف 40 کیلو گرم تریاک در بازرسی از این خودرو خبر داد و اظهار داشت: متهم نیز دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

سرهنگ ثقفی اعتياد را منشا بسياري از جرائم دانست و خاطرنشان كرد: جرائم متاثر از اعتياد از قبيل سرقت، سرقت مسلحانه، طلاق، خودكشي، افسردگي و سرخوردگي، فروپاشي خانواده ها تنها بخشي از پيامدهاي اين پديده شوم است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در خاتمه از شهروندان خواست: برای رسیدن به جامعه ای آرمانی و جلوگیری از هرگونه ناهنجاری های اجتماعی با پلیس همکاری کرده و در صورت اطلاع از فعالیت عاملان مواد مخدر، مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی 110 اعلام دارند.

 

---------------------------------------------------------------------

 

انهدام باند سارقان مغازه و اماکن خصوصی در قائم شهر 

فرمانده انتظامی شهرستان قائم شهر، از انهدام باند سارقان مغازه و اماکن خصوصی و کشف 17 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "مهدی خادمی" در بیان جزئیات این خبر، گفت : در پي وقوع چندین فقره سرقت مغازه در شهرستان قائم شهر موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان قائم شهر افزود: ماموران اداره مبارزه با سرقت پلیس اگاهی این شهرستان با انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی فردی که دارای سابقه سرقت بوده مظنون شدند.

سرهنگ خادمی خاطر نشان کرد : متهم که در مرخصی از زندان به سر می برد در بازجویی های به عمل آمده به 17 فقره سرقت در این شهرستان با همکاری چند نفر از همدستان خود که آنان نیز در مرخصی از زندان به سر می بردند اعتراف کرد.

فرمانده انتظامی شهرستان قائم شهر در پایان با بیان اینکه همدستان متهم نیز در ادامه این دستگیر و به مرجع قضائی معرفی شدند، به شهروندان توصیه کرد: ضمن رعایت هشداری های اتظامی در صورت مشاهده افراد مشکوک در محدوده زندگی خود مراتب را به مرکز فوریت های پلیس 110 اطلاع دهند.

 

---------------------------------------------------------------

 

توقیف خودروی حامل سوخت قاچاق در سوادکوه 

فرمانده انتظامي شهرستان سوادکوه از کشف 15 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در این شهرستان، خبر داد. 

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس سرهنگ "عبدالله اکبری"، در تشریح جزئیات این خبر گفت: با هدف مبارزه با قاچاق کالا، مأموران پلیس آگاهی این فرماندهی در حین انجام ماموریت و کنترل خودروهاي عبوري در حوزه استحفاظی به یک دستگاه کامیون حمل کننده سوخت مشکوک و آن را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستن سوادکوه از کشف 15 هزار لیتر گاز.ئیل فاقد مجوز حمل و توزیع در بازرسی از خودروی مورد نظر خبر داد و اظهار داشت: ضمن تحویل سوخت قاچاق کشف شده به شرکت نفت منطقه ای، متهم نیز دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

وی در پايان با اشاره به عزم جدی نيروي انتظامي در مبارزه با قاچاق کالا و سرمايه هاي ملي خاطر نشان کرد: مبارزه با قاچاق از مأموريت هاي مهم و مستمر پليس در جهت رشد و شكوفايي اقتصاد كشور است و دستیابی به این امر نیازمند همکاری آحاد جامعه است.

 

--------------------------------------------------

 

کشف 35 فقره سرقت در گلوگاه 

جانشین انتظامي شهرستان گلوگاه از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و کشف 35 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد. 

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ "اسماعیل حسن زاده" در تشریح این خبر، گفت: به منظور برقراری نظم و امنیت عمومی و برخورد با ناهنجاری ها، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان به اجرا در آمد .

فرمانده انتظامی شهرستان گلوگاه، افزود: در اجرای این طرح، ماموران پس از هماهنگی های قضائی، با انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی و دستگیری 22 سارق، مالخر اموال مسروقه و عاملان افیونی در این شهرستان شدند.

سرهنگ حسن زاده با اشاره توقیف 59 موتور سیکلت و خودرو به دلیل عدم رعایت قانون و مقررات رانندگی، نداشتن مدارک شناسایی، تخلفات حادثه ساز و مزاحمت برای مردم در اجرای این طرح، ضمن قدردانی از همراهی و مشارکت خوب مردم با پليس از شهروندان خواست: در صورت مشاهده و برخورد با هرگونه فعاليت غيرقانوني و مجرمانه توسط افراد فرصت طلب و قانون گريز، مراتب را در اسرع وقت از طريق تلفن فوريت هاي پليسي 110 اعلام دارند.

 

---------------------------------------------------

 

دستگيري 2 سارق اموال داخل خودرو در آمل 

فرمانده انتظامی شهرستان آمل از دستگيري 2 سارق اموال داخل خودرو با 16 فقره سرقت خبر داد. 

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ "نعمت الله آزادی" درباره جزئیات این خبر، گفت: در پي وقوع چندین فقره سرقت اموال داخل خودرو در شهرستان آمل موضوع در دستور كار ماموران انتظامي این فرماندهی قرار گرفت .

سرهنگ آزادی، افزود: ماموران پلیس آگاهی با انجام تحقیقات پلیسی موفق به شناسایی 2 سارق حرفه ای در این شهرستان شدند.

فرمانده انتظامی آمل، خاطرنشان کرد: متهمان ضمن اعتراف به 16 فقره سرقت اموال داخل خودروها در این شهرستان پس از تکمیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

آزادی در خاتمه به شهروندان توصيه كرد: ضمن توجه به هشدارهاي انتظامي و تجهيز وسايل نقليه خود به سيستم هاي ايمني از بجا گذاشتن اسناد، اوراق بهادار، وجه نقد و اشيا قيمتي در خودرو خودداري کنند.

 

--------------------------------------------------------

 

کشف 7 تن چوب آلات جنگلي قاچاق در نكا 

فرمانده انتظامي شهرستان نکا از توقيف یک کامیونت با 7 تن چوب جنگلي قاچاق، در اين شهرستان خبر داد. 

سرهنگ "حسین زارع" در گفت وگو با خبرنگار پايگاه خبري پليس گفت: در پي کسب خبری از اداره منابع طبیعی مبني بر تردد مشکوک یک کامیونت در یکی از محورهای روستایی این شهرستان، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت .

فرمانده انتظامي شهرستان نکا افزود : ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آکاهی باهماهنگي قضايي، کامیونت مورد نظر را متوقف و در بازرسي از آن 7 تن چوب جنگلي قاچاق کشف کردند.

سرهنگ "زارع" از تحویل چوب های قاچاق کشف شده به اداره منابع طبیعی خبر داد و تصريح کرد: راننده خودرو نیز در این عملیات دستگیر و به مرجع قضائي معرفي شد.

فرمانده انتظامي شهرستان درخاتمه ضمن تشکر از همکاری تنگاتنگ اداره منابع طبیعی در مبارزه با قاچاق فراورده هاي جنگلي، از مردم خواست : براي جلوگيري از سودجویي هاي افراد فرصت طلب در صورت شناسائي افرادي که اقدام به قاچاق فراورده هاي جنگلي و منابع طبيعي مي کنند مراتب را به مرکز فوريتهاي پليسي 110 اطلاع دهند.

 

-----------------------------------------------------

 

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در میاندورود 

فرمانده انتظامی شهرستان میاندورود از کشف 3 تن چوب آلات جنگلی قاچاق در این شهرستان خبر داد . 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "علی داداش تبار" در تشریح این خبر، گفت: در راستای مبارزه با قاچاق محصوات و فراورده های طبیعی و به منظور حفظ منابع خدادادی ماموران پلیس امنیت عمومی این فرماندهی به یک کارگاه دپوی چوب جنگلی قاچاق در این شهرستان مشکوک شدند .

فرمانده انتظامی شهرستان میاندورود، افزود: ماموران پس از هماهنگی های قضایی در بازرسی از محل مورد نظر 3 تن چوب جنگلی قاچاق کشف کردند.

سرهنگ داداش تبار از معرفی متهم به مرجع قضائی خبر داد و اظهار داشت: محصولات قاچاق کشف شده نیز به اداره منابع طبیعی شهرستان تحویل شد.

فرمانده انتظامی شهرستان میاندورود در پايان با اشاره به اينكه قطع درختان جنگلی، به تاراج بردن منابع ملي بوده و تبعات زيست محيطي زيادي در پي دارد، از شهروندان خواست: در صورت مشاهده فعاليت غيرقانوني قاچاقچيان چوب و محصولات حاصل از چوب مراتب را سريعا به پليس 110 اطلاع دهند .

 

--------------------------------------------------------

 

دستگیری عاملان قدرت نمایی در فضای مجازی 

فرمانده انتظامی شهرستان"بهشهر" از دستگیری عاملان خشونت و قدرت نمایی برای شهروندان در اجرای طرح امنیت اجتماعی این شهرستان خبر داد. 

سرهنگ "حسن عنایتی گنجی " در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، گفت: به دنبال انتشار کلیپ و تصاویری از خشونت طلبی و قدرت نمایی تعدادی اراذل و اوباش در فضای مجازی، موضوع در دستور کار پلیس فتا شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر تصریح کرد: از آنجایی که این اقدام موجب رعب و وحشت شهروندان شده بود اقدامات اطلاعاتی را برای شناسایی و دستگیری متهمان آغاز کردند.

سرهنگ عنایتی، خاطرنشان پس از بررسی های فنی، ماموران موفق به شناسایی مخفیگاه متهمان شده و در عملیاتی غافلگیرانه 5 نفر از این افراد را دستگیر کردند.

وی با بیان این که متهمان در تحقیقات مقدماتی هدفشان از این اقدام مجرمانه را جلب توجه و خودنمایی اعلام کردند، گفت: متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

فرمانده انتظامی بهشهر در پایان، تصریح کرد: مقابله قاطعانه با اراذل و اوباش و مخلان نظم و امنیت عمومی از مطالبات شهروندان و آحاد جامعه است و در راستای ارتقاء احساس امنیت جامعه پلیس از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

 

-------------------------------------------------------------------

 

کشف ملیارد ریالی کالای قاچاق در جویبار 

فرمانده انتظامی شهرستان جویبار از کشف 9 کولر گازی قاچاق به ارزشی بالغ بر یک میلیارد و 120 میلیون ریال در این شهرستان خبر داد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "غلامرضا جعفری" در تشریح این خبر، گفت: به منظور حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از ورود و عرضه انواع کالای قاچاق، ماموران پلیس آگاهی با همکاری عوامل اداره صنغت، معدن و تجارت از فروشگاه های عرضه لوازم خانگی در این شهرستان بازدید کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان جویبار، افزود: ماموران در این بازدید ها از 2 فروشگاه لوازم خانگی این شهرستان در مجموع 9 دستگاه کولر گازی قاچاق کشف کردند.

وی از کشف 300 کمیلو گرم ذغال قاچاق در بازرسی یکی دیگر از واحدهای صنفی این شهرستان نیز خبر داد و اظهار داشت: کارشناسان ارزش مجموع کالاهای قاچاق کشف شده در این عملیات را بالغ بر یک میلیارد و 120 میلیون ریال برآورد کرده اند.

سرهنگ جعفری با بیان این که متهمان این پرونده پس از تشکیل پرومده به مرجع قضائی معرفغی شدند، به شهروندان توصیه کرد: ضمن خودداری از خرید و مصرف کالاهای قاچاق و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و سرمایه های ایرانی، در صورت شناسایی عاملان عرضه کالای خارجی مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع دهند.

 

-----------------------------------------------------

 

کشف 2 تن و 700 کیلوگرم چوب قاچاق در سوادکوه شمالی 

فرمانده انتظامي شهرستان سوادکوه شمالی،از توقيف 2 خودروی نیسان، حامل چوب جنگلي قاچاق در این شهرستان خبر داد . 

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس،سرهنگ"حمیدرضا فرهودی"درتشريح اين خبر،گفت: در راستاي طرح مبارزه با قاچاق کالاماموران انتظامي اين فرماندهي ،حين کنترل خودروهاي عبوري، به 2 خودروی حامل چوب مظنون شدند.

فرمانده انتظامي شهرستان سوادکوه شمالی،افزود:ماموران در بازرسی از این خودروها در مجموع 2 تن 700 کیلوگرم چوب آلات جنگلی که توسط متهمان به صورت غیر مجاز از جنگل های اطراف این شهرستان برداشت شده بود کشف کردند.

سرهنگ فرهودی، افزود: متهمان پس از تشکيل پرونده براي سير مراحل قانوني به مرجع قضائي معرفی و خودروهای حامل چوب نیز توقیف شد.

فرمانده انتظامي شهرستان سوادکوه شمالی از عزم راسخ پليس براي برخورد با پديده قاچاق کالا خبر داد و به شهروندان توصيه كرد: در صورت مشاهده هرگونه قاچاق کالا مراتب را سريعاً به پليس 110 اطلاع دهند.

 

---------------------------------------------------------

 

شاخه خشکیده // قربانیان زمانه (قسمت اول) 

طرد شدن و احساس طرد از سوی والدین برای کودکان می تواند بسیار عذاب آور باشد، احساس طرد رویدادی است که حتی در بزرگسالی نیز برای افراد عذاب آورد می باشد.... 

طبق تحقیق پژوهشگران علوم رفتاری،محرومیت از وجود والدین حداقل تا 4نسل اثرات مخربی را بر فرزندان آن خانواده از نظر سلامت رفتار و شکل گیری شخصیتی خواهد گذاشت.

گاهی بسیاری از افراد از بدو تولد به دلیل اتفاقاتی که در پیرامون آنها رخ می دهد،از بسیاری از نعمات محروم شده و راه پیشرفت در مقابل آنها بسته می شود، این افراد دچار نارسایی های در تربیت و آموزش شده و بعد از آن خود به عنوان سرپرست خانواده و یا فردی تاثیرگذار در جامعه ناخواسته آنچنان رفتار می کنند که باعث پسرفت خانواده و اعضای آن در زمینه های مختلف شده و در نهایت جامعه را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

مصداق بارز این ادعا نتیجه تحقیقاتی است که در زمینه تاثیر طلاق بر فرزندان،اعتیاد بر فرزندان ،فرزندان محروم از والدین و همچنین خشونت بر فرزندان خانواده های گسیخته انجام شده است.

بر اساس تحقیق محققان علوم رفتاری فرزندان خانواده های مذکور در معرض رفتارهای پرخطر قرار می گیرند،در این طیف رفتارهای پرخطر شامل گرایش به انواع مواد مخدر،مشروبات الکلی،رفتارهای پرخطر جنسی،گرایش به مصرف مواد مخدر و خشونت می باشد،فرزندان خانواده های معتاد،طلاق،گسیخته و محروم از والدین و قربانی خشونت از نظر رشد فکر و سطح هوش در مقایسه به افراد هم سن و سال خود در سطحی بسیار پایین تر قرار می گیرند.

با این حال نگاهی می اندازیم به یک خانواده گسترده طی حدود یک قرن که پدر در این خانواده به رحمت خدا رفته و تا چهار نسل اتفاقاتی که از نظر سلامت روانی و شخصیتی برای فرزندان این خانواده رخ داده است.

همچنین تحقیقات طولی نشان داد که کودکانی که در کنار پدرخوانده ها و مادر خوانده های خود بدور از حضور والدین اصلی زندگی می کنند و یا فرزندانی که سرپرستی آنها را افرادی غیر از والدین آنها مثل عموها و دایی ها و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و ... برعهده دارند،در آینده از نظر شخصیتی تفاوت های چشمگیری با کودکانی دارند که در کنار والدین واقعی خود زندگی می کنند.

این کودکان از نظر هوش نسبت به کودکان دیگر در حالت طبیعی، پایین تر بود و در معرض ابتلا به برخی از اختلالات روانی قرار گرفته و از نظر ویژگی های هیجانی و حتی دلبستگی نیز با افراد هم سن و سال خود که در شرایط عادی و طبیعی قرار دارند متفاوت می باشند.

این موضوع می تواند بیانگر این قضیه باشد که نوع مراقبت والدین بویژه مادر و حضور مادر در کنار فرزندان بر شکل گیری شخصیت وی و رشد فرزند از نظر عاطفی و روانی تاثیرگذار می باشد،این روند باعث افزایش دلبستگی در کودکی می گردد،چرا که مادر در کیفیت مراقبت از فرزند خود بخاطر وجود حس مادری واقعی نهایت دقت را به خرج می دهد،همین روند می تواند به رشد فرزندان کمک کند.

طرد شدن و احساس طرد از سوی والدین برای کودکان می تواند بسیار عذاب آور باشد،احساس طرد رویدادی است که حتی در بزرگسالی نیز برای افراد عذاب آورد می باشد، چرا که فرزندان از والدین خود پذیرش بی قید و شرط را می خواهند، پذیرشی که در آن توام با عشق و محبت بوده و فرزندان نوعی احساس آرامش عجیبی را در آن نمایند و اگر غیر از این باشد آنها نه تنها از مسیر اصلی رشد باز می مانند بلکه در معرض رفتار پرخطر قرار گرفته و به احتمال در آینده اگر تبدیل به افرادی شرور با شخصیتی ضد اجتماعی نشوند، در کنار افت تحصیلی منفعل بودن و منزوی بودن و افسرده بودن و ... از ویژگی های اصلی شخصیتی این افراد خواهد بود.

این درحالی است که همین کودکان بلافاصله وارد مرحله نوجوانی شده و در چشم برهم زدنی به بزرگ سالی راه پیدا کرده و باید به عنوان یک بزرگ سال در جامعه در جایگاه های مختلف اجتماعی نقش های مختلفی را بازی کنند، نقش هایی مثل نقش پدر و مادری،نقش همسری، نقش همکار و یا یک شهروند موثر و آبرومند از مهمترین و بارزترین آنها می باشد،این افراد در هر صورت این نقش ها را برعهده می گیرند ولی طبیعتا در بازی کردن نقش خود در جایگاهی که قرار می گیرند موفق عمل نمی کنند.

در یک سیستم مهمی مثل خانواده وقتی پدر و یا مادر و یا هردوی آنها نقش خود را خوب بازی نکنند یقینا آن سیستم خوب عمل نخواهد کرد،و در سطحی گسترده همین سیستم کوچک و تاثیر گذار با تربیت ناصحیح فرزندان و تاثیرات بد و منفی بر روی کودکان و وارد کردن نسلی بیمار به پیکر سیستمی بزرگتر به عنوان جامعه، زمینه ساز نقص و یا بدکارکردی در سیستمی بزرگ و گسترده تحت عنوان جامعه می شود.

با این که در سالهای 1300 تا 1302 بر سر انتقال حکومت در ایران از قاجاریه به پهلوی در شهرهای بزرگ بویژه در پایتخت صدای سم اسب های غزاقها و نظامیان حکومتی وحشت بر پیکر مردم می انداخت،در سالی که در تهران مادران برای ساکت کردن فرزندان خود با جملاتی مثل بخواب عزیزم و یا گریه نکن گلم، غزاق ها صدای تو رو می شنوند، فرزندان خود را می خوابانیدند و یا آنها را با این واژه ها از شیطنت منع می کردند استان مازندران بخاطر ویژگی های طبیعی خاص خود بدور از همه هیاهوی رایج در پایتخت در امنیت بوده و مردم در این موقعیت جغرافیایی با خیال راحت به امورات روزمره خود می پرداختند، کشاورزان به کشت و زرع و دامداران با چراندن دام خود در جایجای خطه سرسبز مازندران مشغول گذران روزی خود بودند.

محمد که در سنین آغاز جوانی قرار داشت، پدر و پدربزرگانی داشت که در لباس روحانیت، در منطقه خود به خوشنامی شهره بوده اند، پدران محمد در زمینه تبلیغ دین و تدریس احکام دینی به مردم خدمت می کردند،آنها برای آموختن احکام دین و آشنا نمودن مردم با اصول تربیت اسلامی و قرآنی نخست، به افراد بی سواد خواندن و نوشتن می آموختند و سپس آنها را با آنچه که باید آشنا می کردند.

محمد دو سالی می شد که مادرش را بخاطر بیماری از دست داده و برای این اتفاق مدت ها غم سنگینی را در دل داشت، محمد با این که غمگین بود اما پدرش بزرگترین حامی و یار شفیق و همدم مهربانی برای روزهای سخت وی بوده است.

محمد با وجود حمایت ها و دلسوزی های پدر بعد از مادرش کمتر احساس تنهایی و اندوه می کرد، وی آن زمان مثل همه پسران ارشد خانواده ها تا چشم باز کرد فهمید که چقدر زود مرد شده و باید رخت دامادی بر تن کند، رختی که بار مسئولیت فراوانی را در آن زمان بر دوش هر مرد جوانی قرار می داد ، اما بالاخره پس از کلی انجام کارهای تشریفاتی آن زمان که خیلی هم ساده و سریع پیش می رفتند، اعم از مراسم خواستگاری، جهیزیه برون و تهیه لوازم عروسی و مهمانی دادن و ...محمد ازدواج کرد و به اتفاق همسرش در گوشه ای از خانه پدر در اتاقی مجزا زندگی زناشویی خود را شروع کرد.

محمد در آن زمان مثل یک مرد کامل در کنار پدر به کار در مزرعه و پرورش دام می پرداخت و پیش برد اهداف خانوادگی بازوی قوی ای برای پدر خود بود.

پدر محمد نیز علاوه بر تبلیغ احکام و موضوعات دینی و برقراری ارتباط با مردم که همه افرادی روستایی، ساده و بی آلایش بوده اند در کنار فرزند ارشدش به دامداری و کشاورزی نیز می پرداخت، کاری که شغل اصلی بیشتر مردم آن زمان بود.

اما کشاورزی و دامداری کاری نبود که پدر محمد در زندگی به آن فکر می کرد و یا هدفش بوده باشد، وی همیشه تفکر ادامه تحصیل و کسب فیوضات الهی در حوزه علمیه نجف اشرف را در سر پرورش می داد.

همیشه دوست داشت تا با طی مدارج علمی در احکام اسلامی با دستی پر به منطقه خود بازگشته و به مردم خود خدمتی خدمت نماید.به همین دلیل تنها دو ماهی از زمان دامادی محمد در 17سلگی اش می گذشت که پدر قصد ادامه تحصیل و کسب فیوضات الهی در نجف اشراف را کرد.

مردم روستا و منطقه پدر سرشناس محمد را چون روحانی ای صدیق و مورد اعتماد بوده ،شیخ خطاب می کردند،شیخ چاره ای نداشت جز اینکه تمام اموال و دارایی هایش که شامل مقادیری مرتع در ییلاق و چراگاه در کوه پایه و زمین های جلگه ای و چهارپایانش بود را به تازه داماد بسپارد و خود راهی سفری دور و داراز گردد، سفری که 7 سال طول کشید و در طول این مدت و غیبت شیخ در بندپی اتفاقات دلخراشی برای فرزندانش رخ داد.

پدر محمد می دانست سفری که در پیش دارد می تواند آبستن حوادثی خطرناک و حتی تکان دهنده باشد، وی به سختی راه با استفاده از تنها وسیله نقلیه که تنهاچارپای درازگوشی بیش نبود آگاهی کامل داشت.

همچنین نا امنی هایی که در آن زمان در طول مسیر وجود داشت، وجود راه زنان و دزدهای سرگردنه، همه و همه می توانست عوامل بازدارنده شیخ از رفتن به این سفر باشد، اما شیخ اراده اش را بر این گذاشت که حتما باید به این سفر برود، وی هدف خود را انتخاب کرده بود،به همین دلیل به اتفاق همسرش و تنها چارپایی که داشت با کمی توشه راه و وسایل اولیه به راه افتاد.

........ ادامه داستان را هفته آینده ملاحظه فرمایید

نگارنده: قاسم گرجی- کارشناس آموزش همگانی فرماندهی انتظامی استان مازندران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار